Måling: 3 ud af 4 tror, "lurpak" er smør
Niels Th. Dahl
JournalistLurpak er simpelthen et indarbejdet smørmærke. Det er ekstremt konkurrenceforvridende, at mejerierne får lov til det her.
Frederik Madsen
Advokat for Margarineforeningen
Hvis der står "lurpak" på pakken i køledisken, så må der være smør indeni.
Det er i hvert fald opfattelsen hos næsten tre ud af fire danske forbrugere ifølge en meningsmåling, analyseinstituttet Synovate har lavet for Margarineforeningen.
Deltagerne i målingen er således blevet spurgt, hvilke af de tre produkter "Becel", "Kærgården" og "LURPAK Smørbar", de forbinder med smør. Selv om "LURPAK Smørbar" er et blandingsprodukt, der også indeholder vegetabilsk fedt, svarede hele 72 pct., at de forbandt produktet med smør, mens svarene for blandingsproduktet "Kærgården" var 48 pct. og kun 2 pct. for margarinen "Becel".