Muligheden for at ordinere magistrelt fremstillede lægemidler begrænses

Dyrlægers mulighed for at ordinere magistrelt fremstillede veterinære lægemidler begrænses. Det er kernen i de initiativer der er taget på medicinområdet, efter en svineproducent blev afsløret i at besidde store mængder af ulovlig medicin.
Tina Møller
Dokumentation

Spørgsmål 237:

" På baggrund af en sag fra Sjælland, hvor en svineproducent blev afsløret i at besidde store mængder af ulovlig medicin, og hvor ministeren i forbindelse med sagens offentliggørelse var meget klar i sin fordømmelse og lovede at se på hele området, bedes ministeren sende udvalget et statusnotat vedrørende de initiativer, der er taget eller er under overvejelse på medicinområdet, herunder vedrørende eventuelle arbejdsgrupper."

Svar:

Jeg fremsender vedlagt det ønskede statusnotat vedrørende initiativer på medicinområdet.

 

 

 

Mariann Fischer Boel

/Birgitte Thiesen

 

 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

6. kontor

J.nr.: 1997-4530-0001

Den 17. marts 2003

BTH

 

 

Statusnotat

vedrørende

initiativer på medicinområdet

I skrivelse af 11. april 2002 fremsendte fødevareministeren til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri de rapporter, som ministeren havde modtaget fra de 3 arbejdsgrupper om brug af lægemidler til dyr.

På baggrund af afrapporteringen og konklusionerne fra arbejdsgrupperne ville man i ministeriet iværksætte en række tiltag, der er opregnet i skrivelsen.

Den vigtigste milepæl i den forløbne periode har været vedtagelsen af den ændrede dyrlægelov ved lov nr. 965 af 4. december 2002 samt ikrafttrædelsen af Finanslov 2003, hvor der i Fødevaredirektoratet er overført 7 mill. kr. til styrkelse af det veterinære beredskab og medicinkontrol.

Dyrlægeloven, der trådte i kraft den 1. februar 2003, giver det retlige grundlag for

  1. Modernisering af dyrlægeregisteret
  2. Udbygning af reglerne om fratagelse af dyrlægers og besætningsejeres rettigheder
  3. Krav om uddannelse af besætningsejere m. fl., der ønsker at kunne anvende receptpligtig medicin
  4. Aflivning af dyr med henblik på undersøgelse for medicinrester
  5. Strengere straffe for overtrædelser

Den nye bevilling på finansloven skaber det økonomiske grundlag for

  1. Bedre tilrettelæggelse og risikobaseret udvælgelse af bedrifter og dyrlægepraksis til kontrol bl.a. på grundlag af oplysninger fra Vetstat
  2. Oprettelse af rejsehold med særlig ekspertise
  3. Central koordinering og styring bl.a. vedrørende rettighedsfratagelse
  4. Oprettelse af database for dyrlægeregister

 

Status på arbejdet for de enkelte elementer er følgende:

  • Etablering af et interministerielt samarbejdsnetværk.

Samarbejdsnetværket etableres efter besættelse af stillingerne i rejseholdet, jf. nedenfor om rejseholdet.

  • Basisfrekvensen for rutinekontrol i dyrlægepraksis nedsættes samtidig med, at de dermed sparede ressourcer anvendes på en hyppigere og mere omfattende kontrol baseret på relevante risikoindikatorer.

Kontrollen med dyrlægepraksis er ændret for 2003, og strategien er udmeldt til fødevareregionerne primo marts 2003. Der er identificeret 2 risikoindikatorer for 2003, og disse vil blive anvendt i kontrollen med dyrlæger.

  • Ved udvælgelse af bedrifter til kontrol anvendes relevante risikoindikatorer.

Der er anvendt flere risikoindikatorer end tidligere ved udvælgelsen af bedrifter til kontrol i 2003. Risikoindikatorer er bl.a. dyreart og besætningsstørrelse, således at én fødevareregion eksempelvis kontrollerer kvægbedrifter, mens en anden region kontrollerer dambrug. Kontrolplanen for 2003 er udmeldt til fødevareregionerne.

  • Kontrolbesøg i dyrlægepraksis bliver som hovedregel uanmeldt.

Der er som hovedregel indført uanmeldte besøg i dyrlægepraksis i kontrollen for 2003.

  • Kontrolbesøg i bedrifter bliver uanmeldte.

Der er indført uanmeldte bedriftsbesøg i kontrollen for 2003.

  • Mistankekontrollerne udgår af de 200 bedriftsbesøg, og kontrolstategien revurderes årligt.

Der er i kontrolplanen for 2003 udmeldt besøg i 202 bedrifter med forskellige dyrearter.

  • Dyrlægers mulighed for at ordinere magistrelt fremstillede veterinære lægemidler begrænses.

Identifikation af det absolutte minimumsbehov for magistrelt fremstillede lægemidler til de enkelte dyrearter foretages af Fødevaredirektoratet i samarbejde med Den Danske Dyrlægeforening. Ved kommende revision af bekendtgørelse om lægemidler til dyr indføres et bilag med de magistrelle lægemidler, som dyrlæger må ordinere til dyr. Dette vil resultere i en markant begrænsning i anvendelsen af magistrelle veterinære lægemidler. Det forventes, at denne revision er tilendebragt ultimo 2003.

 

  • Etablering af et rejsehold.

Stillingsopslag for medarbejdere i rejseholdet er under udarbejdelse. Det forventes, at rejseholdet er bemandet juli/august 2003.

  • Muligheden for at udlevere lægemidler i bedrifter med produktionsdyr reduceres.

Der er i 2002 foretaget stramninger af bestemmelserne om sundhedsrådgivnings- aftaler for kvæg- og svinebesætninger, og yderligere stramninger er under forberedelse. Opstramningen af bestemmelserne om sundhedsrådgivningsaftaler for svin drøftes i et udvalg med repræsentanter for Landsudvalget for Svin, Den Danske Dyrlægeforening og Fødevaredirektoratet, mens opstramningen af bestemmelserne for kvæg drøftes i et udvalg med repræsentanter for Dansk Kvæg, Den Danske Dyrlægeforening, Danmarks Veterinærinstitut og Fødevaredirektoratet.

  • Muligheden for introduktion af forebyggende elementer.

Det er planlagt, at rejseholdet som en del af opgaveporteføljen skal formidle information om korrekt medicinanvendelse til dyrlæger. Denne opgave vil blive løst i samarbejde med Danmarks Veterinærinstitut og med inspiration fra det humane Institut for Rationel Farmakoterapi under Lægemiddelstyrelsen.

  • Muligheden for supplering eller omlægning af den nuværende resistensovervågning.

I udvalget med repræsentanter for Dansk Kvæg, Den Danske Dyrlægeforening, Danmarks Veterinærinstitut og Fødevaredirektoratet, der ser på en opstramning af bestemmelserne om sundhedsrådgivningsaftaler for kvæg, drøftes muligheden for at indføre resistensovervågning på besætningsniveau, hvorved en supplering af den nuværende resistensovervågning kan afprøves,

  • Udvælgelseskriterier for kontrol justeres, når yderligere data fra Vetstat bliver anvendelige.

Fødevaredirektoratet er i færd med at besætte en stilling, hvor arbejdsopgaven bliver at videreudvikle Vetstat, således at udvælgelseskriterierne for kontrol kan justeres løbende. Ibrugtagning af de første resultater af dette udviklingsarbejde forventes at ville kunne ske i kontrollen for 2004.

  • Indberetninger vedrørende receptpligtige lægemidler fra apotekerne til Vetstat skal ske, når recepten ekspederes på apoteket. (Delvist Indenrigs- og Sundhedsministeriets område)

Fødevareministeriet har drøftet forskellige løsningsmuligheder med Indenrigs- og Sundhedsministeriet. En af mulighederne er at koble den daglige indberetning af salget af veterinære lægemidler sammen med etableringen af de elektroniske medicinprofiler, der lægges op til i lovforslag nr. L 171 om ændring af lov om offentlig sygesikring ( Etablering af personlige elektroniske medicinprofiler og indførelse af mulighed for at opkræve gebyr for godkendelse af ernæringspræparater som tilskudsberettigede) fremsat den 26. februar 2003. Man har valgt i første omgang at afvente behandlingen i Folketinget af lovforslaget, der vil give en pejling om, hvorvidt forslaget har en fremtid i den foreslåede form.

  • Muligheden for at forhindre ulovlig indførsel af veterinære lægemidler m.v. drøftes i EU.

Fødevareministeren har rejst sagen over for Kommissionen, der for nylig er vendt tilbage med svar. Svaret gennemgås nu i ministeriet.

  • Der foretages en opstramning af kontrollen med omgang m.v. med visse stoffer og produkter med indhold af stoffer, der kan anvendes som veterinærmedicinske præparater. (Indenrigs- og Sundhedsministeriets område)

Forslaget om at fjerne dyrlægers mulighed for at opnå tilladelse til håndtering, herunder indførsel, køb og salg af visse stoffer, indgår som en del af den i rapporterne foreslåede opstramning af kontrollen med omgang af de omhandlede stoffer, jf. nedenfor. Herudover har Lægemiddelstyrelsen gennemført en opdatering af registeret over virksomheder, herunder dyrlæger, der håndterer de omhandlede stoffer.

  • Dyrlægers mulighed for at opnå tilladelse til håndtering, herunder indførsel, køb og salg af visse stoffer fjernes. (Indenrigs- og Sundhedsministeriets område)

Den nuværende generelle mulighed for dyrlæger til at få adgang til at håndtere, herunder indføre, købe og sælge visse stoffer, der kan anvendes som veterinærmedicinske præparater, foreslås ophævet med lovforslag nr. L 189 om ændring af lov om lægemidler og lov om apoteksvirksomhed fremsat den 13. marts 2003.

  • Der indføres generisk substitution på veterinære lægemidler. (Indenrigs- og Sundhedsministeriets område)

Lægemiddelstyrelsen har udarbejdet et forslag til forsøgsordning med generisk substitution, der nu sendes i høring hos de relevante parter.

  • Dyrlægeloven.

Dyrlægeloven er ændret ved lov nr. 965 af 4. december 2002. Ændringsloven indeholder de i rapporterne foreslåede ændringer vedrørende skærpelse af sanktioner m.v. samt hjemmel til oprettelse af en ny database til dyrlægeregisteret.

  • Oprettelse af ny database til dyrlægeregisteret.

Der er nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Fødevaredirektoratet og Danmarks Veterinærinstitut med henblik på en nærmere identifikation af de nødvendige krav til registeret. Dette arbejde påregnes afsluttet medio 2003, hvorefter den egentlige udvikling af registeret kan påbegyndes

 

 


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024