Kontrolkampange af smileysordningen er en effektiv udnyttelse af ressourcerne
Tina Møller
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Spørgsmål 198:
"Med henvisning til de alarmerende informationer i en artikel fra BT 17. februar 2003 om skjulte Smiley´er bedes ministeren oplyse, hvorfor ministeren prioriterer en kampagne i stedet for at sørge for, at fødevareregionerne har tilstrækkeligt mandskab til at udføre en ordentlig kontrol af Smiley-ordningen."
Svar:
Smiley’en er et vigtigt instrument i fødevarekontrollen, idet den afspejler, hvor gode virksomhederne er til at overholde regler om blandt andet fødevaresikkerhed. Det giver virksomhederne et incitament til at overholde reglerne, når kontrolrapporten med smiley’er skal være synlig for forbrugerne. Fødevareministeriet var imidlertid blevet opmærksom på, at kontrolrapporten formentlig manglede i en vis procentdel af virksomhederne, og besluttede derfor den 7. februar 2003 at iværksætte en kontrolkampagne, dels for at kontrollere om detailvirksomhederne hængte rapporten op, dels for at motivere dem til at gøre det.
Fødevareregionerne udførte kontrolkampagnen fra 24. - 26. februar 2003 i 1577 detailvirksomheder i hele landet. 100 virksomheder havde ikke ophængt kontrolrapporten, mens 81 virksomheder ikke havde ophængt den synligt for kunderne.
92% af tilsynene i kampagnen blev benyttet til at udføre ordinære tilsyn samtidig.
Det er således min opfattelse, at en sådan kampagne er en effektiv udnyttelse af kontrolressourcerne, fordi kontrolindsatsen fokuseres, hvorved virksomhederne også øger fokus på emnet for kampagnen. En kampagne er også særdeles velegnet, når man ønsker offentlighedens opmærksomhed.
Mariann Fischer Boel