Førstebehandling af B 94 om promille- og produktionsafgiftsfondene
Claus Iversen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
5) Første behandling af beslutningsforslag nr. B 94:
Forslag til folketingsbeslutning om promille- og produktionsafgiftsfondene. Af Ritt Bjerregaard (S) m.fl. (Fremsat 21/2 2003).
Forslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Fødevareministeren (Mariann Fischer Boel):
Socialdemokratiet har fremsat et forslag til
folketingsbeslutning om promille- og
produktionsafgiftsfondene med det formål bl.a. at ændre
bestemmelserne om sammensætningen af fondsbestyrelserne og
anvendelsesområdet for midlerne i promille- og
produktionsafgiftsfondene.
Forslaget lægger op til, at flertallet i bestyrelserne
ikke længere skal bestå af repræsentanter for erhvervet, men
derimod af repræsentanter uden direkte eller indirekte
tilknytning til selskaber eller interesseorganisationer inden
for erhvervet.
En af begrundelserne for det fremsatte
beslutningsforslag er, at den betydelige strukturudvikling,
der har fundet sted i store dele af forarbejdningsindustrien
i de sidste år, har ført til en situation, hvor flertallet i
en fondsbestyrelse i flere tilfælde repræsenterer en enkelt
virksomhed.
Produktionsafgiftssystemet så dagens lys først i
1970'erne, og dengang var strukturen selvsagt en ganske anden
end den, vi kender i dag. Jeg er derfor enig med
forslagsstillerne i, at de nuværende regler for
sammensætningen af bestyrelserne hverken er hensigtsmæssig
eller holdbar.
Jeg har derfor også allerede sidste år påbegyndt et
udredningsarbejde på det her område som en forberedelse til
et forslag om ændring af bemyndigelsesloven netop med
udgangspunkt i sammensætningen af bestyrelserne. Så jeg er
enig med forslagsstillerne i, at de enkelte bestyrelser må
sammensættes bredere, end det er tilfældet i dag, men det må
så til gengæld ske i respekt for fondenes særlige karakter.
Der er for produktionsafgiftsfondenes vedkommende tale
om fonde, der administrerer penge, der betales af
producenterne selv, til brug for områder, som ønskes styrket
inden for de enkelte produktionsområder. Jeg kan pege på
forskning og udvikling som et af de områder, der er højt
prioriteret. Der er således ikke tale om ganske almindelige
offentlige midler opkrævet ved almindelig skatteindbetaling,
som vi alle sammen bidrager til.
Det er efter min opfattelse et meget væsentligt
kendetegn ved produktionsafgiftsfondene og også en model, som
jeg mener at vi bør fastholde. Derfor finder jeg det både
naturligt og også rimeligt, at den kreds, der repræsenterer
de producenter, der betaler midlerne til de enkelte
produktionsafgiftsfonde, fortsat har et flertal i fondenes
bestyrelse.
Det betyder imidlertid ikke, at vi ikke skal foretage
nogen ændringer, og jeg er, som jeg også sagde for et øjeblik
siden, enig med forslagsstillerne i, at vi skal sikre en
bredere sammensætning af de enkelte bestyrelser. Det gælder
både den del af bestyrelserne, der repræsenterer
erhvervsdelen, og det gælder den del af bestyrelsen, der
repræsenterer de bredere offentlige interesser. Og lad mig
tilføje, at jeg også er af den opfattelse, at det er rimeligt
at styrke repræsentationen af offentlige interesser.
Det gælder selvfølgelig også promilleafgiftsfondene,
hvor vi også er i gang med at vurdere, hvordan vi kan
sammensætte bestyrelserne ud fra en fornuftig model, for
promilleafgiftsfondene har jo en lidt anden karakter end
produktionsafgiftsfondene.
Jeg er også meget enig med forslagsstillerne i, at der
skal være åbenhed om, hvad pengene anvendes til. Allerede nu
udarbejder Direktoratet for FødevareErhverv årlig en særlig
årsberetning om fondenes virke til Folketinget, og det er
efter min opfattelse en både målrettet og tilgængelig måde at
informere på.
Kl. 19.35
Beslutningsforslaget lægger også op til, at den
økologiske produktion skal støttes med beløb, der svarer til
de beløb, som de økologiske producenter indbetaler i
produktionsafgifter. Jeg vil godt sige, at jeg kan være lidt
bekymret for konsekvenserne, hvis vi begynder at fastlægge
helt håndfaste regler for fordelingen af midlerne mellem de
forskellige produktionsformer.
I forbindelse med overvejelser i 2001 om Fonden for
Økologisk Landbrug indgik der allerede lignende overvejelser,
og dengang fandt man det også uhensigtsmæssigt, idet
produktionsafgifterne jo forudsættes anvendt i den sektor,
hvor de også bliver opkrævet.
Derfor er jeg betænkelig ved en meget skarp opdeling på
såkaldte økologipenge og konventionelle penge, som efter min
opfattelse kan føre til en for lav satsning på projekter, som
økologer og konventionelle producenter har en fælles
interesse i, og det vil også efter min opfattelse være meget
uheldigt og helt ude af trit med den grundliggende tankegang
bag fondssystemet.
For mig er det afgørende, at det er projekternes
kvalitet, der er styrende for anvendelse af midlerne, og at
vi viderefører den indsats for fremme af økologiske
projekter, som gennem de senere år er foretaget i forbindelse
med de såkaldte hyrdebreve til fondsbestyrelserne. Jeg vil
godt sige, at det faktisk har været en indsats over for
promille- og produktionsafgiftsfondene, som har virket.
Så vil jeg også godt tilføje, at der med oprettelsen af
Fonden for Økologisk Landbrug i 2001 er sket en styrkelse af
økologiområdet, der er forstærket gennem den
finanslovaftale, der blev lavet for 2003, som indebærer en
fordobling af bevillingen fra 10 til 20 mio. kr.
Alt i alt har de forskellige initiativer ført til en
betydelig stigning i omfanget af de midler, som via
fondssystemet anvendes til økologiske projekter.
Forslagsstillerne kritiserer også Fødevareministeriets
tilsyn med fondene, og det må jeg sige er en kritik, som jeg
stiller mig uforstående over for, og som jeg i virkeligheden
finder uberettiget. Jeg vil godt understrege, at tilsynet,
som det udøves, ikke har givet anledning til påtale eller
bemærkninger fra Rigsrevisionen, som følger
Fødevareministeriets indsats på det her område meget tæt. Så
jeg er egentlig tryg ved den faglige kontrol med området, som
den var været udøvet i den sidste halve snes år.
Så er der også i beslutningsforslaget et oplæg til en
skævdeling af midlerne i promilleafgiftsfondene til fordel
for visse sektorer med særlige behov, og beslutningsforslaget
peger bl.a. på fjerkræområdet og på frugt- og
gartneriområdet.
Systemet med promilleafgiftsfondene daterer sig tilbage
til ændringen af bemyndigelsesloven i 1979, og bestemmelserne
om promilleafgiftsfondene var i øvrigt baseret på et politisk
forlig. Det var en klar aftale og i øvrigt en
socialdemokratisk prioritet, at promilleafgiftsmidlerne netop
skulle gå til den animalske produktion.
Ved lovændringen i 1999 blev det særlige hensyn fjernet,
og der blev også givet adgang til en mere generel og bredere
anvendelse af promilleafgiftsfondenes midler, bl.a. mere
generelle forhold inden for økologi, nonfood, dyrevelfærd og
planteproduktion; ændringer, som jeg i øvrigt hilser
velkommen.
Igennem hele perioden fra 1979, og også da
finansieringen blev ændret i 1995 i forbindelse med
pesticidafgiftsordningen og dermed en del af det samlede
pesticidregnskab, har man stort set fastholdt bestemmelserne
om midlernes anvendelse og også om bestyrelsernes kompetence
på området. Det er sådan set en konstruktion af fondene, som
jeg er godt tilfreds med.
Rammerne for promilleafgiftsfondenes
disponeringsmuligheder har udviklet sig sådan, at fondene får
mulighed for at anvende midlerne til projekter og
aktiviteter, der sammen med de mere erhvervsmæssige
interesser også har en betydelig samfundsmæssig interesse.
Kl. 19.40
Jeg er enig med forslagsstillerne i, at strukturudviklingen i fødevareerhvervet har givet anledning til at se på reglerne vedrørende fondenes bestyrelsers sammensætning, og da vi i regeringen allerede har truffet en beslutning om og i øvrigt vil fremsætte et forslag om det i den næste folketingssamling, skal jeg meddele, at regeringen ikke kan støtte forslaget.
Thor Gunnar Kofoed (V):
Vi behandler nu et beslutningsforslag fra Socialdemokratiet,
der, hvis man gennemfører det, som det er skrevet, vil
ødelægge noget grundlæggende, der har været set på med
misundelse af andre lande.
Promille- og produktionsafgiftsfondene er nemlig en
genial tankegang, der blev skabt i begyndelsen af 1970'erne.
De har været en afgørende faktor for, at dansk landbrug har
kunnet gennemføre den udvikling på alle niveauer, der har
bevirket, at dansk landbrug i dag rent faktisk er førende på
verdensplan inden for de fleste af vores produktionsgrene.
Midlerne i fondene er opkrævet i jordbruget og anvendes
i jordbruget til medfinansiering af fremadrettede,
samfundsrelaterede aktiviteter. Der er ikke tale om en
omfordeling af midler fra andre erhverv eller grupper i
samfundet til jordbruget.
Tag f.eks. Fåreafgiftsfonden, hvor det er fåreavlerne,
der indbetaler pengene til fonden, alt efter, hvor meget man
producerer. Pengene fordeles inden for fårebrugets interesser
og af fåreavlerne. Det er det, de skal være til. Midlerne kan
ikke anvendes til hvad som helst, for der er helt klare
regler for, hvad midlerne skal og kan bruges til.
Der er også klare regler for administrationen af disse
midler, og der er klare regler for, hvordan de skal
kontrolleres.
Midlerne er begrænset af EU's konkurrence- og
statstøtteregler. Det indebærer bl.a., at fondene under ingen
omstændigheder kan yde tilskud til enkeltpersoner eller
enkeltvirksomheder.
Midlerne medfinansierer fremadrettede aktiviteter, der
løser fremadrettede opgaver, som de enkelte jordbrugere ikke
selv kan løse. Opkrævningsformen for produktionsafgifterne
sikrer, at alle, der indbetaler til indsatsen, også får gavn
af indsatsen.
Midlerne er afgørende for forsknings- og
innovationsindsatsen, så der via fondene kan opkræves midler
fra alle producenter og allokeres penge til konkrete
projekter. Hvis ikke jordbrugerne finansierede dette via
disse lovbundne fælles afgiftsfonde, ville der kun i
begrænset omfang ske forskning i dansk landbrug til skade for
hele det danske samfund.
I Venstre er vi åbne over for at se på, om der er behov
for ændringer af disse fondes bestyrelsessammensætning. Der
er jo sket meget siden 1972. Strukturen i dansk landbrug har
ændret sig meget siden dengang, og det er derfor nærliggende
at se på, om der skulle være uhensigtsmæssigheder i dag. Det
er muligt, at vi skal se på fordelingen ved at inddrage
forbrugerne og forskningen, så de også kan sidde med i
bestyrelserne.
I dag vil jeg lige gøre opmærksom på, at
arbejderbevægelsen sidder med i alle bestyrelser. Jeg er også
bekendt med, at nogle produktionsafgiftsfonde har helt nye
sammensætninger, hvor ingen instans har mere end én
repræsentant, hvor det er sagligheden, der bestemmer, hvad
pengene og midlerne skal bruges til.
Derfor er vi i Venstre meget opmærksomme på, at de
ændringer, der måtte komme, ikke vil komme til at ødelægge
den genialitet, som fondene har været for dansk landbrug og
for samfundet.
Jeg må desværre sige, at med det beslutningsforslag, som
vi har set fra Socialdemokratiet, er det ikke ligefrem
saglighed, der skal bestemme, hvad midlerne skal bruges til.
Forslagsstillerne forsøger at lovgive sig til brugsretten
over andre folks indbetalte penge.
På den baggrund kan Venstre ikke bakke op om
beslutningsforslaget.
Kl. 19.45
(Kort bemærkning).
Kristen Touborg (SF):
Ja, det er jo næsten rørende at høre hr. Thor Gunnar Kofoeds
forsvarstale for de eksisterende fonde.
Jeg er nok ikke egentlig enig med hr. Gunnar Kofoed, men
har dog en vis sympati for den indfaldsvinkel, Venstre har
til produktionsfondene. For os at se er der ret stor forskel
på, om vi snakker produktionsfonde eller promillefonde. De er
frembragt på to forskellige måder, og derfor vil det også af
min efterfølgende tale komme til at fremgå, at vi lægger lidt
forskellig vægt på dem.
Men mit spørgsmål til Venstre er: Er der efter Venstres
mening slet ingen forskel på de to former for fonde? Hr.
Gunnar Kofoed nøjedes med at snakke om produktionsfonde, men
undlod helt at snakke promillefonde.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Til hr. Kristen Touborg kan jeg sige: Jo, der er forskel på
disse fonde.
Det er rigtigt, at jeg talte meget om
produktionsafgiftsfondene, som er indbetalte penge fra
landbruget. Der indgår mange penge i promilleafgiftsfondene,
derfor er der selvfølgelig forskel på, hvordan bestyrelserne
skal sammensættes, og derfor er vi også åbne for at se på en
ny sammensætning for promilleafgiftsfondenes vedkommende.
Men der er én ting, vi skal huske hele tiden, og det er:
Hvad skal og kan pengene bruges til i henhold til nationale
og EU-regler? Hvad var meningen med, at man oprettede disse
fonde? Der er mange af de tilbageførselsmidler, der går i
promilleafgiftsfondene, man også kan se på: Er det penge, der
skal opkræves fremover, eller er det penge, som vi fremover
bare skal lade blive hos landbruget? Det er disse ting, vi
skal have med i de kommende drøftelser, fordi
promilleafgiftsfondene er noget helt andet end
produktionsafgiftsfondene.
(Kort bemærkning).
Kristen Touborg (SF):
Jeg vil sådan set godt have det præciseret nok så konkret,
som det blev gjort.
For mig at se er det sådan, at man under ingen
omstændigheder kan sige, at promilleafgiftsfondene er
landbrugets egne penge. Jeg vil gerne spørge Venstres
ordfører, om man er enig i, at man ikke under nogen
omstændigheder kan sige, at promilleafgiftsfondene er
landbrugets egne penge, og at den naturlige konsekvens derfor
naturligvis må være, at ud over at man kan lave en anden form
for bestyrelse, kan man også anvende pengene på en noget
anden vis, end man gør i dag.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Der var en afgørelse for mange år siden, der bestemte, om det
er landbrugets penge eller det offentliges penge. Men det er
sådan i dag, at der er mange aftaler mellem landbruget og
staten om, hvad pengene skal gå til. De er medfinansierende
for en masse aktiviteter, som er til gavn for landbruget, og
som også er til gavn for de samfundsrelaterede interesser,
der er i det, så det er ikke kun landbrugsinteresser,
promilleafgiftsfondspengene går til. Derfor kan man ikke bare
sige, at det er statspenge, for disse promilleafgiftsfonde
har en helt speciel funktion. De bruges til fremadrettede
aktiviteter til gavn for landbruget i samfundsrelaterede
interesser.
Formanden:
Så er det hr. Nicolai Wammen som ordfører.
Nicolai Wammen (S):
Magten i dansk landbrug er efterhånden blevet samlet på meget
få hænder, og med den magt er også fulgt kontrollen over en
stor sum offentlige midler, nærmere bestemt omkring 550 mio.
kr., som hvert år uddeles i de 17 promille- og
produktionsafgiftsfonde. Pengene kommer fra lovfæstede
afgifter og er øremærket til forskning og udvikling.
Reglerne stammer tilbage fra 1970'erne, og dengang
skulle de sikre et alsidigt og varieret udbud af fødevarer
til gavn for forbrugerne. Det skal de stadig, men det gør de
desværre ikke i tilstrækkelig grad.
Kl. 19.50
I 1970'erne var fødevaremarkedet præget af en
mangfoldighed af mindre producenter, der nød godt af
støttemidlerne til produktionen; men sådan ser det ikke ud
længere. Situationen er i dag sådan, at den store
mejerigigant Arla Foods sidder stort set enerådigt på dansk
mælkeproduktion, Danish Crown står i dag for slagtningen af
ca. 92 pct. af de svin, der slagtes i Danmark, og 58,5 pct.
af det samlede antal slagtninger på oksekødsmarkedet, og på
det danske sukkermarked står Danisco for 99 pct. af det
samlede salg af sukker. Det betyder, at disse virksomheder
har en afgørende indflydelse i fødevareerhvervenes
interesseorganisationer og herigennem får lov til at
indstille flertallet af bestyrelsesmedlemmer i promille- og
produktionsafgiftsfondenes bestyrelser, og dermed er de også
kommet til at sidde stadig mere tungt på pengekassen.
Med Arlas og Danish Crowns dominans åbner der sig en
række gråzoner, hvor de to fødevaregiganter i ly af
Fødevareministeriets billigelse har kunnet kontrollere store
offentlige summer. Den absurde situation i promille- og
produktionsafgiftsfondene betyder, at de selvsamme personer i
forskellige bestyrelser kan give penge med den ene hånd og
tage imod med den anden. Skulle man drage en parallel til den
politiske verden, ville det svare til, at vi politikere
skulle være den dømmende, den udøvende og den lovgivende magt
i én stor pærevælling - en fuldstændig uhørt konstruktion.
Situationens alvor illustreres af, at Forbrugerrådet nu
har trukket sig fra sine poster i fondene med den
begrundelse, at de sad som gidsler og anstandsdamer, når
landbruget delte penge ud - penge, som branchen i øvrigt
havde fordelt inden møderne. Forbrugerrådet ønskede således
ikke længere at have et medansvar for beslutninger, som de
ikke havde nogen reel indflydelse på.
Juridisk er sagen klar nok. Fondene er underlagt
fondslovgivningen og forvaltningslovens regler. Det betyder,
at almindelige habilitetsregler er gældende, og derfor kan
man ikke sidde og bevilge sig selv og hinanden penge. Ikke
alene er det uhyre problematisk rent juridisk, men det er
også moralsk og etisk forkasteligt, hvis tunge drenge sidder
og bestemmer, hvor skabet skal stå, og uddeler økonomiske
skulderklap til sig selv og hinanden.
Socialdemokraterne finder denne fremgangsmåde
uanstændig, og vi vil have sat en stopper for den.
Folketinget skal derfor i dag behandle et socialdemokratisk
beslutnignsforslag, som skal sikre, at vi får et tidssvarende
regelsæt, der står mål med samfundsudviklingen, så
fordelingen af disse betydelige offentlige midler kan ske på
en måde, der er til gavn for en alsidig fødevareproduktion og
til gavn for forbrugerne.
Med dette forslag ønsker vi at rette op på problemerne.
Vi vil sikre, at fondenes virksomhed gøres mere
gennemskuelig, vi vil sikre, at de små økologiske producenter
får en forholdsmæssig del af fondsmidlerne, og vi vil sikre,
at pengene kan målrettes mod de steder, hvor der er et
særligt behov. Der er for os at se ikke nogen som helst tvivl
om, at dette er et område, der trænger til en grundig
oprydning, og vi kan ikke leve med en ordning, der i
realiteten gør, at de selvsamme uddeler og modtager penge.
Vi er selvfølgelig glade for de pæne ting, der er blevet
sagt om forslaget. Vi holder fast ved, at det er et utrolig
vigtigt emne, og vi håber på en god udvalgsbehandling.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Jeg har lige et lille spørgsmål.
Hvis man nu er en almindelig landmand, en lille
landmand, og producerer til Arla Foods og sidder i
afgiftsfondens bestyrelse, er man så Arla-mand? Eller er man
landmand, hvis man er valgt af Familielandbruget? Er man
valgt af Dansk Landbrug eller af Landboforeningerne, som det
hed i gamle dage, og producerer til Arla Foods, er man så
Arla-mand? Eller er man landmand? Hvis man er valgt af
Andelsselskabet Arla, kan man også være økologisk landmand og
levere til Arla, og er det landmænd alle sammen eller
Arla-folk? Eller vælger man at opfatte disse landmænd som
selvstændigt tænkende individer?
Rent faktisk er der meget stor forskel på, hvem man
repræsenterer i disse bestyrelser. Det er absolut
selvstændigt tænkende mennesker, og det tror jeg nok
referaterne fra bestyrelsesmøderne kan bekræfte.
Kl. 19.55
(Kort bemærkning).
Nicolai Wammen:
Jeg er ikke i tvivl om, at danske landmænd i al almindelighed
er selvstændigt tænkende mennesker. Jeg har ikke grund til at
tro noget som helst andet, men det er ikke det, det drejer
sig om, ikke det, det handler om her.
Hvis vi kaster et blik på Mælkeafgiftsfonden, kan vi
konstatere, at syv ud af de nuværende 14
bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden, har
tilknytning til Arla Foods. Fire af de syv Arla
Foods-tilknyttede bestyrelsesmedlemmer er sågar
bestyrelsesmedlemmer i både Arla Foods, i Mejeriforeningen og
i Mælkeafgiftsfonden, og det er jo dét, der er sagens kerne:
der er mange repræsentanter, der har om ikke identiske, så i
hvert fald nært sammenhængende kasketter, der har en
afgørende indflydelse i de fonde, og det er det, vi gerne vil
have sat fokus på. Vi vil have almindelige habilitetsregler,
vi vil have ordnede forhold, og jeg kan ikke forstå, hvis
Venstre ikke kan støtte det. Jeg forstod ellers af tidligere
indlæg, at man var parat til at se fordomsfrit på tingene, og
det håber jeg da man står ved.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Vi er meget interesserede i at se på de regler, men som
forslagsstillerne selv siger, sidder de, der indbetaler
pengene, på en meget stor del af den danske produktion, og så
må der jo være et vist forhold mellem produktion og
indbetaling og den indflydelse, man har.
En anden ting er: Hvis man ser på det forhold, der er
mellem økologisk landbrug og konventionelt landbrug, er det
økologiske landbrug så blevet meget dårligt stillet i den
fordeling? Det tror jeg næppe er rigtigt.
(Kort bemærkning).
Nicolai Wammen (S):
Til hr. Thor Gunnar Kofoed vil jeg sige, at vi ikke har noget
imod, at der også sidder repræsentanter for store
virksomheder. Det, vi har noget imod, er, når et monopol får
den afgørende indflydelse, og det er jo det, det drejer sig
om.
Angående økologidelen er vores målsætning og det, der er
hele intentionen og tanken bag forslaget, at økologerne skal
have lige vilkår, at de skal have ordentlige forhold, og at
de skal have et udbytte, der svarer til det, de bidrager med.
Det vil jeg da håbe at Venstre kan støtte, og det er i hvert
fald Socialdemokratiets holdning.
Formanden:
Hr. Thor Gunnar Kofoed for en sidste kort bemærkning.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Jeg tror slet ikke, vi er så uenige igen, men hvis det var
sådan, at vi kun skulle fordele midlerne efter, hvad der var
indbetalt fra økologernes side, skulle økologerne kun have
haft 7 mio. kr., men de har fået næsten 12 mio. kr. Hvis det
var linjen, tror jeg, at den løsning, vi har i dag, er bedre,
men vi skal nok finde en god løsning.
Formanden:
Hr. Christian H. Hansen som ordfører.
Christian H. Hansen (DF):
Efter Dansk Folkepartis opfattelse er der ingen tvivl om, at
nogle af de intentioner, der ligger i beslutningsforslaget
fra Socialdemokratiet, er rigtige. Der er efter vores
opfattelse heller ingen tvivl om, at det er godt, at vi får
debatten om sammensætningen af bestyrelserne i begge disse
former for fonde.
Midlerne, der forefindes i fondene, er jo erhvervets
egne midler - lad mig skynde mig at indskyde, at nu snakker
jeg produktionsfonde, for der er jo lidt forskel på midlerne
i fondene.
Dansk Folkeparti vil meget gerne være med til at kigge
på, hvorledes man i dialog med erhvervet og også ud fra den
dialog, der kommer om beslutningsforslaget, kan finde frem
til en model for, hvordan man kan styrke den offentlige
repræsentation, og det gælder selvfølgelig for både
produktionsafgiftsfondene og promilleafgiftsfondene.
For Dansk Folkeparti hersker der ingen tvivl om, at som
det også er beskrevet, spiller landbrugets promille- og
produktionsafgiftsfonde en væsentlig rolle for udviklingen i
landbrugsproduktionen og for fødevareindustrien i hele
Danmark. Vi vil gerne være med til at se på en bredere
sammensætning af bestyrelserne, men for os at se er det ikke
direkte ulogisk, at det er landmændene, der har flertal i de
fonde, der råder over deres egne midler. Her snakker jeg igen
om produktionsafgiftsmidlerne, men jeg mener i virkeligheden,
at når vi skal kigge på sammensætningen af bestyrelserne, er
vi nødt til at dele det op og se på forskellen mellem de to
fonde.
Kl. 20.00
Dansk Folkeparti kan som sagt følge nogle af
intentionerne, der ligger i forslaget. Vi er ikke i tvivl om,
at den debat, der efterfølgende vil komme om forslaget her,
også kan være med til at belyse nogle af de spørgsmål, der
sikkert vil være.
Vi hilser i Dansk Folkeparti med tilfredshed, at
ministeren i dag har konstateret, at regeringen er ved at
finde frem til et forslag og vil fremsætte det i den nye
folketingssamling, så på den baggrund vil vi sige, at Dansk
Folkeparti gerne vil være med til, at vi fra nu af får taget
en bred debat omkring det her.
Der bliver jo også mulighed for at stille spørgsmål om
det her beslutningsforslag fra Socialdemokratiet, som kan
være med til at løfte regeringens forslag i en rigtig god
ånd. Så derfor vil vi i første omgang afvente og se
regeringens udspil.
Formanden:
Hr. Kristen Touborg som ordfører.
Kristen Touborg (SF):
Jeg vil godt begynde min ordførertale med at citere Venstres
ordfører under et kort spørgsmål for lidt siden, hvor hr.
Thor Gunnar Kofoed sagde:
»Vi må have styr på, hvem der indbetaler pengene.«
Underforstået: De, der indbetaler pengene, skal også
have indflydelsen på, hvordan de skal bruges. Derfor må
konsekvensen af det udsagn vel være, at produktionsfondene
altså er landbrugets egne penge. Det er så landbruget, der
skal have indflydelse på, hvem der skal bruge dem. Men
promillefondene er statens. Der er det så sådan set helt
anderledes med hensyn til, hvem der skal have indflydelse på,
hvordan de skal anvendes.
Det er altså også mit grundlæggende synspunkt, at det er
vigtigt at holde de to forskellige former for fonde adskilt,
når vi debatterer, for der er efter vores opfattelse stor
forskel på dem. Man kan jo godt sige, at det i
produktionsfondene er landbrugets egne midler, der
indbetales, og der er lovgivningen jo først og fremmest
rettet mod, at man kan opkræve de kollektive midler, altså at
give lovgrundlaget for, at man kollektivt kan opkræve midler.
Så de ting vil jeg gerne begynde med at slå fast.
SF vurderer, at landbrugets promille- og
produktionsafgiftsfonde spiller en vigtig rolle i udviklingen
af landbrugsproduktionen og fødevareindustrien i Danmark, men
at fondene i langt højere grad kan sigte mod fremtidige
udfordringer inden for miljø, dyrevelfærd og sundhed.
SF er derfor positiv over for forslaget om at få en mere
balanceret sammensætning af fondsbestyrelser, hvor flere
samfundsinteresser, herunder de økologiske, skal have
indflydelse, og hvor den faglige kompetence styrkes på nye
områder.
Ændringer i sammensætningen af fondsbestyrelsen skal
samtidig tage højde for den væsentlige strukturudvikling i
landbruget og i fødevareindustrien, der er foregået, og det
skal afspejle forskelligheden.
Reformplanerne skal tage udgangspunkt i et kritisk syn
på landbrugets og fødevareindustriens dominans i
fondsbestyrelserne, men de skal lige så meget sikre, at
landmændene har en reel indflydelse i fondene, og her taler
jeg altså om produktionsfondene. Men det er indlysende, at
med den udvikling, der har været i vores såkaldte
andelsselskaber, hvor der ligger meget store dele af
produktionen i et selskab inden for hver branche, er der
behov for at sætte ind over for det.
Vi finder, at landbrugets produktions- og
promilleafgiftsfonde skal anvende flere ressourcer på
økologisk forskning, efteruddannelse, produktudvikling,
rådgivning og styrkelse af det økologiske marked herhjemme og
på eksportmarkederne.
Efter SF's opfattelse er flere af fondene begyndt at
anvende midler til økologiske formål og medvirke konstruktivt
i arbejdet med at udvikle den økologiske fødevareproduktion
og afsætning, bl.a. promilleafgiftsfonden og kvægavlsfonden.
Men det generelle billede er, at de midler, der anvendes på
fremme af økologisk forskning og afsætning, ikke svarer til
det, de økologiske producenter indbetaler, så der er vi altså
meget uenige med Venstres ordfører, der før sagde, at man fik
udbetalt mere, end der blev indbetalt. Vi er meget uenige i
det.
Kl. 20.05
Økologisk Landsforening har i mange år arbejdet for, at
der skulle komme repræsentanter for de økologiske landmænd og
virksomheder i fondene. Kun en enkelt fond - det er inden for
gartnerierhvervet - har ændret vedtægterne og sikret
repræsentation for Danmarks Økologiske Forening. SF er
fuldstændig enig i denne opfattelse, og vi vil arbejde stærkt
for at støtte dette.
Der er også behov for, at andre interesser kommer med i
bestyrelserne, sådan at miljø- og dyrevelfærdsmæssige
interesser repræsenteres. Der er nogle fonde, hvor det
forventes, at f.eks. Danmarks Naturfredningsforening vil
kunne have interesser, og det er indlysende for os at se, at
en forening som Dyrenes Beskyttelse ville være meget naturlig
at have placeret i bestyrelserne i samtlige de fonde, der
vedrører husdyrproduktionen.
Alt i alt må vi sige, at vi er velvilligt indstillet
over for forslaget fra Socialdemokratiet, men vi synes, der
er nogle steder, hvor det trænger til at blive strammet lidt
op, og det vil vi så arbejde for under udvalgsarbejdet.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Et lille spørgsmål til hr. Kristen Touborg: SF er med hensyn
til det meste af promillepengene enig i, at vi skal stramme
op om produktionsafgiftsfondene, og at pengene skal bruges
til det, indbetalerne sådan set ønskede. Det var måske helt
forkert opfattet, men sådan opfattede jeg ordførertalen.
En anden ting med hensyn til promilleafgiftsfondene: De
penge, der kommer ind dér, er jo også forholdsvis
klausulerede med tilbageførselsmidler osv. Vil man ikke
respektere, at der er nogle penge, der kommer ind i
promilleafgiftsfonden, som er klausulerede, inden de kommer
ind? Og skal man ikke se på, at der er et vist forhold i det
danske landbrug, f.eks. størrelsesforholdet mellem økologi og
konventionelt landbrug, at man skal respektere det
størrelsesforhold, og at alle pengene ikke bare skal bruges
til økologi eller miljøfremme? For det er jo ikke nogen
miljøfond.
(KOrt bemærkning).
Kristen Touborg (SF):
Nej, Venstres ordfører har ikke sådan helt forstået, hvad det
var, jeg sagde. Det, jeg sagde, var, at når
produktionsfondene er indbetalt i forhold til den produktion,
man har, så er der ikke noget problem i, at landmændene er
stærkt repræsenteret. Vi ser heller ikke noget problem i, at
landmændene kan udgøre over 50 pct. Men vi ser et stort
problem i, at de er eneherskende. Specielt ser vi et stort
problem i, at der f.eks. er en virksomhed, der reelt sætter
sig på en meget stor del af indflydelsen på malkning i
Mælkeafgiftsfonden. Det ser vi som et stort problem.
Så nu tror jeg, jeg har udtrykt det så klart, at også
Venstres ordfører kan forstå, hvad det er, der er hensigten
med det.
Samtidig vil jeg så godt sige, at der selvfølgelig er
nogle aftaler om promilleafgiftsfondene, for ellers ville vi
jo simpelt hen ikke kunne udlevere de penge fortrinsvis til
landbrugets frie benyttelse. Men de aftaler kommer
selvfølgelig op til revision indimellem. Og der kan man jo så
se på, om det er rimeligt, at de benyttes, som de gør nu.
Så det er sådan, jeg mener, man skal have de forskellige
vinkler på de forskellige fonde.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Jeg går ud fra med det, hr. Kristen Touborg svarede, at SF
dog vil overholde de regler, der er om, at pengene kun kan
udbetales til institutioner, at man ikke kan udbetale pengene
til enkeltpersoner, og at man heller ikke kan udbetale
pengene til enkeltfirmaer. For sådan er reglerne i dag. Og
sådan er de jo bundet op på EU's lovgivning. Det er vel ikke
det, man vil lave om på, så man laver sådan en støtteordning
til enkeltpersoner og enkeltfirmaer.
(Kort bemærkning).
Kristen Touborg (SF):
Jeg mener ikke, at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk
for de ord, som hr. Thor Gunnar Kofoed lægger mig i munden.
Det mener jeg under ingen omstændigheder at have givet udtryk
for. Så svaret er nej.
Formanden:
Hr. Martin Lidegaard som ordfører.
Kl. 20.10
Martin Lidegaard (RV):
Jeg vil gerne starte med at rette en tak til
Socialdemokratiet for at have bragt det her spørgsmål op på
Folketingets dagsorden gennem beslutningsforslaget her.
For Det Radikale Venstre er der ingen tvivl om, at det
er en uholdbar situation, at det overhovedet kan lade sig
gøre, at den samme virksomhed kan sidde på et flertal af
bestyrelsesposterne i nogle af de fonde, som vi snakker om
her, og alene derfor er der jo grund til at kigge på en
revision af de regler, vi har.
Når det er sagt, så er De Radikale helt på linje med de
ordførere, der har sagt, at der er ret stor principiel
forskel på de to former for fonde, som vi snakker om her.
For så vidt angår promilleafgiftsfondene, vil jeg gerne
komme med den lidt provokerende udmelding, at vi set fra Det
Radikales synspunkt faktisk er helt principielt imod den
cigarkassetænkning, som de her tilbageførelsesmekanismer er
udtryk for. Jeg ved godt, at vi selv har været med i
forligene, og det kræver jo også, at vi får ændret på de
forlig, for at vi kan ændre på det.
Men i og for sig så vi gerne, at CO2-afgifterne - og
altså ikke kun for landbruget - gik til at sænke skatten på
personlig indkomst i stedet for, så vi ikke havde alle de her
mærkelige kasser og ordninger frem og tilbage, som gør en
samlet prioriteringsdiskussion for finansloven vanskeligere.
Men det varer jo nok lidt tid, før vi får ændret på det.
Det kan være, vi kommer til at diskutere det i forbindelse
med Vandmiljøplan III eller en revision af
pesticidhandlingsplanen, hvor finansiering af de her
forskellige ting jo sandsynligvis vil komme op, og det vil vi
i så fald kigge rimelig frit på, vil jeg sige.
Jeg vil så også sige om promilleafgiftsfondene, at jeg
dér ikke nødvendigvis ser en naturlov i, at landbruget og
landbrugserhvervet skal sidde på et flertal. Jeg synes, at
man må diskutere, hvordan man sikrer en bred sammensætning.
For mig er der et perspektiv i, at der er en meget bred
repræsentation, og at man får tilgodeset brede
miljøinteresser osv., som jo også afgiftsopkrævningen er
udtryk for. Der synes jeg, der er lidt musik i forslaget.
Så vil jeg sige med hensyn til produktionsafgiftsfonden,
at den synes jeg, det forholder sig helt anderledes med. Den
opfatter jeg, må jeg sige, som landbrugets egen fond. De har
på et tidspunkt bedt os om at hjælpe med at sikre, at alle
betalte til den, men det er direkte indbetalinger fra
landbruget, og der ser jeg omvendt intet unaturligt i, at det
er landbruget, der har flertallet og det afgørende ord at
skulle have sagt.
Så kan man diskutere, hvem landbruget er, og hvordan de
skal udpeges inden for landbruget osv. Jeg har forstået på
Dansk Landbrug, at man også selv er interesseret i at
diskutere, hvordan man udpeger, og det må vi kigge på.
Tilbage står så det yderst vanskelige spørgsmål, om vi
skal gå ind fra lovgivningsmæssig side og prøve at sige, at
en bestemt andel af de her midler skal gives til bestemte
sektorer, altså økologerne eller mælkeproducenterne osv.
Det er, synes jeg, en utrolig vanskelig problemstilling.
På den ene side kan jeg godt følge ministeren, når hun siger,
at vi nu også skal passe på ikke at lægge for stramme bånd på
de fonde, så der er en vis fleksibilitet i det. På den anden
side er det klart, at når man nu lovgivningsmæssigt påtvinger
alle landmænd at indbetale, så har vi jo også et eller andet
politisk ansvar for, at kagen bliver delt nogenlunde
retfærdigt.
Hvordan vi kan finde en mekanisme, der på den ene side
ikke bliver fuldstændig fastlåst og har et vist liberalt
tilsnit og på den anden side sikrer alle væsentlige grupper
af landbruget, at de får deres del af de midler, som de selv
er med til at indbetale, er noget af det, jeg synes, vi må
diskutere i det kommende arbejde i udvalget.
Keld Albrechtsen (EL):
I Enhedslisten er vi glade for, at dette her forslag er
blevet fremsat. Det rammer et meget væsentligt problem, der
bør gøres noget ved, og vi synes faktisk, at tiden er inde
til at skride til handling.
Når det gælder promille- og produktionsafgiftsfondene,
så må man jo selvfølgelig skelne, som flere ordførere har
været inde på. Når vi ser specielt på promillefondene, som
har og bør have en særlig placering med hensyn til at
tilgodese miljø og økologi, og som jo altså er midler, som
fremkommer bl.a. fra forskellige former for grønne afgifter,
så er det jo helt klart noget, der bør være en bredere kreds
involveret i. Derfor mener vi helt naturligt, at her bør
bestyrelserne og retningslinjerne også ændres.
Kl. 20.15
Jeg lagde mærke til, at hr. Thor Gunnar Kofoed
understregede, at vi jo ikke skal havne i den situation, hvor
mulighederne for økologien kun bliver den procent, som i
øjeblikket udgøres af de økologiske jordbrugere. Det vil vi
foreslå sættes som en minimumsretningslinje. Det er efter
vores opfattelse sådan, at det økologiske jordbrug, ud over
den værdi, det har i sig selv, også har en kolossalt gunstig
positiv afsmittende virkning på resten af landbruget.
Det har det derved, at de metoder, som udvikles f.eks.
til bekæmpelse af ukrudt uden brug af pesticider, ja, de
overtages af konventionelle landmænd og fører til, at
pesticidforbruget gradvis mindskes også i det konventionelle
landbrug, fordi det viser sig, at økologerne er i stand til
at udvikle produktionsmetoder, som på den måde er
miljømæssigt bæredygtige. Så vi ønsker, at økologien får
muligheder for at få andele i midlerne også ud over den
nuværende andel.
Vi er meget enige i de betragtninger, hr. Nicolai Wammen
fremkom med omkring magtkoncentrationen og
habilitetsproblemerne, som der er i dag, hvor vi jo har en
monopolindustri. Denne monopolindustri er mildt sagt stærk
nok i forvejen derved, at den kontrollerer
forarbejdningsleddet fuldstændig. Det er også noget, vi fra
Enhedslistens side vil vende tilbage til, for så vidt angår
selve dette monopolproblem.
Men her har vi det problem, at disse store
erhvervsmonopoler yderligere har en fuldstændig urimelig
indflydelse i fondene. Vi vil foreslå, at man skal have en
klar habilitetsregel, der gør, at man ikke kan sidde i en
sådan bestyrelse og både være medlem af ledelsen inden for
industrien og så samtidig sidde i en fond og bevilge sig selv
penge. Den enkleste løsning er, at det kun er som medlem af
de primære jordbrugerinteresser, man kan blive indvalgt i
ledelsen i produktionsafgiftsfondene.
Vi er helt med på, at provenuet og indtægterne, som
kommer ind i produktionsafgiftsfondene, skal føres tilbage
til landbruget selv, men også på en sådan måde, at f.eks.
organisationer inden for det økologiske område får en bedre
placering.
Med det udgangspunkt vil vi meget gerne gå ind i et
arbejde for at få ryddet op i det her, for man kan godt sige,
at det her sådan lidt har været præget af princippet om
kammeraternes hjælpefond, og det duer ikke. Man bør gå ind og
lave en hovedrengøring på det her område. Derfor er det også
godt, at initiativet med det her forslag er taget.
Vi kan altså som sagt fra Enhedslistens side støtte
hovedlinjerne i forslaget, og vi vil gerne være med til og
håber selvfølgelig på, at der kan blive en bred forhandling
om en løsning.
Formanden:
Hr. Mogens Nørgård Pedersen som ordfører.
Mogens Nørgård Pedersen (KRF):
I Kristeligt Folkeparti mener vi, at det er nødvendigt at se
på sammensætningen af bestyrelserne i promille- og
produktionsafgiftsfondene. Beslutningsforslaget peger på, at
det primært er Arla Food, der bestemmer i Mælkeafgiftsfonden,
og Danish Crown, der bestemmer i Svineafgiftsfonden. Vi må
arbejde for at få en bredere repræsentation i bestyrelsen,
der dels afspejler et bredere udsnit af landbruget, dels også
har en bredere repræsentation fra øvrige dele af samfundet.
Vi kan imidlertid ikke tilslutte os, at repræsentanter
fra landbrugets organisationer og virksomheder højst må
udgøre 40 pct. af bestyrelserne, som det fremgår af
beslutningsforslaget. Midlerne er trods alt opkrævet i
landbruget.
Vi vil dog gerne være med til at se på, om fondenes
virksomhed er i overensstemmelse med fondslovgivningens og
forvaltningslovgivningens regler om habilitet og regler i
konkurrenceloven. Disse aspekter vil vi gerne have belyst
under udvalgsbehandlingen.
Kl. 20.20
Vi er dog usikre på, hvad der ligger bag formuleringen,
at administrationen af promille- og produktionsafgifsfondene
skal forestås af en uvildig kompetent instans. Det fremgår
ikke af beslutningsforslaget, hvem denne kompetente instans
er. Er det f.eks. staten?
Vi finder det mest hensigtsmæssigt, at de interesser,
der sidder i bestyrelsen, også er med til at administrere
ordningen.
Samlet set kan vi ikke tilslutte os
beslutningsforslaget, men der er en række interessante
delelementer i beslutningsforslaget, som vi gerne vil være
med til at se nærmere på under udvalgsarbejdet.
Formanden:
Ja tak.
Og så er det ordføreren for forslagsstillerne, fru Ritt
Bjerregaard.
Ritt Bjerregaard (S):
Jeg vil gerne takke for de mange bemærkninger, der er faldet
til forslaget her. De har jo været ganske blandede, men én
ting kan man vel sige, og det er, at måske lige med
undtagelse af Venstres ordfører, hr. Thor Gunnar Kofoed, har
alle været enige i, at situationen var uholdbar med hensyn
til bestyrelsernes sammensætning. Ministeren har også gjort
opmærksom på, at hun agter at komme med et forslag, som tager
fat på en bredere sammensætning, og det kan vi selvfølgelig
kun være tilfredse med; jo før, jo bedre.
Jeg synes, det har været påfaldende, at nogle af
ordførerne ikke har syntes, at de overhovedet skulle tage
stilling til spørgsmålet om habilitet.
Jeg var meget enig med hr. Mogens Nørgård Pedersen om,
at det er et væsentligt spørgsmål i det her forslag, og jeg
skal gøre opmærksom på, at det, forslaget går ud på, er, at
vi ikke mener, at bestyrelsesmedlemmerne, der repræsenterer
landbrugets interesseorganisationer, må udgøre mere end de 40
pct. Vi har altså ikke talt om, hvad landmænd eventuelt kan,
men interesseorganisationerne bør ikke have en majoritet i
bestyrelserne, og det synes jeg er et afgørende princip.
Så har der været en smule diskussion om økologerne, og
jeg tror, at det var Venstres ordfører, hr. Thor Gunnar
Kofoed, som mente, at de da sådan set havde fået deres andel.
Jeg vil tro, at ordføreren ikke har læst bemærkningerne til
lovforslaget så grundigt.
Der står her: I 2001 uddelte bestyrelsen 111 mio. kr.,
vi taler om Mælkeafgiftsfonden. Heraf fik Mejeriforeningen 78
mio. kr. til at benytte til Mejeriforeningens projekter, det
vil sige, at pengene reelt gik til foreningen selv. Kun 1,8
mio. kr. af fondsmidlerne gik til økologiske projekter,
hvilket svarer til 1,6 pct. af de uddelte midler i fonden.
Til sammenligning udgjorde andelen af økologisk mælk i 2001
10,21 pct. af den samlede mælkeproduktion.
Jeg regner med, at vi kan bruge udvalgsbehandlingen til
at få bekræftet, om de oplysninger, der er her i
bemærkningerne til lovforslaget, er korrekte eller ikke. Hvis
de er korrekte, så svarer det ikke til de oplysninger, som
Venstres ordfører gav her fra Folketingets talerstol.
Jeg er ikke enig med ministeren i, at den åbenhed, der
er nødvendig, kan klares med den rapport, der afleveres til
Folketinget - almindeligvis umådelig forsinket og
almindeligvis særdeles vanskelig at få fat på - men det går
jeg ud fra, at vi også kan drøfte under udvalgsbehandlingen.
Jeg er også meget i tvivl om det tilsyn, som er fra
ministeriet, al den stund det er os, der har måttet rejse
dette spørgsmål om habilitet. Ministeren siger godt nok, at
man nu er gået i gang med det, hvad vi indtil videre altså
ikke har set nogen eksempler på. Men det har vi jo også en
mulighed for at undersøge.
Kl. 20.25
Derfor vil jeg også sige til hr. Gunnar Kofoed, som var
heroppe og ligesom antyde, at vi ikke mente, at der fandtes
selvstændigt tænkende mennesker i landbrugets kreds. Det gør
vi selvfølgelig, men det er ikke det samme som, at man ikke
også har interesser at varetage. Sådan noget hedder
habilitet.
Jeg kan simpelt hen overhovedet ikke forstå med det
indlæg, der blev holdt her i dag, at det udtryk slet ikke
fandt vej til ordførertalen eller overhovedet spillede nogen
rolle for Venstres ordfører i det her spørgsmål.
Jeg var også en smule forbavset over, at hr. Christian
H. Hansen fra Dansk Folkeparti ikke var mere opmærksom på
konsekvenserne for de små producenter af den monopoldannelse,
der her er tale om. Jeg har ellers for nylig i det sidste
nummer af Tænk+Test set hr. Christian H. Hansen være helt
enig med Socialdemokratiet i, at det var bekymrende med de
monopoldannelser og den deraf manglende støtte til de mindre
virksomheder, og derfor ville jeg have troet, at hr.
Christian H. Hansen havde haft en større forståelse for netop
den side af problemstillingen.
Jeg er enig med hr. Touborg i, at der selvfølgelig er
spørgsmål, der kan drøftes, og hvor man kan komme til andre
resultater. Det går jeg også ud fra, at vi får mulighed for i
udvalget, men jeg var glad for den positive holdning, der var
både fra hr. Touborgs og fra hr. Keld Albrechtsens side.
Jeg mener, at det er påtrængende nødvendigt, at der
kommer en ændring af det her område, og jeg synes, der har
været et udpræget kammerateri på det her område, som det er
på høje tid, der bliver gjort op med.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Jeg stiller mig noget undrende over, at fru Ritt Bjerregaard
nærer tvivl om det tilsyn, ministeriet foretager over for de
her afgiftsfonde. Mig bekendt er tilsynet nemlig fuldstændig
det samme, som da fru Ritt Bjerregaard selv var minister, og
da var tilsynet nede i mindste millimeterdetalje. Der var
ikke tvivl om noget som helst, der ikke var tilset og
kontrolleret i det tilsyn.
Den anden ting: Er fru Ritt Bjerregaard enig i, at der
er en forskel på promilleafgiftsfondene og
produktionsafgiftsfondene? Også med hensyn til hvordan man
fremover eventuelt skal sammensætte disse bestyrelser?
Det tredje spørgsmål er: Er der forskel på økologer? Er
det sådan, at det kun er visse økologer, der er medlem af
visse organisationer, som producerer til visse ikke-Arla
mejerier, der er de rigtige økologer, og så er der alle de
andre økologer, der producerer til de store andelsselskaber?
Er de kun andenrangsøkologer, og derfor kan man ikke betragte
deres forskning og forsøg osv. som rigtig økologisk
forskning?
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Jeg kan helt bekræfte, at tilsynet, som det jo fremgår af
lovgivningen, har været det samme i den periode, jeg har
siddet som fødevareminister. Det blev klart for mig i
forbindelse med sammenlægningen til Danish Crown, at det var
uholdbart, og det gav jeg allerede meddelelse om, mens jeg
sad som minister. Efterfølgende efter at være kommet i
opposition har jeg arbejdet videre med spørgsmålet.
Der har jeg også haft tid til at se, at det var mindst
lige så uholdbart på mælkeområdet, og derfor foreligger det
her forslag. Jeg mener, det er nødvendigt at anskue det her
ligesom andre fonde og ikke lave særordninger på området.
Så vil jeg sige, at det virkelig undrer mig, at hr. Thor
Gunnar Kofoed ikke kan se, at det her jo ikke er et spørgsmål
om den ene økolog eller den anden økolog. Det er et spørgsmål
om koncentration. Det er et spørgsmål om en monopoldannelse,
der betyder, at man sidder og bevilger penge til hinanden.
Det er det, der er galt.
Det har simpelt hen været en rigtig god og flot tanke
engang. Derfor er der ikke nogen, der har været imod det. Der
har været nævnt her fra talerstolen fremragende eksempler på,
hvordan det har fungeret. Tiderne er anderledes. Vi lever i
en anden verden, og vi kan ikke opretholde monopoler, der
sidder og bevilger til hinanden, sådan som vi tydeligt kan se
det, og derfor bliver vi nødt til at lave det om.
Kl. 20.30
(Kort bemærkning).
Keld Albrechtsen (EL):
Jeg var glad for fru Ritt Bjerregaards bemærkning om, at når
der står i det socialdemokratiske forslag, at det maksimalt
er 40 pct., er det fra landbrugets organisationer. Det
indebærer nemlig, at vi kan finde den løsning, når vi ser på
produktionsafgiftsfondene, at der godt kan være tale om, at
man vælger landmænd fra primærorganisationerne, men ikke være
tale om, at vi har den situation, at det er landbrugets
interesseorganisationer, så vi ikke får et kasketproblem.
Jeg er altså enig med fru Ritt Bjerregaard i, at hr.
Thor Gunnar Kofoed her har et alvorligt forklaringsproblem,
for han lader, som om der ikke er et habilitetsproblem, og
det ved alle jo, undtagen hr. Thor Gunnar Kofoed åbenbart, at
der er.
(Kort bemærkning).
Thor Gunnar Kofoed (V):
Vi er enige om, at der er helt klare regler for, hvad pengene
kan udbetales til, og hvad de kan bruges til. Derfor undrer
det mig, at man bliver ved med at tale om, at man bevilger
penge til sig selv.
Prøv at tænke på, hvis vi fjerner disse
produktionsafgiftsfonde, hvor stor en katastrofe det ville
have været for hele den økologiske tankegang eller for hele
den økologiske produktion, hvis der ikke havde været disse
midler til at sætte gang i den økologiske udvikling.
Hvis man nu forestillede sig, at dette - i
forslagsstillerens tankegang - kæmpestore selskab, der hedder
Arla, ikke havde været med til at indkræve disse penge, havde
der ikke været penge at fordele til hele den mangfoldighed af
projekter, der har fået disse penge.
Derfor tror jeg, at man skal tænke lidt på, at det ikke
altid er et spørgsmål om habilitet. Man skal se på, hvad
pengene er gået til. De er ikke gået kun til et stort
selskab. Det kan ikke lade sig gøre ifølge reglerne.
(Kort bemærkning).
Ritt Bjerregaard (S):
Til hr. Thor Gunnar Kofoed: Det tror jeg virkelig at vi skal
bore lidt i under udvalgsbehandlingen, for det er de faktisk.
De er faktisk gået til - kan man sige - én selv. Hvis
ordføreren kigger på sammensætningen af bestyrelsen, kigger
på navnene og ser, hvor folk sidder, er det jo fuldstændig
åbenlyst, hvad det er, der har været tale om. Jeg går også ud
fra, at det er derfor, ministeren har sagt, at der
selvfølgelig skal kigges på sammensætningen af bestyrelsen.
Der er helt klare habilitetsproblemer.
Hermed sluttede forhandlingen, og forslaget overgik derefter til anden (sidste) behandling.
Afstemning
Formanden:
Jeg foreslår, at forslaget til folketingsbeslutning henvises
til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Hvis ingen
gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget. (Ophold). Det
er vedtaget.