Ingen ekstra hjælp til øko-kampagne

DOKUMENTATION: Lars Barfoed mener ikke, at øko-folket har grund til at klage over manglende forbrugerinformation om GMO. Der er givet penge nok til kampagner, fastslår han
Mikael Børsting

Det fremgår af forbrugerpjecen, at kød, mælk og æg fra dyr, der har fået genetisk modificeret foder, ikke er omfattet af GMO-reglerne

Lars Barfoed
Familie- og forbrugerminister
Hver sjette dansker har ingen idé om, at konvententionelle fødevarer ofte stammer fra dyr, der har fået gensplejset foder. Alligevel vil Lars Barfoed ikke tage initiativ til en isoleret oplysningskampagne, som skal forklare danskerne om GMO.

I et svar til Enhedslistens Per Clausen fastslår Barfoed, at Fødevarestyrelsens forbrugerpjece, en kommende kampagne fra Forbrugerrådet samt Fødevareministeriets økologikampagne er rigelig information.

Nem information
"Fødevarestyrelsen har netop i marts 2005 udgivet en forbrugerpjece om genmodificerede fødevarer. Pjecens formål er at give interesserede forbrugere en hurtig og nem mulighed for at blive informeret om genteknologi i fødevaresammenhæng, herunder om reglerne for markedsføring og mærkning af GMO’er i EU", skriver Lars Barfoed i sit svar og uddyber.

"Det fremgår af forbrugerpjecen, at kød, mælk og æg fra dyr, der har fået genetisk modificeret foder, ikke er omfattet af GMO-reglerne. Disse produkter skal derfor ikke mærkes. Derimod skal foderet godkendes i henhold til reglerne."

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024