Kendskab til EU-økologilogo skal sikre forbrugertillid

Fødevareministeriet går i luften med en ny omfattende økologikampagne til efteråret. Kampagnen skal informere generelt om økologi og øge kendskabet til både det danske Ø-mærke og EU’s økologilogo.
Kristian Lund Pedersen
Dokumentation
Kampagnen strækker sig frem til efteråret 2005 og har et budget på i alt 10,4 mio. kr., hvoraf EU-kommissionen finansierer halvdelen.

”De fleste danskere kender det røde Ø-mærke og har tillid til det. Men kun ganske få kender det europæiske mærke - EU’s økologilogo. Det skal kampagnen råde bod på. Samtidig skal den øge forbrugernes generelle kendskab til Ø-mærket og den økologiske produktionsform” siger fødevareminister Mariann Fischer Boel.

EU’s økologilogo er en garanti for, at det pågældende produkt lever op til de fælleseuropæiske økologiregler – nøjagtig som det røde Ø-mærke er en garant for de danske kontrolregler. Rundt om i Europa anvendes en lang række forskellige nationale kontrolmærker, hvilket i mange tilfælde gør det svært for producenterne at afsætte deres økologiske produkter i andre europæiske lande.

”Vi vil fra dansk side gerne udbrede kendskabet til det fælles, europæiske økologilogo. EU-logoet kan på længere sigt løse de samhandelsproblemer, som vi i dag oplever inden for økologisektoren. En øget samhandel vil ikke blot komme de danske eksportører til gode, men vil også sikre de danske forbrugere et større sortiment af økologiske produkter ude i butikkerne” siger fødevareminister Mariann Fischer Boel.

”Derfor er jeg også glad for, at den kommende Europæiske Aktionsplan for Økologi, som Kommissionen er i gang med at udarbejde, vil sætte fokus på en parallel brug af EU-logoet og de nationale mærker. I bund og grund handler det om at fremme økologien på tværs af landegrænserne.”

Den nye økologikampagne er tilrettelagt i tæt dialog med Det Økologiske Fødevareråd. Reklamebureauet Advance skal stå for den kreative del af kampagnen, som har været udbudt i EU-licitation.

Kampagnen er rettet mod hele den økologiske fødevarekæde, fra forbrugere til producenter, detailhandel og landmænd. TV er det bærende medie i kampagnen, og det bliver bakket op af dag- og ugeblade, fagpresse, udendørs materialer (som fx plakater ved stationer) og internettet.


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024