Førstebehandling af B 124 om genindførelse af strukturordningen
Claus Iversen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
15) Første behandling af beslutningsforslag nr. B 124:
Forslag til folketingsbeslutning om genindførelse af strukturordningen under EU's landdistriktsprogram for små og mellemstore virksomheder. Af Ritt Bjerregaard (S) og Jørn Jespersen (SF) m.fl. (Fremsat 27/3 2003).
Forslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Jeg vil godt indlede drøftelsen med at sige, at jeg som
udgangspunkt finder det utrolig sympatisk, at
forslagsstillerne med det her forslag til
folketingsbeslutning ønsker at hjælpe de små og de
mellemstore virksomheder i fødevareindustrien. De små og
mellemstore fødevarevirksomheder er jo sammen med de store
fødevarekoncerner vigtige elementer i den danske
fødevaresektors udvikling i de kommende år, et område, der
også i fremtiden vil komme til at rumme store udfordringer.
Det er selvfølgelig nødvendigt for en regering at
prioritere den offentlige indsats inden for såvel
Fødevareministeriets område som inden for hele den samlede
erhvervspolitik.
Det forslag til folketingsbeslutning, som
forslagsstillerne her har fremsat, genoptager den debat om
erhvervsstøtte, som vi har haft gentagne gange i det forløbne
år med udgangspunkt i strukturprojektordningen. Det rejser jo
spørgsmålet om, hvad der er den bedste måde at understøtte en
fremadrettet erhvervsudvikling på, samtidig med at andre
samfundshensyn også bliver tilgodeset. Det er her ligesom på
så mange andre områder vigtigt, at vi får mest ud af pengene.
Jeg bliver nødt til at sige, at regeringen fortsat ikke
har til hensigt at genåbne strukturprojektordningen. Efter
regeringens opfattelse er tiden løbet fra de traditionelle
investeringsstøtteordninger med statstilskud til
investeringer, der i højere grad burde gennemføres på et
økonomisk selvbærende grundlag.
Et højt investeringsniveau i virksomhederne også inden
for fødevareindustrien er selvfølgelig af stor betydning for
en fremtidig positiv udvikling og dermed også for både vækst
og velstand i samfundet som helhed, og i den forbindelse er
det vigtigt og væsentligt, at virksomhederne har adgang til
de nødvendige ressourcer på et velfungerende marked. Det
gælder ikke mindst, når vi snakker kapital.
Det offentliges rolle er primært at sikre, at de
grundlæggende rammer for investeringerne er i orden. Direkte
erhvervstilskudsordninger bør være undtagelsen og det særligt
i en tid med en stabil omkostningsudvikling med et skattestop
og med en historisk lav realrente.
Det er derfor stadig regeringens holdning, at den bedste
måde at hjælpe virksomhederne på er ved at bedre de generelle
rammebetingelser, som virksomhederne til daglig skal operere
under. Det gælder ikke mindst for de små og for de
mellemstore virksomheder, som jo er sat i fokus i
beslutningsforslaget.
Fra regeringens side fokuseres på indsatsen for
målrettet lettelse af skatterne, på administrative
omkostningslettelser og på regelforenkling med lettelser for
administrativt bøvl og i det hele taget at gøre det nemmere
at drive virksomhed, også selv om man er en lille virksomhed.
Kl. 18.40
Det har regeringen gjort med konkurrenceevnepakken, som
blev lanceret sidste år, og det gør regeringen også med mange
af de initiativer, der er i gang under vækststrategien »Vækst
med vilje«, hvor der fokuseres på investeringer, forskning og
innovation, fri og åben konkurrence for iværksættere og på
uddannelse. Det gør regeringen fortsat ved at have skabt
fokus på regelforenkling ved det tværministerielle initiativ
»Noget for noget«, der har til formål at gøre det lettere for
virksomhederne. Vel at mærke når det er velfungerende
virksomheder, der i øvrigt har orden i tingene.
Når vi så taler om tilskudsordninger, har jeg tidligere
sagt, og det vil jeg godt gentage, at i en situation, hvor
der skal prioriteres, er det regeringens opfattelse, at den
bedste anvendelse af midlerne er at satse på en fortsat
opbakning omkring innovation og den forsknings- og
udviklingsindsats, der heldigvis foregår i virksomhederne, og
som er helt væsentlig for at fastholde og også forbedre
erhvervenes konkurrenceevne.
De mere grundlæggende investeringer i erhvervets
fremtidige konkurrenceevne er svære at gennemføre på et
umiddelbart økonomisk selvbærende grundlag, da afkastet jo
ikke altid kan ses lige rundt om hjørnet. Og her er der et
velargumenteret behov for offentlig støtte. Derfor
prioriterer regeringen innovationsordningen og det
udviklingsperspektiv, der er i fremadrettetheden i
innovationsordningen, og jeg har da også med tilfredshed
noteret mig, at forslagsstillerne bakker op om
innovationsordningen.
Forslagsstillerne foreslår, at midlerne til at genåbne
strukturprojektordningen i 2003 kan hentes fra de videreførte
uforbrugte midler på finanslovskontoen for økologisk
arealtilskud. De 46,6 mio. kr., der jo i øvrigt inkluderer
EU-tilskuddet, og det beløb der bliver henvist til i
bemærkningerne, er, som det også tidligere er oplyst over for
Folketinget, omfattet af VMP II-aftalen og afsat til at
forfølge de politisk fastsatte mål i Vandmiljøplan II.
Jeg er i øvrigt meget forundret over, at dele af en
forligskreds fremsætter et beslutningsforslag om anvendelse
af nogle af midlerne, hvor jeg klart havde den opfattelse, at
det var den samlede forligskreds, der skulle prioritere
midlerne og fortsat til intentionerne i Vandmiljøplan II.
Forberedelserne til Vandmiljøplan III-drøftelserne
senere på året er, ligesom forslagsstillerne jo også ved det,
i fuld gang. Det omfatter på nuværende tidspunkt en række
tekniske udredninger og vurderinger af de fremtidige
muligheder og de fremtidige instrumenter i en kommende
Vandmiljøplan III.
Regeringen mener derfor, at det ikke vil være fornuftigt
at overføre VMP II-midler til en genåbning af
strukturprojektordningen. Regeringen lægger vægt på, at de
afsatte midler anvendes til gavn for miljøet, og at de også i
fremtiden vil blive anvendt på en fremadrettet miljøindsats i
en eventuel Vandmiljøplan III.
Regeringens holdning er klar. Vi ønsker at forbedre de
generelle rammebetingelser for virksomhederne også i
fødevaresektoren, og det kommer ikke mindst de mindre
virksomheder til gavn.
I det omfang, der er behov for en ekstra hånd,
prioriterer vi støtten til innovations-, forsknings- og
udviklingsindsatsen, hvor de fremadrettede perspektiver er
væsentligt klarere.
Med de bemærkninger kan regeringen ikke støtte
forslaget.
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Jeg vil godt tage fat i en enkelt del af ministerens svar.
Det var bemærkningen om, at tiden var løbet fra ordninger som
dem, der her er tale om, samtidig med at ministeren godt
kunne se, at der kunne være et problem for små og mindre
virksomheder.
Derfor er jeg helt sikker på, at ministeren har lagt
mærke til, at det netop var en række mindre
mejerivirksomheder såsom Thise Mejeri, Bornholms
Andelsmejeri, Osteriet Hinge, Fanø Mejeri og Løgismose
Mejeri, som havde været i deputation i udvalget.
Kl. 18.45
Det er jo ret indlysende, at netop disse små mejerier i
forhold til mastodonten Arla har en række problemer og også
nogle problemer, som har kunnet afhjælpes i kraft af
strukturstøtteordningen.
Derfor er mit spørgsmål til ministeren, hvilke planer
ministeren da har for, at disse virksomheder kan klare den
konkurrence, som de står over for i forhold til Arla.
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
I forbindelse med strukturprojektordningens ophør eller da
man nulstillede strukturprojektordningen i forbindelse med
vedtagelsen af finansloven for 2002, er det korrekt, at der
var et udestående antal ansøgninger, bl.a. fra nogle af de
virksomheder, som fru Ritt Bjerregaard nævner.
Vi har jo, som jeg sagde, tidligere haft lejlighed til
at diskutere ved gentagne lejligheder, både her i
Folketingssalen og i udvalget, strukturprojektordningen. Og
så vidt jeg husker - det er jeg sikker på at fru Ritt
Bjerregaard også har fuldstændig præsent - så var de midler,
der blev fordelt i 2001, jo ikke udelukkende til små og
mellemstore virksomheder.
Så vidt jeg ved, er små og mellemstore virksomheder
defineret som virksomheder med op til 250 ansatte og en
omsætning på maksimalt 300 mio. kr., så der er vel en vis
spændvidde i størrelsesforholdet på de små og mellemstore
virksomheder. Men af de penge, der blev fordelt i 2001, gik
en del af midlerne til store virksomheder, bl.a. de
virksomheder, som fru Ritt Bjerregaard mener, at de mindre
virksomheder har vanskeligt at konkurrere med.
Det er min opfattelse, at de små og mellemstore
virksomheder, som blev nævnt her, har en konkurrencefordel,
fordi de har et andet varesortiment og måske også en anden
kundekreds, som betinger, at der er mulighed for at afsætte
produkterne uden nødvendigvis at modtage erhvervsstøtte fra
staten.
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Ja, jeg kan helt bekræfte, at der i 2001 blev givet støtte
ikke kun til de små virksomheder. Og som jeg tidligere har
sagt til ministeren i spørgetiden her om onsdagen, så mener
jeg, det var en fejl. Det var ministeren enig med mig i.
Dengang var ministeren mere positiv og mente, at der måske
blev midler til rådighed for nogle andre ordninger, som ikke
brugte midlerne, men det viste sig at være et fejlskøn. I dag
er ministeren blevet klart mere negativ.
Det, jeg kan konstatere, og det spørgsmål, jeg har, er
altså, at ministeren i realiteten ikke mener, at der
eksisterer noget større problem i forholdet imellem f.eks. de
mindre mejerier, som var i deputation, og så Arla. De kan
sagtens klare det selv på trods af, at deres egen opfattelse
var, at de havde haft særdeles stor glæde af den her ordning,
og at deres konkurrencesituation i forhold til lignende
virksomheder i andre lande er forringet, fordi denne ordning
ikke eksisterer i Danmark.
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Jeg er da ikke i tvivl om, at de virksomheder, der havde
foretræde for Fødevareudvalget, har syntes, det var en
glimrende ordning. Det har jeg aldrig nogen sinde afvist.
Det er bare regeringens opfattelse, at
erhvervsstøtteordningerne som generelle virkemidler bør
ophøre. I stedet for vil de virksomheder, som fru Ritt
Bjerregaard nævnte, jo også have mulighed for at søge støtte
via innovationsloven til fremadrettet produktion for på den
måde måske bedre at være i stand til at konkurrere, som fru
Ritt Bjerregaard er inde på, med, jeg tror, der blev brugt
udtrykket, mastodonten Arla Foods.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Thor Gunnar Kofoed som ordfører.
Thor Gunnar Kofoed (V):
Projektstøtteordningen har engang været en udmærket hjælp for
virksomheder ude i landdistrikterne, men nok ikke meget for
de små og mellemstore virksomheder.
Kl. 18.50
Nu er det altid et problem, når man skal definere, hvad
der er små, og hvad der er mellemstore virksomheder. Hvis man
ser på, hvad de her strukturprojektsmidler gik til, så var
det jo mest de store virksomheder, også under den tidligere
ministers administration af ordningen.
Jeg vil godt henlede opmærksomheden lidt på, at hvis man
er en lille virksomhed og skal starte et nyt projekt op, så
er det ikke kun det at få et tilskud til at få projektet til
at hænge sammen. Det har tit været en meget fordyrende del af
et projekt. Man skulle have advokater, man skulle have
revisor og konsulenter ind for at få projektet tilpasset, så
det kom ind under de her støtteordninger, så man kunne få
tilskuddet.
Det, der kendetegner et bæredygtigt projekt, er, at det
som udgangspunkt hænger økonomisk sammen, og sådan at det har
den finansielle verdens interesser. Dermed kan man også få
finansieret projekterne selv uden tilskud.
Det, der er virksomhedens meget store problem, er også
alle de krav, den skal opfylde, før der kan gås i gang. Der
er myndigheder, der skal ansøges det ene og det andet og det
tredje sted, og derfor er nok det største problem, vi skal
tage fat i, netop regelforenkling. Det er det, der hjælper de
mindre og små virksomheder allermest.
Så vil jeg godt tage fat i den måde, forslagsstillerne
forestiller sig, at de skal finansiere dette projekt på. Det
er Venstres opfattelse, at der er en helt klar forligsaftale
om disse økologi- og arealomlægningstilskudsmidler på 46,6
mio. kr. i Vandmiljøplan II. Vi må tage op, når vi kommer til
Vandmiljøplan III-forhandlingerne, hvad disse penge skal
bruges til.
Derfor kan vi absolut ikke være med til, at vi bruger
nogle penge, der er forlig om, og som er låst fast til
Vandmiljøplan II, til en projektstøtteordning, som nok ikke
er den bedste for de virksomheder, som forslagsstillerne
ønsker at hjælpe, nemlig de små og mellemstore virksomheder.
Venstre kan ikke støtte forslaget.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Ole Vagn Christensen som ordfører.
Ole Vagn Christensen (S):
Med henvisning til, at virksomhederne må klare sig selv, har
regeringen valgt - og det har vi jo også hørt her og nu - at
fjerne en række tilskud til erhvervslivet.
Vi socialdemokrater kan godt leve med, at man rydder op
i de forskellige tilskudsordninger, som ydes til
erhvervslivet, men vi har den klare opfattelse, at det bør
ske med omtanke, og at konsekvenserne vurderes nøje.
Strukturprojektordningen var et program, som hjalp en
række små og mellemstore virksomheder til at hjælpe sig selv.
Ordningen var ikke mindst en håndsrækning til de områder i
landet, hvor erhvervs- og beskæftigelsesudviklingen står
svagest. Og med den her medfinansiering fra EU er
strukturprojektordningerne en attraktiv måde at igangsætte
lokale projekter, som har gode muligheder for at overleve på
længere sigt, på.
Men nu kan mange virksomheder - små virksomheder - jo se
i vejviseren efter den hjælp. Det kan vi også fortsat forstå
på det, der er blevet sagt her, ikke kun af regeringen, men
også af Venstres ordfører, hr. Thor Gunnar Kofoed.
I mit eget område er jeg bekendt med, at Thise Mejeri
netop har fremført sine argumenter for, hvad de mener om
strukturordningen, hvad de mener om innovationsordningen, og
hvad de ser som forskellen på disse to ting. Det er, at
strukturordningen var en ordning, de kunne bruge til den
udvikling, som passer sig for dem, hvorimod
innovationsordningen, som det også er beskrevet i nogle af de
svar, der refereres til i selve forslaget, var langt, langt
vanskeligere at håndtere.
Derfor netop det her med, at man skal tage lidt varsomt
på, hvad det er, man sådan set er med til at udrydde af
muligheder for små virksomheder i stedet for bare at komme og
sige: Jamen vi har sat noget andet i stedet, når man ved, at
de virksomheder, der sådan set er blevet ramt af disse ting
her, faktisk har den modsatte opfattelse.
Kl. 18.55
Og vi ved jo, at der er en lang række små virksomheder,
hvor der ligger et udviklingspotentiale, og hvor udviklingen
netop ligger i yderområderne af Danmark. Den måde, vi her har
grebet tingene an på, ved vi faktisk er med til at gøre det
ikke umuligt, men næsten umuligt at få lov til at udvikle en
virksomhed, fordi de store, man er oppe imod, jo har nogle
langt, langt bedre muligheder.
Der er en god grund til, at man i EU har lavet en sådan
strukturordning for netop små og mellemstore virksomheder.
Det hænger jo sammen med, at man siger, at der er nogle faste
problemer, som vi er nødt til at tage hånd om. Vi er godt
klar over, at der er en række store virksomheder, der nok
skal klare sig selv, men der er altså en række muligheder
for, at man kan gå ind og støtte op om de mindre
virksomheders udvikling.
Jeg mener ikke, at man kan kalde det en direkte
tilskudspolitik. Jeg mener, at man kan kalde det en politik,
hvor man sådan set går ind og siger: Det her er med til, at I
får nogle muligheder for, at I kan udvikle jer, at I kan
blive større, at I kan komme ud på et lidt større marked.
Disse ting er med til, ved at man har fjernet
strukturordningen, at lave nogle klodser, således at det er
svært at overvinde disse barrierer.
Derfor håber jeg, at denne regering, som ikke jo har
afskaffet EU's strukturordninger, men har holdt en kattelem
åben, men man har ganske vist ikke sat penge af til den, og
at dens støtteparti, Dansk Folkeparti, vil forstå, at det her
altså handler om, at når man har valgt at tage økonomien der,
hvor man har valgt at tage den, så er det jo sådan set, fordi
man siger: De penge bliver ikke brugt i indeværende år. Var
det så ikke fornuftigt at komme i gang med noget af det, som
der virkelig er et krav om, at der kunne ske en vis udvikling
omkring?
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Jeg vil gerne spørge hr. Ole Vagn Christensen om, hvilke
projekter der kun er gennemført, fordi de fik tilskuddet.
Eller man kan vende spørgsmålet om: Hvilke projekter er ikke
gennemført, fordi de lige netop ikke fik tilskud, og hvor det
var det, der var afgørende for, at man ikke kørte projektet
igennem?
Så et andet spørgsmål: Dengang Socialdemokraterne havde
regeringsmagten og havde ministerposten, hvorfor gav
Socialdemokratiet så ikke dengang de små og mellemstore
virksomheder alle tilskuddene? Dengang var det jo absolut de
fleste penge, der gik til de store virksomheder. Hvorfor
laver man lige pludselig den der prioritering, der skal være
nu? Dengang Socialdemokratiet havde regeringsmagten, var det
de store, det der grumme selskab, som nogle af
Socialdemokraterne ynder at fortælle om, der tog tilskuddene.
(Kort bemærkning).
Ole Vagn Christensen (S):
Det er rigtigt, at de store virksomheder tog penge, men det
gjorde de små sandelig også. Jeg tror ikke, at Thisted
Andelssvineslagteri, som hedder TiCan, havde været det, det
er i dag, hvis der ikke havde været en fornuftig
strukturordning, som var med til at bygge op, at man kunne
være med i udviklingen.
Der eksisterer jo kun to slagterier i dag. Der er Danish
Crown, og så er der TiCan, og så er der selvfølgelig en række
små private slagterier.
Mit svar er ganske kort og enkelt, at det netop var i
den slipstrøm, der ligger, man havde mulighed for, at man
også kunne få sin andel af de penge, som var til de
nødvendige strukturforbedringer. Og mit svar er direkte, at
jeg ikke tror, at TiCan havde været det, det er i dag, hvis
ikke der havde været de strukturordninger.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Det er rigtigt, at der er givet mange tilskud, som har været
behjælpelige til, at virksomhederne kunne starte et projekt
op. Men det var også på tidspunkter, hvor man havde andre
finansielle baggrunde, og hvor man havde dårligere muligheder
for at få fat i den nødvendige kapital.
Kl. 19.00
Den nødvendige kapital er mulig at få fat på i dag - hvis ordføreren ville høre, hvad jeg stiller spørgsmål om. Hvorfor vil Socialdemokratiet ikke være med til at give tilsagn til alle de der små virksomheder, som søgte, mens de store virksomheder fik de tilskud?
(Kort bemærkning).
Ole Vagn Christensen (S):
Jeg mener sandelig også, at de små fik, og jeg mener, at jeg
har understreget det. Vi har også understreget det i
forslaget. Vi havde fem mejerier inde i deputation, som hr.
Thor Gunnar Kofoed husker, og disse fem mejerier lagde sådan
set deres ting frem for udvalget og gjorde opmærksom på, at
netop den strukturordning, der havde været, og som regeringen
havde fjernet, havde været med til at støtte nogle virkelig
gode initiativer i deres virksomheder.
Derfor er det altså ikke hele sandheden at sige, at der
ikke skete noget for de små virksomheder.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Det er på baggrund af det sidste, som hr. Ole Vagn
Christensen var oppe og fortælle lidt om, nemlig at der
sandelig også skete noget dengang.
Nu er det jo sådan, at i beslutningsforslaget her er
nævnt nogle eksempler på nogle virksomheder, som man mener
bliver dårligt stillet. Der er også et eksempel, der hedder
Løgismose Mejeri A/S, og er det ikke korrekt, at det faktisk
var sådan, at - jeg ved ikke, om det var en fejl, eller det
var, fordi Socialdemokratiet ikke ønskede det - netop det her
mejeri i sin tid faktisk blev forbigået til fordel for Arla?
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Jeg fik ikke svar på før, om ordføreren kunne komme med
eksempler på, hvilke projekter der ikke er blevet til noget,
fordi de ikke fik tilskud. Jeg kunne godt tænke mig at vide,
om man kendte nogen, der lige netop har droppet projekterne,
fordi de fik afslag på ansøgningen.
Det er netop et spørgsmål om, at projektet er
bæredygtigt i sig selv, og så kan tilskud være den hjælp, man
efterfølgende kan få det til at køre med, men det er ikke
altid, det er afgørende. Jeg vil gerne vide, om man har nogen
eksempler, hvor det har været afgørende for, om projektet
blev gennemført eller ej.
(Kort bemærkning).
Ole Vagn Christensen (S):
Hr. Thor Gunnar Kofoed ved jo godt, at sådan nogle
hypotetiske spørgsmål ikke kan besvares. Det, der kan
besvares, er, at der nogle, der har fået afslag. Jeg har ikke
været ude og undersøge, hvordan virkeligheden ser ud, ikke
andet end det, vi har fået forklaret af de virksomheder, som
også var i deputation.
Så har jeg selv taget kontakt til en række virksomheder
om, hvad de mener om dette forslag, og det stemmer overens
med de argumenter, som vi har modtaget, når det drejer sig om
Bornholms Andelsmejeri, Osteriet Hinge, Fanø Mejeri og
Løgismose Mejeri. Så der er altså ingen forskel, hvad det her
angår.
Om der har været penge nok til, at man kunne gøre noget
for alle, skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved, at der er
virksomheder, der har ventet meget, meget længe, kan jeg sige
til hr. Christian H. Hansen. Det kan også godt være, at
Løgismose har været i den situation, men det bortforklarer
ikke, at det, der har gjort, at Socialdemokratiet har taget
det her forslag op, har været, at vi sådan set kan se, at med
det, der er sket, har man fjernet et grundlag, som der sådan
set er et behov for, og det er derfor, vi appellerer til, at
dette behov er både regeringspartierne og også Dansk
Folkeparti med til at dække, således at vi kan få fyldt det
hul, som der i dag er i den politik over for de små
virksomheder.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Det er egentlig lidt rystende, for det, jeg kan forstå, der
bliver sagt nu, er, at man har lavet et beslutningsforslag
her, ikke fordi man har undersøgt virkeligheden, og ikke
fordi man virkelig er gået til bunds i sagerne, men man har
talt med et par virksomheder, så har man haft en deputation,
som jeg udmærket kender til, og så har man sat sig ned og
lavet et beslutningsforslag.
Så har man taget nogle navne på nogle virksomheder og
fyldt på, for det syntes man så pænt ud.
Kl. 19.05
Egentlig er det jo lidt svært at gå ned i substansen med det her beslutningsforslag, når man faktisk ikke har undersøgt substansen. Man er faktisk ikke gået til bunds i det, man har bare ligesom hørt lidt i krogene, og så har man præsenteret det for nogle virksomheder, som så har sagt, jamen vores navn står heri, så det ser jo egentlig rigtigt ud.
(Kort bemærkning).
Ole Vagn Christensen (S):
Det er en billig måde at argumentere på, må jeg sige til hr.
Christian H. Hansen, men jeg kan godt forstå, at når man er
med til at afvise, at der gøres noget for de her små
virksomheder, så må man selvfølgelig finde nogle argumenter,
som man kan stå heroppe og brillere med.
Vi mener helt klart, at vi har været til bunds også i
substansen i det her forslag, og og det kunne hr. Christian
H. Hansen jo selv undersøge ved at tage rundt og så snakke
med de små virksomheder om, hvorvidt de sådan set ikke
finder, at de er udsat for, at der er en vis skævhed ved det,
at man fjernede det fra de store, og at der så faktisk blev
et tomrum for de små.
Den fg. formand (Lissa Mathiasen):
Ja, så går vi tilbage til ordførrækken: hr. Christian H.
Hansen.
Christian H. Hansen (DF):
Nu er jeg selvfølgelig lidt ked af, at hr. Ole Vagn
Christensen næsten fik mig skældt lidt ud til sidst, for der
er faktisk et par rosende ord i det, jeg skal fremføre nu.
Dem kan jeg jo selvfølgelig så springe over, men nu tager jeg
det alligevel, som jeg har skrevet det fra starten.
Vi synes faktisk, at der er nogle gode intentioner i det
her beslutningsforslag, som kommer fra Socialdemokratiet og
SF, nemlig intentionerne om at hjælpe de små og mellemstore
virksomheder i fødevareindustrien. Dog vil jeg gerne sige, at
det med tilskudsordninger - det har vi jo faktisk været lidt
inde på ved det tidligere beslutningsforslag, vi har
behandlet i dag - er jo ikke altid det bedste. Det er jo lidt
af en ond cirkel, og det hørte jeg før at det var
Socialdemokratiet i hvert fald også inde på.
Men jeg må så samtidig anerkende, at når der nu er den
her 50 pct.s refusion på et sådant forslag, så kan det måske
virke lidt mærkeligt, at Danmark ikke benytter sig af det,
også ud fra, at når nu ordningen eksisterer i EU-regi, kan
det godt virke lidt konkurrenceforvridende.
Egentlig skal man vel også nogle gange overveje med
sådan noget her, om man egentlig har nogen fortjeneste af
ikke at have ordningen. Her mener jeg, at de penge, man
eventuelt vælger at give ud på det her område, eventuelt
kommer ind i form af øget beskæftigelse i de mindre
virksomheder, for det har været således, at ordningen har
været brugt til investeringer i en række små og mellemstore
virksomheder med bl.a. nicheproduktioner, som det jo også er
beskrevet i beslutningsforslaget.
I forbindelse med den kommende finanslov, altså
finanslov 2004, mener vi i Dansk Folkeparti, at regeringen
skal overveje, om man vil fastholde sine synspunkter på det
her område, også ud fra et langsigtet økonomisk synspunkt, og
ligeledes overveje, om man skulle få taget hul på hele
landdistriktspolitikken, den har vi også drøftet tidligere i
dag, men det kunne godt være, man i den kunne finde nogle
modeller, som kunne være med til at løse noget af den
problematik, som er lagt op i det her beslutningsforslag fra
både Socialdemokratiet og SF.
Den finansieringsmodel, der ligger i
beslutningsforslaget, er også for Dansk Folkeparti lidt
vanskelig. Der henvises til underkonto 45 om økologisk
arealtilskud, og så vidt jeg ved, er det en del af de
økonomiske midler under Vandmiljøplan II. Jeg kan jo ikke
vide, om det er sket, men det ville have været fornuftigt, at
forslagsstillerne havde drøftet dette i forligskredsen.
Jeg kan oplyse, at Dansk Folkeparti ikke er medlem af
denne forligskreds. Det vil vi da samtidig gerne have lov til
at sende et signal om her at det vil vi da faktisk gerne
være. Så jeg ved ikke, om det, forslagsstillerne egentlig vil
med det her forslag, er at lægge lidt op til, at vi kommer
lidt ind i denne her forligskreds, for så står vi altså med
åbne arme.
Nu skal der jo også forhandles om Vandmiljøplan III, og
så kunne det da godt være et formål, at vi var med ved
bordet. Men jeg vil sige, at man i forligskredsen, hvor man
sidder og råder over de her midler, faktisk selv skulle have
afgjort, hvad man vil bruge de her penge til. Det har man
mulighed for. Jeg kan kun sige, at hvis Dansk Folkeparti - og
det synes jeg man skal gå hjem og tænke meget over - havde
været en del af denne her forligskreds, ja, så havde vi
faktisk været meget positive over for det her, endda enormt
positive.
Med disse bemærkninger må jeg sige, at som det ligger
nu, kan Dansk Folkeparti ikke umiddelbart være med til det.
Vi vil gerne være med til at kigge på nogle ordninger i
fremtiden, og jeg vil stærkt opfordre, for jeg har faktisk,
som jeg sagde indledningsvis, stor sympati for forslaget,
forslagsstillerne til at blive enige om det i den
forligskreds, hvor de sidder og selv kan forvalte pengene.
Kl. 19.10
(Kort bemærkning).
Ole Vagn Christensen (S):
Jeg vil godt starte med at sige til hr. Christian H. Hansen,
at jeg var glad for den positive bemærkning, der kom om
forslaget, og jeg er også glad for, at man har erkendt, at
her er et problem, og at det problem skal vi have løst.
Så er der hele spørgsmålet om det med pengene og om
forligskredsen. Der er jeg nødt til at sige, at jeg går ud
fra, at det har været gennemdrøftet, at de penge ikke kunne
blive brugt.
Socialdemokratiet havde så den opfattelse, at man kunne
bruge dem på denne her måde, og derfor er det så lagt op på
den facon, som vi har gjort det i forbindelse med forslaget.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Til hr. Ole Vagn Christensen: Jeg har dyb forståelse for, at
man måske har forsøgt en masse i forligskredsen, så har man
bare fundet ud af, at man i forligskredsen ikke har kunnet
blive enig om det, og så er man ikke kommet til noget
resultat.
Så laver man alligevel et beslutningsforslag, hvor man
henviser til noget finansiering, som man udmærket godt ved
forligskredsen skal blive enig om. Det kan Dansk Folkeparti
altså ikke gå ind i. Det må man løse i sin egen forligskreds.
(Kort bemærkning).
Ole Vagn Christensen (S):
Jeg har stor forståelse for, at det skal vi selv løse. Det
mener vi faktisk også at vi har løst med forslaget her, men
det vender vi jo tilbage til ved de drøftelser, der skal
være.
Jeg forstår, at det eneste, der står mellem, at det kan
vedtages, sådan set er, at vi kan få løst det problem.
(Kort bemærkning).
Christian H. Hansen (DF):
Til hr. Ole Vagn Christensen: Hvis problemet var løst med
økonomien, så synes jeg, det er temmelig meget spild, at jeg
står her i dag, for så var pengene bare bevilget i
forligskredsen til det her område, og så havde det ikke været
nødvendigt med beslutningsforslaget.
Den fg. formand (Lissa Mathiasen):
Så går vi tilbage til ordførerrækken igen, fru Else Theill
Sørensen.
Else Theill Sørensen (KF):
Det Konservative Folkeparti vil meget gerne give gode
muligheder for små og mellemstore virksomheder både i
fødevareindustrien og i det øvrige danske erhvervsliv.
Men vi er af den opfattelse, at den bedste støtte til de
danske virksomheder gives ved at sørge for, at de har gode
rammebetingelser, gode vilkår for deres virke. Det er med det
formål, vi som regeringsparti står bag konkurrenceevnepakken
og vækststrategien »Vækst med vilje«.
Det er mit indtryk, at der er en række små og
mellemstore virksomheder i fødevaresektoren, som drives
dygtigt og godt og giver deres flotte bidrag til, at vi i
Danmark har en stor og alsidig fødevareproduktion.
Det er min og Det Konservative Folkepartis
overbevisning, at det bedste, vi kan gøre både for disse
virksomheder og for virksomheder i andre brancher, er at
sørge for, at der er generelt gode vilkår for erhvervslivet.
Vi er derimod ikke tilhængere af egentlige
erhvervstilskudsordninger, og derfor går vi heller ikke ind
for at genindføre strukturprojektordningen inden for EU's
landdistriktsprogram for små og mellemstore virksomheder,
heller ikke selv om denne ordning var en
erhvervsstøtteordning, hvor EU refunderede halvdelen af
støtten.
Det Konservative Folkeparti kan ikke støtte forslaget.
Kl. 19.15
Jørn Jespersen (SF):
Udgangspunktet for SF er, at der på fødevareområdet i Danmark
finder en meget uheldig monopolisering sted. Vi har, både når
det drejer sig om mælk, kød og andre produkter, en enkelt og
i nogle tilfælde ganske få meget store virksomheder, som
totalt dominerer markedet, og det har en række uheldige
konsekvenser for samfundet.
For det første fører det til mindre udbud af
kvalitetsfødevarer i det hele taget, til et smallere udbud.
Det fører til en mindre produktudvikling. Det giver mindre
valgfrihed for forbrugerne, og derfor er det på alle måder en
forbrugerfjendsk politik at acceptere en så høj grad af
monopolisering, som der er på det danske fødevaremarked.
Hertil kommer, at hvis man ønsker en aktiv
landdistriktspolitik og en ligelig aktivitet i hele landet,
er det mange af de små virksomheder, man skal sikre
ordentlige vilkår.
Jeg synes, det er karakteristisk, at vi i dag har haft
en debat omkring landbrugsstøtte, hvor man helt generelt
accepterer, er meget langmodige, venter på initiativer i
forhold til en på alle måder absurd støtte. Men når vi så
taler om en målrettet indsats i forhold til at sikre et
marked, der fungerer, en støtte til de små, så de har en
chance for at være med, så nedlægger man bare en ordning fra
den ene dag til den anden uden at have gjort sig nogen som
helst overvejelser om, hvilken skadevirkning det gør. Og det
er altså lidt pudsigt at høre på påstået liberale partier,
som det ene øjeblik støtter massiv landbrugsstøtte til skade
for forbrugere og miljø og det næste øjeblik ser gennem
fingre med en monopolisering af fødevarebranchen og dermed
negligerer forbrugernes behov for et bredere udbud og for
kvalitetsfødevarer. Det synes jeg er slående.
Men jeg kan jo forstå, at vi i hvert fald indtil videre
er enige i Socialdemokratiet og SF og Dansk Folkeparti om det
grundlæggende udgangspunkt, nemlig at vi gerne vil sikre små
virksomheders konkurrenceevne, deres eksistens på markedet og
dermed det udbud af kvalitetsfødevarer og det brede udbud,
som de giver mulighed for.
Spørgsmålet er så: Hvad er midlet til at sikre det? Og
der kan man selvfølgelig diskutere: Er
projektstrukturordningen lige præcis det rigtige middel? Det
ved vi jo ikke så meget om, fordi der mig bekendt i hvert
fald ikke er blevet lavet nogen særlige evalueringer som
baggrund for den nedlæggelse af ordningen, som regeringen
foretog. Men det kunne vi jo prøve at komme igennem med i
forbindelse med udvalgsarbejdet og se på: Hvilke erfaringer
er der rent faktisk gjort? Har det medført nogle projekter,
som ellers ikke ville være blevet gennemført? Har det haft
nogle positive konsekvenser for forbrugerne i form af flere
økologiske varer, højere kvalitet på varerne, bredere udbud
osv.?
Vi kunne da også for vores skyld meget gerne lave en
vurdering af, hvordan en fremtidig ordning kunne virke. Hvad
er det for nogle behov, der er i virksomhederne, som man ved
hjælp af sådan en ordning her kunne sætte i gang? Vi ser
meget gerne fordomsfrit på det, og hvis det viser sig, at det
er en anden type ordning, der skal sikre de smås
konkurrenceevne, ser vi også meget gerne på det. Men indtil
videre synes vi, det her er et bud. Er der andre, studerer vi
dem meget gerne.
Vi er lige så fordomsfri over for finansieringen. Jeg
synes, det var et meget godt bud, vi kom med her, men hvis
der er modstand mod det af finansieringsmæssige grunde, så er
vi da åbne over for at diskutere andre finansieringsmodeller.
Vi er enige i det udgangspunkt, som Dansk Folkeparti lagde
frem, nemlig at der er en lang række positive effekter af at
sørge for, at de små er på markedet, i form af beskæftigelse
og landdistriktsudvikling, forbrugervelfærd osv. Jeg tror i
virkeligheden, investeringerne kommer ind mange gange igen,
men vi vil meget gerne diskutere, hvordan det konkret skal
gøres.
Jeg synes, jeg kan høre, at der muligvis bortset fra alt
det fnidder, der er omkring, hvem der er med i hvilke forlig,
og hvor længe de løber, og hvor meget afhængig af regeringen
Dansk Folkeparti måtte være osv., alligevel kunne tænkes at
være et flertal, der i en eller anden form i hvert fald med
virkning fra 2004 kunne finde en model, et flertal for denne
her ordning eller noget tilsvarende, der sikrer de samme mål,
som der ligger i den, altså en støtte til de små, så vi
modvirker den massive monopolisering, der er på
fødevareområdet i dag.
Kl. 19.20
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Nu er det med at give tilskud til en virksomhed, for at de
kan komme i gang med et nyt projekt, én måde at hjælpe dem i
gang på. Vil SF være med til at se på hele det regelsystem,
der er for store og små virksomheder, at vi får forenklet
det, så de mindre virksomheder har reelt samme muligheder,
som de store har?
De store har en kæmpeadministration, så de kan klare
alle de regler, hele det bureaukrati, som der nu er. Det har
de små virksomheder ikke altid. Det er virkelig et stort
problem for de mindre virksomheder, at de hele tiden skal
servicere det offentlige bureaukrati, fordi man skal
tilfredsstille den ene og den anden regel, krav fra
forbrugerne osv., som man kan have stor sympati for. Men det
er et stort problem specielt for de små virksomheder at
opfylde hele det her store bureaukrati.
Er det en måde, som SF vil være med til at hjælpe
virksomhederne på, i stedet for kun altid bare at give
tilskud på tilskud på tilskud?
(Kort bemærkning).
Jørn Jespersen (SF):
Svaret er enkelt: Ja, det vil vi meget gerne være med til.
Jeg tror, det er et rigtigt problem, som hr. Thor Gunnar
Kofoed påpeger, at bureaukrati, de mange regler, de mange
rapporter, det meget administrative arbejde er belastende
især for de små virksomheder.
Det er klart, at de store, der har en stor omsætning,
har også mulighed for at ansætte specielle ressourcer til
lige præcis at klare det, hvorimod det bliver en meget stor
belastning for de små.
Det kan være af fornuftige grunde, forbrugerbeskyttelse,
miljøhensyn osv., at man har indført en række regler. Men det
har så den mere eller mindre utilsigtede konsekvens, at det
generer de små i forhold til de store. Det skal man
selvfølgelig være meget opmærksom på.
Jeg tror yderligere, at det forhold gør sig gældende, at
en række regler måske er påvirket meget af de store
virksomheder, som måske kunne have lidt skumle bagtanker
en gang imellem med at gøre det. Man kunne godt forestille
sig, at det forhold, at de store er repræsenteret via deres
lobbyister i Bruxelles, betyder, at det er deres udgave af
reglerne, der en gang imellem kommer igennem, hvor der måske
- for at sige det pænt - ikke har været tænkt så meget på, om
det generer de små.
Uanset om vi er enige om motiver og analysen af, hvad
der foregår, er vi i hvert fald enige i den konklusion, at
der er en række regler, bureaukrati, papirarbejde, som vi
burde gøre alt for at minimere. Men det forhindrer jo ikke,
at man samtidig kan have en
investeringsmedfinansieringsordning som den, der er
foreslået. Så lad os prøve at gøre begge dele med det formål
at sikre de små i konkurrencen med de store.
Den fg. formand (Lissa Mathiasen):
Hr. Martin Lidegaard som ordfører.
Martin Lidegaard (RV):
Beslutningsforslag nr. B 124 rammer ned i to centrale
diskussioner, som vi kommer til at tage i det kommende år, og
som begge er af meget stor betydning både for
landdistrikterne og for fødevareudviklingen i Danmark.
Den første problemstilling knytter sig til
landdistriktsstøtten som sådan, fordi lige så enige som jeg
tror vi alle er om, at vi skal have afviklet
produktionsstøtten, lige så enige har vi indtil nu i hvert
fald været om, at en eller anden
landdistriktsstøtte skal tilbagegives, efter at vi har
reformeret alle landbrugsstøtteordningerne.
Der udestår en lang række diskussioner om, hvilken form
for landdistriktsstøtte man så skal give. Skal det kun være
til landbrug, eller skal det også være til andre aktører,
virksomheder osv. i lokalsamfundet? Skal det stadig væk være
sådan en 50/50 pct.-ordning, der er delfinansieret af EU,
eller vil vi gerne arbejde for, at EU betaler det hele, eller
at nationalstaten betaler det hele inden for et loft? Og hvad
er det præcist, vi gerne vil støtte gennem en
landdistriktsstøtte i form af bedre miljø, dyrevelfærd,
mangfoldighed i produktionen osv.?
Det er en kæmpe stor diskussion, som vi i virkeligheden
ikke er kommet særlig langt med, kan man sige, hverken i
Folketinget eller i EU, hvad det helt præcist er for en
landdistriktsstøtte, vi skal have.
Den anden store diskussion, vi står over for, er,
hvordan vi sikrer, at hele den danske fødevareindustri ikke
bliver monopoliseret, som flere ordførere har været inde på,
altså hvordan sikrer vi en mangfoldighed og en underskov af
små virksomheder? Her har der også allerede i debatten været
rejst mange spørgsmål. Gør man det i virkeligheden bedst ved
måske at ændre konkurrencelovgivningen, eller gør man det
bedst ved generelt at ændre på erhvervslivets vilkår eller
ved tilskud som her? Også det er en stor diskussion.
Jeg vil gerne tilslutte mig dem, der har sagt, at hvis
vi kan bruge udvalgsbehandlingen til også at få belyst nogle
af de her ting, ville det være en kolossal fordel, for det er
nogle store og komplicerede diskussioner, synes vi i Det
Radikale Venstre.
Men indtil de diskussioner er taget, indtil vi kender
fremtidens lovgivning på det her område, står vi altså med
det problem, at flere og flere små virksomheder dør, at
landdistrikterne står over for enorme problemer. Derfor er vi
i Det Radikale Venstre også indstillet på, at de mekanismer,
vi i dag råder over, der kan støtte de små og mellemstore
virksomheder, som kan støtte landdistrikterne, bør vi
selvfølgelig også udnytte, i særdeleshed når vi får halvdelen
af finansieringen fra EU.
Kl. 19.25
Generelt er der jo et eller andet, der er fordele og
ulemper, men en af fordelene ved den her krone til
krone-finansiering er jo, at man et eller andet sted sikrer,
at de, der skal levere de andre 50 pct., i dette tilfælde
nationalstaten Danmark, sikrer en vis kvalitet i den støtte,
der bliver givet fra EU. Det vil sige, at det faktisk kun er
i størrelsesordenen 20-25 mio. kr., vi snakker om, og der er
oven i købet angivet finansiering.
På den baggrund synes vi i Det Radikale Venstre, at det
er en god idé, indtil vi har fået afsluttet de to andre store
diskussioner, at holde live i den her ordning, som giver i
hvert fald de mest aktive aktører en chance for at overleve,
indtil vi har færdigdiskuteret de to ting. På den baggrund
forholder vi os positivt over for det fremsatte
beslutningsforslag.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Det var mest til hr. Martin Lidegaards udtalelse om, at der
er mange små virksomheder, der dør. Jeg tror, vi er helt
enige i, at denne projektstøtteordning ikke er med til at
redde de virksomheder, der er ved at dø, for det er jo stadig
væk projekter til at fremme udviklingen, de her
projektstøtteordninger kan bruges til. Det er ikke til at
redde virksomheder, der er ved at dø. Der skal være en vis
form for økonomi i et selskab, før det kan hvile i sig selv.
Jeg lytter mig meget til, at vi er enige i, at det er
regelforenklinger, det er forudsætningerne for, at
virksomhederne kan leve i det hele taget, at vi skal tage fat
på. Det synes jeg er en virkelig god ting; det er det, vi
også skal bruge udvalgsarbejdet til.
(Kort bemærkning).
Martin Lidegaard (RV):
Det kan jo hurtigt blive en diskussion om hønen og ægget.
Altså hvorfor er der en masse små virksomheder, der er ved at
dø, og er det, at de er ved at dø, i sig selv en undskyldning
for så at droppe yderligere tilskud til dem? Det er en særlig
form for logik, som jeg tror man skal være i Venstre for at
forstå.
Men vi skal altså også kigge på hele spektret, vi skal
kigge på regelforenkling osv., det vil jeg såmænd gerne give
tilsagn om. Men jeg synes ikke, det er nogen undskyldning for
at sige nej til det her forslag, at man har et kæmpe problem
med små virksomheder, der er ved at dø, så derfor kan vi lige
så godt bare lade dem dø og så droppe udviklingsstøtten.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Nej, der er en faktuel ting. Altså virksomhederne skal have
en bæredygtig økonomi i sig selv, før de overhovedet kan være
ansøgningsberettigede. Så derfor, hvis virksomhederne er ved
at dø, kan de heller ikke få tilskud til et
udviklingsprojekt; sådan hænger reglerne sammen.
Men jeg er enig i, at vi skal finde nogle muligheder, så
de små virksomheder virkelig kan overleve, og de skal ikke
overleve, fordi de får tilskud, de skal have reelle
muligheder for at overleve i konkurrence med de store, og det
er det, vi skal tage fat om. Vi skal ikke kun give et lille
tilskud, så de lige kan overleve, det er ikke bæredygtigt. Vi
skal lave nogle regler, så de mindre virksomheder virkelig
kan klare sig. Det kan vi være med til.
(Kort bemærkning).
Martin Lidegaard (RV):
Som jeg antydede i mit første indlæg, er jeg egentlig enig
med Venstres ordfører i, at tilskudsmodeller ikke er den
optimale måde at redde små virksomheder på. Vi har bare ikke
fundet løsningen på, hvordan vi kan regelforenkle, vi har
ikke fundet løsningen på, hvordan den kommende
landdistriktsstøtte kan gives på en fornuftig måde, der også
kommer de små virksomheder til gavn, vi har ikke fået kigget
på konkurrencelovgivningen.
Jeg tror, at hr. Thor Gunnar Kofoed vil give mig ret i,
at hvis man skal overleve som virksomhed, kan man overleve et
vist stykke tid uden at udvikle sig. Det kræver noget kapital
at udvikle sig, det kræver noget investering i knowhow og i
ideer osv. Jeg ser det sådan, at hvis man ikke har muligheden
for at lave den udvikling, så dør man. Ikke at man
nødvendigvis er ved at dø, men hvis ikke man kan gøre det på
længere sigt, så dør man.
Derfor tror jeg sådan set, den her støtte kan være
afgørende for, at indtil vi har taget os sammen til at lave
det regelsæt, der skal til, at så kan de her virksomheder
overleve og udvikle sig og være parate til den fagre nye
verden, vi sammen skaber.
Den fg. formand (Lissa Mathiasen):
Hr. Keld Albrechtsen som ordfører.
Keld Albrechtsen (EL):
Enhedslisten deler den intention, der ligger bag dette her
beslutningsforslag, og vi ser det også som et første skridt
til at komme i gang med en række initiativer med henblik på
at modvirke monopoldannelsen inden for fødevareindustrien.
Kl. 19.30
Der er jo sket en voldsom monopolisering i de senere år,
så kraftig en monopolisering, at man må sige, at når vi ser
på sektorer som slagterierne, mejerierne, bryggerierne, er
der tale om reelle monopoler, altså om virksomheder, der
sætter betingelserne på markedet med hensyn til pris og
kvalitet fuldstændig uden reel konkurrence. Det er en
utålelig situation, at vi på så store dele af vores
hjemmemarked har en reel monopolsituation. Det bør der gøres
noget ved.
Nu er det jo sådan, at de, som har kaldt sig
liberalister i dette land, ikke er det mere. De kan godt leve
med store støtteordninger og monopoler; det kan de leve med
længe. Det forstyrrer ikke deres nattesøvn væsentligt. Derfor
vil de såmænd nok heller ikke støtte det her forslag; de
lever godt med de tilstande.
Men det gør vi andre ikke. Vi vil godt have indført
konkurrence på de markeder. Derfor vil vi også gerne støtte
et forslag som det her, selv om vi erkender, at det er et
forholdsvis lille initiativ. Desto mere begrædeligt er det
jo, hvis der ikke kan blive flertal for bare et så lille
forslag, som der faktisk er tale om her.
Når jeg kalder det lille, er det, fordi den økonomiske
støtte til at få etableret f.eks. et økologisk lokalt
slagteri, som man kunne få ved hjælp af det forslag, der
ligger her, ikke i sig selv vil være tilstrækkeligt til at
løfte konkurrencen i gang. Det vil også være nødvendigt - jeg
ved ikke, om det var hr. Lidegaard, der var inde på det - at
få indført, om jeg så må sige, mere brutale og kontante
regler i konkurrencelovgivningen. For de monopoler, vi har i
dag på de her markeder, er så stærke, at selv økonomiske
støtteordninger af den art, som vi diskuterer med det her
beslutningsforslag, vil ikke kunne rokke ved
monopoltilstanden på disse markeder.
Så taler man om bureaukrati, og man vil gerne
regelforenkle i stedet for det her, siger man så fra
regeringsbænkene. Jamen jeg vil altså bare gøre opmærksom på,
at det jo er regeringspartierne, der har tilladt f.eks. et
emballagesystem inden for bryggeriområdet, som reelt gør det
ret umuligt for små bryggerier at eksistere i det her land.
Man har indført en fødevarekontrol, en
levnedsmiddelkontrol, byggende på et såkaldt
egenkontrolsystem, som er en møllesten om halsen på alle de
små fødevarevirksomheder, en egenkontrol, som er dyr, som
ikke fungerer, og som benyttes som påskud til at slække på
antallet af de nødvendige offentlige stikprøvekontroller.
Man kunne tilbyde de små virksomheder en ordentlig
offentlig kontrol, så de kunne blive fri for et håbløst
egenkontrolprojekt, så det er også dér regeringspartierne,
der hele tiden bureaukratiserer. Nu har jeg nævnt to
eksempler; der findes desværre mange.
Bureaukratiet råder under denne regering og breder sig.
Så hvis det er udtryk for selverkendelse, f.eks. fra hr.
Kofoeds side, at nu vil man til at lave mindre bureaukrati i
stedet for mere bureaukrati, er det sandelig velkomment også.
Det vil Enhedslisten gerne støtte regeringen i.
Men det kan jo ikke rigtigt bruges som påskud til så at
være imod det her forslag, for der er altså en hel vifte af
instrumenter, som skal til, hvis vi skal bryde
monopoldannelsen. Det er konkurencelovgivning, det er
regelforenkling, ja, f.eks. en ordentlig offentlig
levnedsmiddelkontrol, styrkelse af regionerne, så man kan
slippe for alt det papir i virksomhederne, det er
støtteordninger som den her.
Vi skal fra Enhedslistens side nok til efteråret i den
nye samling vende tilbage med en række mere konkrete forslag
på det her område. Det tilsagn vil jeg gerne give
regeringspartierne, for det er ikke sikkert, de selv når at
få dem udarbejdet i løbet af sommeren, disse nødvendige
initiativer. Enhedslisten skal gerne være behjælpelig,
således at regeringen ikke går i stå eller ligefrem kører
baglæns. Det tilsagn vil jeg i hvert fald gerne give.
Kl. 19.35
Mogens Nørgård Pedersen (KRF):
Jamen vi vil da gerne sige tak til Socialdemokraterne og SF
for det her initiativ. Vi mener faktisk, at det langt hen ad
vejen er et godt forslag, som kunne være med til at skabe
dynamik i yderområderne for de små og mellemstore
virksomheder. Tilmed er det også en fin finansiering, idet
den er ret attraktiv, da en del af midlerne, halvdelen, kunne
komme fra EU.
At regeringen så nedprioriterer direkte erhvervstilskud,
er jo en holdning at have, og det er på den måde også o.k.,
men det er i og for sig så liberalt, at det skævvrider
konkurrencen, idet der jo er flere andre lande i EU, som
nyder godt af de her gode ordninger.
Jeg havde egentlig håbet på, at denne dag i
Folketingssalen kunne ende med en stor enighed om at tage et
lille skridt i den rigtige retning. Vi har diskuteret
landdistrikternes udvikling, vi har diskuteret
støtteordninger til sukker, og nu skulle vi så diskutere de
her landdistriktsstøtteordninger. Egentlig synes jeg, det
hele ender i en stor disharmoni.
Vi vil gerne gøre noget for landdistrikterne. Der er
ikke flertal for at afvikle støtteordningerne, når det gælder
sukker, der er formentlig ikke flertal for at indføre en
støtteordning, når det gælder erhvervsudviklingen. Så
egentlig synes jeg, at det hele det ender i disharmoni. Men
lad nu det være.
Lad mig konkludere på mit korte indlæg her, at
Kristeligt Folkeparti støtter forslaget. At der så kan være
nogle nuancer, noget omkring finansiering, der skal falde på
plads, det må vi jo så se til, men vi støtter forslaget.
Den fg. formand (Lissa Mathiasen):
Ordføreren for forslagsstillerne, hr. Ole Vagn Christensen.
Ole Vagn Christensen (S):
Jeg synes, at vi har haft en god debat. Jeg synes også, at vi
har fået nogle ting trukket op. Vi må konstatere, at der er
et stort flertal i Folketinget for de intentioner, der ligger
i, at der skal gøres noget for de små og mellemstore
virksomheder.
Det er jo stort set sådan, at hvis finansieringen havde
været på plads, som det blev sagt fra Dansk Folkepartis side,
så havde der været et klart flertal her i salen. Jeg synes,
det lyder godt, at vi er i stand til her i Folketinget at
kunne sætte et fokus på et område, hvor vi faktisk har haft
nogle erfaringer, og hvor andre er kommet og har sagt, at der
er man gået for hårdt til værks fra regeringens side.
Jeg synes også, at det er godt, det, som har været rejst
i den her forbindelse fra hr. Martin Lidegaards side, om, at
man simpelt hen gør noget aktivt og ikke kun gør noget
passivt, når det drejer sig om, hvad vi i fremtiden skal gøre
omkring landdistrikterne og landdistriktsstøtten.
Det gælder også hele det spørgsmål, som jo også ligger
inden for det, vi her har behandlet, nemlig spørgsmålet om
mangfoldigheden i fødevareindustrien, at man sådan set godt
tør lave det differentieret fra de store og så til de små
virksomheder, fordi man erkender, at vi kan ikke undvære de
små og heller ikke det udviklingspotentiale, som de er i
besiddelse af.
Så derfor må vi håbe, at regeringspartierne og
regeringen også har forstået signalet, som her er blevet
sendt, synes jeg, med en direkte adresse.
Jeg håber også, at vi under udvalgsbehandlingen kan tage
nogle af de synspunkter op, som jeg bl.a. har forstået der
kom frem under Venstres indlæg omkring situationen, at det
kunne jo godt være, at den slet ikke er så fastlåst.
Kl. 19.40
Det må vi jo få afklaret, når vi kommer til
udvalgsarbejdet, men foreløbig har jeg god grund til at sige
tak til S, SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og
Kristeligt Folkeparti og så også for et betinget ja, som vi
sådan set fik fra Dansk Folkeparti. Og så håber jeg, at V og
K kommer til besindelse.
Hermed sluttede forhandlingen, og forslaget overgik derefter til anden (sidste) behandling.
Afstemning
Den fg. formand (Lissa Mathiasen):
Jeg foreslår, at forslaget til folketingsbeslutning henvises
til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Hvis ingen
gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget. (Ophold). Det
er vedtaget.