Gæmelke kan ikke løse lurpak-strid
Niels Th. Dahl
JournalistFra nu af kan jeg ikke komme længere.
Peter Gæmelke
Præsident for Landbrugsraadet
Striden om anvendelsen af det kendte "lurpak"-mærke, der bruges på smør og smørbare produkter i supermarkederne, er endnu engang gået i hårdknude.
Mejeriforeningen står nemlig fast og agter hverken at ophøre med at anvende "lurpak"-mærket på de smørbare blandingsprodukter eller at ændre på udformningen af emballagen for at signalere større forskel til den rene smør. Den beslutning står fast, selv om Landbrugsraadets præsident Peter Gæmelke netop har opfordret foreningen til at evaluere markedsføringen af produktet en ekstra gang.
"Fra nu af kan jeg ikke komme længere. Jeg havde gerne set, at Mejeriforeningen var villig til at se på en ændring af farverne på indpakningen, men det har de afvist. Jeg har taget til efterretning, at de siger, der er betydelig forskel på markedsføring af Lurpak Smørbar og almindeligt smør, fordi den smørbare er i en speciel pakning i bæger, og det er jeg tilfreds med," siger Peter Gæmelke i dag til Altinget | Fødevarer.