Ingen ekstra hjælp til øko-kampagne
Mikael Børsting
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Hver sjette dansker har ingen idé om, at konvententionelle fødevarer ofte stammer fra dyr, der har fået gensplejset foder. Alligevel vil Lars Barfoed ikke tage initiativ til en isoleret oplysningskampagne, som skal forklare danskerne om GMO.Det fremgår af forbrugerpjecen, at kød, mælk og æg fra dyr, der har fået genetisk modificeret foder, ikke er omfattet af GMO-reglerne
Lars Barfoed
Familie- og forbrugerminister
I et svar til Enhedslistens Per Clausen fastslår Barfoed, at Fødevarestyrelsens forbrugerpjece, en kommende kampagne fra Forbrugerrådet samt Fødevareministeriets økologikampagne er rigelig information.
Nem information
"Fødevarestyrelsen har netop i marts 2005 udgivet en forbrugerpjece om genmodificerede fødevarer. Pjecens formål er at give interesserede forbrugere en hurtig og nem mulighed for at blive informeret om genteknologi i fødevaresammenhæng, herunder om reglerne for markedsføring og mærkning af GMO’er i EU", skriver Lars Barfoed i sit svar og uddyber.
"Det fremgår af forbrugerpjecen, at kød, mælk og æg fra dyr, der har fået genetisk modificeret foder, ikke er omfattet af GMO-reglerne. Disse produkter skal derfor ikke mærkes. Derimod skal foderet godkendes i henhold til reglerne."