Nu skal convenience-produkterne smage bedre

NYHED: Ny forskning skal undersøge, hvordan den optimale indpakning af de såkaldte convenience-produkter foretages.
Det skal smage bedre, når danskerne køber frugt og grønt, der er skrællet, vasket og pakket.
Det skal smage bedre, når danskerne køber frugt og grønt, der er skrællet, vasket og pakket.
Niels Th. Dahl

Convenience-produkter skal betragtes som levende produkter, der ånder. Derfor er emballeringen af produkterne og sammensætningen af luften i emballagen meget vigtig.

Merete Edelenbos
Seniorforsker ved Institut for Råvarekvalitet ved Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet under Aarhus Universitet

I stadig højere grad køber danskerne deres frugt og grønt i små færdige pakker, hvor råvarerne på forhånd er skrællet, skåret ud og lige til at spise.

Men alt for ofte betyder det, at den ellers friske frugt og grønt mister smag og bliver trist og kedelig - og derfor skal ny forskning ved Aarhus Universitet undersøge, hvordan de færdiglavede produkter kan pakkes ind, så de holder sig bedst muligt.

"Convenience-produkter skal betragtes som levende produkter, der ånder. Derfor er emballeringen af produkterne og sammensætningen af luften i emballagen meget vigtig. Pakning er den mest kritiske faktor for snit-grønsagers og -frugters kvalitet - både den vigtigste og den mest vanskelige," siger seniorforsker Merete Edelenbos fra Institut for Råvarekvalitet ved Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024