Ny taktik skal redde ernæringsmærket

NYHED: Forbrugerministeren ændrer strategi i lanceringen af det planlagte ernæringsmærke. Nu skal forbrugerne i højere grad bruges som løftestang.
Detailhandlen har reageret lunkent på det nye, frivillige ernæringsmærke. Nu vil forbrugerministeren have forbrugerne til at tvinge det indenfor.
Detailhandlen har reageret lunkent på det nye, frivillige ernæringsmærke. Nu vil forbrugerministeren have forbrugerne til at tvinge det indenfor.
Niels Th. Dahl

Der vil blive gjort mere ud af, at forbrugerne kan finde oplysninger andre steder, hvis det går lidt trægt med at få mærket i gang, sådan så der kommer et forbrugerpres.

Paolo Drostby
Kontorchef i Forbrugerministeriet

Hvis ikke detailhandlen og fødevareproducenterne i Danmark vil indføre det nye ernæringsmærke frivilligt, må forbrugerne presse dem til det.

Den konklusion er forbrugerminister Carina Christensen (K) nået til, efter at detailhandlen i pressen allerede inden lanceringen har sønderskudt hendes planer om et "spis mest"-mærke.

Kunder skal presse butikkerne
Derfor arbejdes der i øjeblikket i Forbrugerministeriet på en ny strategi for markedsføringen af mærket, der efter planen skal lanceres til april. I stedet for at overbevise detailhandlen og producenterne om mærkets fortræffeligheder, vil man bruge flere ressourcer på at påvirke forbrugerne og forsøge at gøre det til et kundekrav til butikkerne, at fødevarerne mærkes.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024