Kun få øko-produkter hitter

NYHED: På langt de fleste varegrupper foretrækker danskerne konventionelle frem for økologiske varer.
Niels Th. Dahl

En af grundene til, at de fire produktgrupper sidder så tungt på det økologiske marked, er, at det er forholdsvis nemt for landmændene at omstille deres produktion inden for disse områder.

Klaus Jørgensen
Chefkonsulent i Landbrugsraadet

Salget af økologiske varer stiger og stiger - men det er stadig kun på særlige grupper af varer som mælk, grøntsager, frugt og æg. Alene disse grupper udgør over halvdelen af det samlede økologiske salg.

Danmarks Statistik vurderer, at den økologiske markedsandel vil vokse til syv pct. i 2007 - i alt 2,7 mia. kr. Men de 1,4 mia. vil stadig ligge på de "traditionelle" øko-varer.

"En af grundene til, at de fire produktgrupper sidder så tungt på det økologiske marked, er, at det er forholdsvis nemt for landmændene at omstille deres produktion inden for disse områder," siger chefkonsulent Klaus Jørgensen fra Landbrugsraadet til organisationens eget blad FoodCulture.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024