Forbrugeren er altid den øverste dommer

KVALITETSSTAFETTEN: Det skal altid være forbrugerne, der afgør, hvad der er kvalitet, siger forskningsdirektør i Danisco.
For forskningsdirektør i Danisco, Leif Kjærgaard, er det altid forbrugerne, der skal have det sidste ord i kvalitetsdiskussionen.
For forskningsdirektør i Danisco, Leif Kjærgaard, er det altid forbrugerne, der skal have det sidste ord i kvalitetsdiskussionen.
Niels Th. Dahl

Hvis man siger, at det, folk gerne vil købe, ikke har kvalitet, så undervurderer man kraftigt folk.

Leif Kjærgaard
Forskningschef i Danisco
Fakta

Altinget beder hver deltager i kvalitetsstafetten om at sætte ord på hans eller hendes personlige opfattelse af fødevarekvalitet. Her er en oversigt over de foreløbige interviewdeltageres bud:

Leif Kjærgaard, forskningsdirektør i Danisco:
"Kvalitet er opfyldelse af forventninger. Det er er et spørgsmål, om du får det, du betaler for. Hvis man får det, man betaler for, så er det kvalitet."

Susanne Knöchel, professor i mikrobiologi:
"For mig som forsker er fødevarekvalitet simpelthen en række forskellige egenskaber ved produktet. Som almindelig forbruger opfatter jeg det som god kvalitet, hvis noget lever op til og helst overstiger mine forventninger til det pågældende produkt."

Ole Linnet Juul, branchedirektør i FødevareIndustrien:
"Kvalitet er for mig et produkt eller en fødevare, som jeg selv ville købe og spise eller drikke og gerne sammen med min familie - og servere den for andre. Det er mit udgangspunkt - og så er det klart, at smag er helt centralt for mig."

Torben Hansen, professor ved Copenhagen Business School:
"For mig er kvalitet det, der er bedre end alt det andet. Kvalitet er noget, der er bedre end det, man almindeligvis møder på markedet."


Kilde: Altingets kvalitetsstafet

"Kvalitet er ikke noget absolut. Det er noget relativt."

Sådan siger Leif Kjærgaard, forskningsdirektør i den danske sukker- og ingrediensvirksomhed Danisco, da han skal forsøge at give sin definition på det vanskelige begreb fødevarekvalitet.

"Det er et spørgsmål, om du får det, du betaler for. Hvis man får det, man betaler for, så er det kvalitet - kvalitet er opfyldelse af forventninger. Derfor kan det billige måltid godt have en meget høj kvalitet, fordi man har fået det, man har betalt for," fortsætter han.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024