Debat

Miljøpolitikken vanskeliggør miljøeksport

Debat: Forbrændingsafgiften på spildevandslam hæmmer eksporten af miljøteknologi og forhindrer miljøforbedringer i Danmark.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Poul Erik Sørensen,
civilingeniør, direktør,  Krüger A/S

Miljøministeriet planlægger, at 120 millioner kr. af regeringens ”miljømilliard” skal anvendes til fremme af miljøteknologi i årene 2007-2009. Sammen med andre initiativer fra Videnskabsministeriet er målet, at dansk industri skal udvikle miljø- og energiteknologier som milliardindustri.

Dette er et prisværdigt initiativ, men skal det lykkes, skal væsentlige barrierer i den førte danske miljøpolitik fjernes. Jeg vil fremhæve to områder, nemlig den danske uvilje mod at rense vandværksvand og reglerne for bortskaffelse af spildevandsslam.

Begge områder har store eksportmuligheder. Jeg vil i dette indlæg koncentrere mig om spildevandsslam og senere vende tilbage til rensning af vandværksvand.

Fakta
Om dagens debattør:

Poul Erik Sørensen

  • 2001 - Direktør for forretningsudvikling Krüger A/S

  • 1996-01 Direktør for Krüger International Consult A/S

  • 1991-96 Underdirektør Krüger A/S

  • 1981-91 Kontorchef i Miljøstyrelsen først for Vandkvalitetskontoret senere for Industrikontoret

  • 1978-79 Visiting assistant professor University of Houston, Texas, USA

  • 1974-81 Afdelingsleder for teknisk afdeling på Vandkvalitetsinstituttet, ATV

  • 1969-74 Udviklingsingeniør F.L. Smidth og Co., Statens Forsøgsmejeri, Vandkvalitetsinstituttet, ATV

    Civilingeniør (kemi) DTU 1969

    Krüger producerer teknologi, til alt fra drikkevand til spildevand, slam og jordrensning. Virksomheden tjener også penge på rådgivning ligesom at virksomheden er operatør blandt andet driver den forsyningsvirksomhed i Danmark.


  • Kilde: Altinget.dk

    Firmaet Krüger A/S har udviklet et nyt anlæg til forbrænding af slam på Lundtofte renseanlæg i Lyngby-Taarbæk kommune. Anlægget blev i 2004 tildelt en EU’s miljøpris for renere teknologi, fordi det udover slam også forbrænder de mest ubehagelige restprodukter på renseanlæg - ristestof og slamblandet sand.

    Danske regler kvæler potentiel eksportsucces
    Anlægget er en stor driftsmæssig succes og passer i størrelsen til en lang række danske renseanlæg, men på grund af forbrændingsskatten på spildevandsslam kan det ikke betale sig at opføre lignende anlæg i Danmark.

    Hvor slammet hidtil blev transporteret 6 km transporteres det nu 800 km. At det kan betale sig, skyldes at afgiften på forbrænding af slam kun skal betales i Danmark, mens der ikke er nogen afgift i Tyskland.

    Poul Erik Sørensen
    Krüger

    Det har således ikke været muligt at oparbejde et hjemmemarked for disse anlæg, hvilket er en forudsætning for et tilstrækkeligt volumen for eksport.

    Baggrunden for denne historie er, at for at fremme landbrugsanvendelsen blev der i 1997 lagt afgift på forbrænding af spildevandsslam. Denne afgift er høj og udgør på anlæg med eget slamforbrændingsanlæg 1320 kr. per ton slamtørstof.

    For Lynettefællesskabet i København udgør afgiften over 20 mio. kr. om året. For Spildevandscenter Avedøre syd for København udgør den knap 10 mio. kr. per år. For disse store anlæg er det i praksis umuligt at finde landbrugsarealer til udspredning af de store mængder slam. For dem opfattes forbrændingsskatten som en særskat.

    Holdningen i landbruget og hos aftagere af landbrugsprodukter gør udspredning af slam på landbrugsjord stadig mere problematisk, og der stilles internationalt spørgsmålstegn ved om spredning af slam på landbrugsjord er en miljømæssig forsvarlig bortskaffelsesmetode. Schweiz har indført forbud mod udspredning af spildevandsslam.

    Danske afgifter sender slam på 800 kilomenter væk
    Tidligere var det vanskeligt at eksportere slam, men efter en afgørelse i EF-domstolen gøres dette nu i stor stil. Det mest markante eksempel er et nyligt afsluttet EU-udbud i Aalborg, hvor Aalborg Portland Cementfabrik tabte til et firma, der transporterer det tørrede slam til et tysk kraftværk i Ruhr-området.

    Hvor slammet hidtil blev transporteret 6 km, transporteres det nu 800 km. At det kan betale sig, skyldes at afgiften på forbrænding af slam kun skal betales i Danmark, mens der ikke er nogen afgift i Tyskland.

    Disse uheldige konsekvenser af den danske miljøpolitik bør sammen med de miljømæssige problemer ved udspredning af slam på landbrugsjord medføre, at Miljøministeriet revurderer strategien om, at slam skal udbringes på landbrugsjord og at afgiften på slamforbrænding afskaffes eller ændres.

    Politik har aldrig været vigtigere

    Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


    Altinget logo
    København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
    Politik har aldrig været vigtigere
    AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
    Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
    Copyright © Altinget, 2024