Fuldkornsmærke slår egen målsætning

MÆRKNINGSORDNING: Fuldkornspartnerskabet slår dets egen målsætning for det sidste års salg. Resultatet blev 17 procent stigning i omsætningen fra 2012 til 2013.
Salget af varer med fuldkornsmærket steg mere i 2012, end partnerne bag mærket turde håbe på.
Salget af varer med fuldkornsmærket steg mere i 2012, end partnerne bag mærket turde håbe på.Foto: Presse
Michael Hjøllund

Generelt er det stadig uklart, hvordan forbrugere reagerer på forskellige mærker. Det kan godt være, at de kender mærker, men hvor meget det påvirker deres valg, når de eksempelvis køber mad i supermarkedet, er stadig usikkert.

Polymeros Chrysochou
Lektor ved Institut for Marketing og Organisation på Aarhus Universitet
Sidste år steg omsætningen af varer med fuldkornsmærket 17 procent.

Der fortæller en glad Rikke Iben Neess, der er kampagneleder i Kræftens Bekæmpelse. Organisationen er sammen med andre sundhedsorganisationer og virksomheder en del af Fuldkornspartnerskabet.

Resultatet betyder, at Fuldkornspartnerskabet når over sin egen målsætning om en vækst på 15 procent. Det er samtidig en væsentlig fremgang sammenlignet med de seneste års resultater, fortæller Rikke Iben Neess.

"Det er helt klart, at fuldkornslogoet har gjort det nemt for danskerne at vælge de gode fuldkornsprodukter," siger hun.

Dokumentation

Fuldkornspartnerskabet

Fuldkorn er en del af de otte kostråd og dermed en del af den kost, der bedst forebygger livsstilssygdomme som diabetes, hjertekarsygdomme og kræft. Men langt de fleste danskere får ikke fuldkorn nok, og i 2006 gik erhvervslivet, myndigheder og sundhedsorganisationer sammen om en målrettet indsats, der skulle få danskerne til at spise mere fuldkorn. Og dermed højne folkesundheden.

Samarbejdet blev formaliseret i Fuldkornspartnerskabet 1. april 2008. Og i Januar 2009 var fuldkornslogoet en realitet og blev introduceret til offentligheden. 

Kilde: www.fuldkorn.dk


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024