”Madkulturen” siger alt

NAVNESKIFT: Hvor ”MadX” fungerede som arbejdsnavn, beskriver ”Madkulturen” bedre hvad virkesomheden egentlig beskæftiger sig med: nemlig dansk madkultur. Altinget.dk har talt med Madkulturens direktør, Judith Kyst.
MadX gav ikke positive reaktioner. "Madkulturen" rammer i stedet plet, lyder det fra Judith Kyst.
MadX gav ikke positive reaktioner. "Madkulturen" rammer i stedet plet, lyder det fra Judith Kyst.
Morten Øyen

Der har været en heftig priskrig om at få rigtig mange billige fødevarer ud. Dette er for nogle varers vedkommende gået ud over kvaliteten. Det er vigtigt for Madkulturen at sige, at vi vil ændre det til et positiv drive.

Judith Kyst
Direktør, Madkulturen
Fakta
I forbindelse med aftalen om Grøn Vækst besluttede regeringen at etablere et madhus, der skulle sætte fokus på den danske madkvalitet. Efter i en periode, at have heddet "MadX" hedder madhuset nu "Madkulturen". Madkulturen skal styrke den danske madkultur, løfte uddannelsesmulighederne inden for mad og gastronomi og fremme et innovativt fødevareerhverv. Og Madkulturen skal være med til at løfte niveauet for hverdagsmaden i kantinen på arbejdspladsen, skolen og hospitaler.

Kilde: fvm.dk
Projektet Madkulturen blev til i forbindelse med aftalen om Grøn Vækst, hvor regeringen besluttede at etablere et madhus som skulle sætte fokus på den danske madkvalitet. Projektet hed i starten MadX men skiftede for nyligt navn til Madkulturen. Vi har spurgt direktøren hvorfor.

I har skiftet navn fra MadX til Madkulturen. Hvorfor egentlig det?

"Nu er det vigtigt at understrege at det selvfølgelig er en beslutning som ministeren har taget i sidste ende, men på anbefaling fra bestyrelsen ud fra det arbejde som vi har lavet. Det vi kunne give ministeren med, var at det var vigtigt for os at finde et navn som var deskriptivt for det arbejde som Madkulturen skal stå for.
MadX fungerede fint som arbejdstitel, og navnet er oprindeligt en sammentrækning af "Madexperimentariet". "Experimentariaret" fordi det var et sted man kunne lave innovation og produktudvikling på nye måder og mødes på nye måder omkring mad- og måltidskultur.
Men navnet "Experimentariet" var jo allerede taget. Og MadX fik vi ikke umiddelbart positive reaktioner på, blandt andet fordi det ikke var særligt beskrivende for hvad vi skulle. - Både fordi X'et kunne virke forvirrende, men også fordi dét Madkulturen skal er at arbejde med mad i en meget bred forstand; det kulturelle, maddannelse, smagen, værtsskabet, alt hvad et godt måltid rummer, og hele den iscenesættelse der skal til omkring maden. Så vi skulle finde et deskriptivt navn, som kunne rumme det hele. Og det gør Madkulturen på alle måder," siger Judith Kyst.

Giver det ikke noget signalfirvirring, at I skifter navn?

"Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror, det handler om at være rigtig god til at kommunikere det. På mange måder er navneskiftet en platform til at sige "Nu er vi i gang, vi har fået det rigtige navn og nu går vi i gang med de første initiativer". Indtil videre har alle vi har talt med har taget rigtig godt i mod det. Jeg tror dog, at det var vigtigt at vi gjorde det nu i stedet for senere hen, hvor navnet MadX var slået fast. Så nej, jeg er ikke så nervøs for signalforvirring. Men selvfølgelig skal vi bruge en masse gode kræfter på at få det nye navn slået fast."

Kan du sige noget om hvordan det står til med madkvaliteten i Danmark?

"Det er vigtigt lige at sige, at vi ikke er sat i verden til at være smagsdommere over noget. Men der er jo ingen tvivl om at i de senere år, også med finanskrisen, så har der været et enormt pristryk på fødevarer. Der har været en enorm priskrig om at få rigtig mange billige fødevarer ud. Og der er ingen tvivl om, at derigennem er der sket en del ting på nogle varer i kvaliteten. Det er vigtigt for Madkulturen at sige, at vi vil ændre det til et positiv drive.
Vi vil gerne ud at blive kloge på, hvordan forbrugerne opfatter kvaliteten og hvad skal der til for at hjælpe forbrugerne med at højne kvaliteten. Vi er til for at hjælpe forbrugerne med at højne kvaliteten. Madkulturens brand skal løfte vores værdier; bedre mad til alle. Og med "bedre" mener vi, at kvaliteten trænger til et løft. Hvordan det løft skal være, arbejder vi med inden for segmentering.
Vi har spurgt forbrugerne om kvalitetten og hvad der skal til for at hjælpe med at højne den. Det er jo ikke ens for alle. Det er for eksempel ikke alle, som synes vi skal have rapsløg på vores kartofler. Nogle synes at vi skal have bedre kød i burgeren, og så videre. Det arbejder vi meget målrettet på at få en bedre forståelse af. Det der egentlig ligger i det er at vi vores arbejde består af at hjælpe med at højne kvaliteten og give den et nyk opad."

Hvad kan man forvente af jer i den kommende tid?

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024