Ny taktik skal redde ernæringsmærket
Niels Th. Dahl
JournalistDer vil blive gjort mere ud af, at forbrugerne kan finde oplysninger andre steder, hvis det går lidt trægt med at få mærket i gang, sådan så der kommer et forbrugerpres.
Paolo Drostby
Kontorchef i Forbrugerministeriet
Hvis ikke detailhandlen og fødevareproducenterne i Danmark vil indføre det nye ernæringsmærke frivilligt, må forbrugerne presse dem til det.
Den konklusion er forbrugerminister Carina Christensen (K) nået til, efter at detailhandlen i pressen allerede inden lanceringen har sønderskudt hendes planer om et "spis mest"-mærke.
Kunder skal presse butikkerne
Derfor arbejdes der i øjeblikket i Forbrugerministeriet på en ny strategi for markedsføringen af mærket, der efter planen skal lanceres til april. I stedet for at overbevise detailhandlen og producenterne om mærkets fortræffeligheder, vil man bruge flere ressourcer på at påvirke forbrugerne og forsøge at gøre det til et kundekrav til butikkerne, at fødevarerne mærkes.