Fuldkornsmærke slår egen målsætning
Michael Hjøllund
JournalistSidste år steg omsætningen af varer med fuldkornsmærket 17 procent.Generelt er det stadig uklart, hvordan forbrugere reagerer på forskellige mærker. Det kan godt være, at de kender mærker, men hvor meget det påvirker deres valg, når de eksempelvis køber mad i supermarkedet, er stadig usikkert.
Polymeros Chrysochou
Lektor ved Institut for Marketing og Organisation på Aarhus Universitet
Der fortæller en glad Rikke Iben Neess, der er kampagneleder i Kræftens Bekæmpelse. Organisationen er sammen med andre sundhedsorganisationer og virksomheder en del af Fuldkornspartnerskabet.
Resultatet betyder, at Fuldkornspartnerskabet når over sin egen målsætning om en vækst på 15 procent. Det er samtidig en væsentlig fremgang sammenlignet med de seneste års resultater, fortæller Rikke Iben Neess.
"Det er helt klart, at fuldkornslogoet har gjort det nemt for danskerne at vælge de gode fuldkornsprodukter," siger hun.
Fuldkornspartnerskabet
Fuldkorn er en del af de otte kostråd og dermed en del af den kost, der bedst forebygger livsstilssygdomme som diabetes, hjertekarsygdomme og kræft. Men langt de fleste danskere får ikke fuldkorn nok, og i 2006 gik erhvervslivet, myndigheder og sundhedsorganisationer sammen om en målrettet indsats, der skulle få danskerne til at spise mere fuldkorn. Og dermed højne folkesundheden.
Samarbejdet blev formaliseret i Fuldkornspartnerskabet 1. april 2008. Og i Januar 2009 var fuldkornslogoet en realitet og blev introduceret til offentligheden.
Kilde: www.fuldkorn.dk