Forbrugerombudsmand lukker sag om slikspiritus

NOTE: Slikproducenten Toms må gerne sælge Ga-jol-vodka. Blot salget sker under nyt navn, og at det fremgår tydeligt af emballagen, at produktet ikke er til børn.
Fakta
Af producentens hjemmeside fremgår det:
  • at Ga-Jol skal ikke længere være spiritusproduktets egentlige navn.

  • at emballagens fremtræden distancerer sig passende fra emballagen til Ga-Jol halspastillerne

  • at spiritusproduktet forsynes med en saglig, neutral og verbal oplysning om, at det er et voksenprodukt.


  • Kilde: Toms Gruppen
    Et navneskift og nye voksenklæder. Det skulle der til for, at slikproducenten Toms kunne få grønt lys fra forbrugerombudsmanden til at fortsætte salget af den ellers så udskældte 'Ga-jol-vodka'.

    Kritikken af Ga-jol-vodka er gået på, at Toms solgte alkohol med sliksmag og rettede sin markedsføring til børn.

    Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen gik ind i sagen, efter at Toms Gruppen A/S og producenten Nortlander A/S henover sommeren var blevet voldsomt kritiseret for at sælge alkohol som slik.

    Som en følge af sagen har de to firmaer nu besluttet at sælge produktet under et nyt navn og i en ny indpakning. Formålet er at fjerne risikoen for, at børn tror, det er slik - og ikke alkohol - de køber.

    Altinget logoFødevarer
    Vil du læse artiklen?
    Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
    Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
    Seneste fra Fødevarer

    Altinget logo
    København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
    Politik har aldrig været vigtigere
    AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
    Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
    Copyright © Altinget, 2024