Forbrugerorganisation: Sundhedsanprisninger af urter skal reguleres

ANPRISNING: Det er på tide, EU-Kommissionen kommer i gang med at vurdere, om der er videnskabeligt belæg for sundhedsanprisninger af botaniske produkter som ginseng og ginkgo. Det mener den europæiske forbrugerorganisation BEUC.

Det skal ikke være muligt at markedsføre urter med sundhedsanprisninger, før EU har sagt god for, at der er videnskabeligt belæg for, at de gavner helbredet, mener den europæiske forbrugerorganisation BEUC.
Det skal ikke være muligt at markedsføre urter med sundhedsanprisninger, før EU har sagt god for, at der er videnskabeligt belæg for, at de gavner helbredet, mener den europæiske forbrugerorganisation BEUC.Foto: Colourbox
Lise-Lotte Skjoldan

Vores motto er: Intet bevis, ingen anprisning. Forbrugere skal ikke udsættes for uægte anprisninger. Vi bekymrer os for, om der er produkter, der hævder at være gavnlige for helbredet, selvom der ikke er nogen beviser for, at det rent faktisk er til gavn for forbrugerne.

Ilaria Passarani
Leder af fødevare- og sundhedsafdelingen i den europæiske forbrugerorganisation BEUC

”Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler og tænder.”

Sådan kan en såkaldt sundhedsanprisning lyde på emballagen af en fødevare, der indeholder mineralet calcium. Det er lovligt at markedsføre produkter med sådanne løfter om, at fødevaren er sund for din krop, hvis sundhedsanvisningen er blevet godkendt af EU.

EU-lovgivningen om sundhedsanprisninger trådte i kraft i 2007, men nu over otte år efter er der stadig huller i reguleringen.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024