Nye reformtiltag om dyrevelfærd
Claus Iversen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Spørgsmål nr. 68:
"Ministeren bedes sende udvalget en oversigt over i hvilken grad de nye bøder på dyrevelfærdsområdet, jf. justitsministerens kommende lovforslag, dækker fødevareministerens ansvarsområde"
Svar:
Som det er Fødevareudvalget bekendt, er det min kollega, justitsministeren, som er ressortansvarlig for dyrevelfærd. Fødevareministeriet udfører veterinærkontrol på visse dele af området, og dette sker på vegne af Justitsministeriet. Endvidere stiller Fødevareministeriet fagkyndig ekspertise på veterinærområdet til rådighed for Justitsministeriet.
En skærpelse af bødeniveauet for overtrædelse af dyreværnslovgivningen vil derfor være justitsministerens ressortområde.
Justitsministeriet har oplyst, at ministeriet den 20. december 2002 har sendt et udkast til lovforslag om ændring af dyreværnsloven i høring. Udkastet blev den 23. december 2002 sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering (alm. del – bilag 486).
Det er navnlig hensigten med lovforslaget at gennemføre en generel skærpelse af bødeniveauet i sager om overtrædelse af dyreværnslovgivningen. Det gælder såvel i sager om overtrædelser, der er begået i forbindelse med gerningsmandens udøvelse af sit erhverv, som i sager om privates hold af dyr, herunder hobbydyr og kæledyr.
Efter udkastet skal der ved udmåling af bøder for overtrædelse af dyreværnslovens § 28, stk. 1, 1. pkt., om overanstrengelse, vanrøgt eller anden uforsvarlig behandling af dyr tages hensyn til, om der foreligger uforsvarlig eller grovere uforsvarlig behandling af dyr.
Det skal efter udkastet endvidere anses for en skærpende omstændighed ved udmåling af straf efter dyreværnslovgivningen, hvis overtrædelsen er begået i forbindelse med udøvelsen af erhverv.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2, i udkastet.
Spørgsmål nr. 69:
"Ønsker regeringen, at der i den nye traktat skal være en bestemmelse om dyrevelfærd?"
Svar:
Til den gældende traktat knytter sig protokol nr. 33 om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd. Det følger af denne protokol, at Fællesskabet og medlemsstaterne skal tage fuldt hensyn til dyrs velfærd, når Fællesskabets politikker inden for landbrug, transport, det indre marked og forskning skal fastlægges og gennemføres. Det nuværende traktatgrundlag indeholder således en forpligtelse til at inddrage hensynet til dyrenes velfærd.
De aktuelle drøftelser i Det Europæiske Konvent er koncentreret om spørgsmål af generel og institutionel karakter. Ændringer i EF-traktatens materielle bestemmelser vedrørende Fællesskabets politikker forventes kun i begrænset omfang at blive gjort til genstand for drøftelser, og regeringen har derfor ikke taget stilling til det rejste spørgsmål.
Spørgsmål nr. 70:
"Ministeren bedes sende udvalget en oversigt med datoangivelser, også for høring af de relevante dyrevelfærdsorganisationer, over de tiltag regeringen har foretaget vedrørende dyrevelfærd for produktionsdyr siden beretningen af maj 2002."
Svar:
Det fremgår af Folketingets Retsudvalgs beretning af 31. maj 2002, at de i beretningen nævnte tiltag vedrører transport af produktionsdyr. Besvarelsen af spørgsmålet tager derfor sigte på regeringens tiltag vedrørende dyrevelfærd for produktionsdyr under transport.
Justitsministeriet har i den anledning oplyst, at der i Justitsministeriets regi har været afholdt følgende møder og sendt følgende udkast til regelændringer i høring:
7. juni 2002: Møde med Fødevaredirektoratet, Danske Slagterier, Slagteriernes Forskningsinstitut og Dyrenes Beskyttelse om EU´s Videnskabelige Komités rapport om dyrevelfærd under transport, herunder om rapportens anbefalinger vedrørende arealkrav og ventilation.
1. juli 2002: - Justitsministeren og fødevareministerens møde med kommissær David Byrne og kommissær Franz Fischler om nye EU-regler for beskyttelse af dyr under transport.
- Møde med Fødevaredirektoratet om Retsudvalgets beretning og mulige ændringer af de gældende transportbekendtgørelser i forbindelse med udmøntningen af beretningen.
2. juli 2002: Møde med Danske Slagterier og Landsudvalget for Svin om
mulige EU-retlige komplikationer ved gennemførelsen af de forskellige forslag om transport af dyr i Retsudvalgets beretning.
9. juli 2002: Møde med Landbrugsraadet om konsekvenserne ved en udmøntning af Retsudvalgets beretning, herunder især med hensyn til øgede arealkrav og krav om større indvendig højde ved transport af dyr.
18. juli 2002: Møde med Fødevaredirektoratet om mulige ændringer af transportbekendtgørelserne.
30. august 2002: Møder med Fødevaredirektoratet og Slagteriernes Forskningsinstitut om ventilation mv. ved transport af dyr.
5. september 2002: Justitsministerens møde med Landbrugsraadet om Retsudvalgets beretning, herunder især arealkrav og krav til den indvendige højde ved transport af dyr.
26. september 2002: Møde i Den Nationale Komité vedr. landbrugsdyr med en generel drøftelse af mulighederne for at forbedre de nationale regler om beskyttelse af dyr under transport, herunder navnlig med udgangspunkt i Retsudvalgets beretning.
22. oktober 2002: Møder med Rigspolitichefens Færdselsafdeling, Færdselsstyrelsen, Statens Bilinspektion og Fødevaredirektoratet om ændring af transportbekendtgørelserne, herunder om forslag til bedre kontrolmuligheder.
23. oktober 2002: Møde i Den Nationale Komité vedr. landbrugsdyr med drøftelse af debatoplæg med konkrete forslag til udmøntning af Retsudvalgets beretning og til andre forbedringer af de nationale regler om beskyttelse af dyr under transport.
24. oktober 2002: Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport (indførelse af gebyr for embedsdyrlægens forudgående godkendelse af ruteplaner) sendt i høring, herunder til en række dyreværnsorganisationer.
4. november 2002: Møde med Fødevareministeriet om gennemgang af høringssvar vedrørende ovennævnte udkast til bekendtgørelse (indførelse af gebyr for embedsdyrlægens forudgående godkendelse af ruteplaner).
5. november 2002: Møde med Fødevaredirektoratet om ændringer af transportbekendtgørelserne, herunder gennemgang af eksisterende regler med henblik på eventuel sammenskrivning af bekendtgørelserne og en generel revision og forenkling af reglerne.
8. november 2002: Fortsat møde med Fødevaredirektoratet, jf. 5. november 2002.
12. december 2002: Dyreværnsrådets udkast til bekendtgørelse om mindstekrav med hensyn til beskyttelse af dyr på samlesteder og andre samlinger af dyr samt Dyreværnsrådets udtalelse herom sendt i høring, herunder til en række dyreværnsorganisationer.
17. december 2002: Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport og udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om transport af dyr sendt i høring, herunder til en række dyreværnsorganisationer.
20. december 2002: Udkast til lovforslag om ændring af dyreværnsloven (bl.a. om strafskærpelse og øget dyrevelfærdsmæssig kontrol og en udvidet gebyrbestemmelse) sendt i høring, herunder til en række dyreværnsorganisationer.
For så vidt angår møderne i Den Nationale Komité vedrørende landbrugsdyr har Justitsministeriet oplyst, at bl.a. Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Den Danske Dyrlægeforening og Dyrenes Beskyttelse er repræsenteret i komiteen.
I Fødevareministeriets regi har der på EU-plan været afholdt følgende møder:
23. september 2002: Rådsmøde (landbrug og fiskeri) med åben debat om beskyttelse af dyr under transport, herunder navnlig om muligheden for at indføre en kort maksimal transporttid for transport af slagtedyr og om mulighederne for at forbedre kontrollen med dyretransporter.
11. oktober 2002: Møde med EU´s veterinærchefer om det generelle behov for øget gensidig assistance mellem EU-landene ved kontrol af dyretransporter.
9. december 2002: Møde med EU´s veterinærchefer om konkrete forslag til øget assistance mellem EU-landene ved kontrol af dyretransporter.
16. december 2002: Rådsmøde (landbrug og fiskeri) om rådskonklusioner om øget assistance mellem EU-landene ved kontrol af dyretransporter.
I forbindelse med forberedelse af rådsmødet i december 2002 har Dyrenes Beskyttelse, Det Dyreetiske Råd og Dyreværnsrådet været inddraget.
I Fødevareministeriets regi er der på nationalt plan gennemført følgende tiltag:
- Der er sket væsentlige skærpelser af kontrollen med ruteplaner, herunder risikobaseret stikprøvekontrol af især lange transporter af slagtedyr. Dette er meddelt fødevareregionerne ved skrivelser af 18. februar, 25. september og 2. oktober 2002.
- Der er indprentet embedsdyrlægerne at anlægge et strengt skøn ved vurdering af transportegnethed.
- Der er sket koordinering af fødevareregionernes kontrol gennem temadage m.m., senest den 24.-25. oktober 2002.
- Tilsyn med dyretransporter indarbejdes i Fødevaredirektoratets resultatkontrakt for 2003 - 2006, så indsatsen fremover bliver målbar.
Spørgsmål nr. 71:
"Vil ministeren sikre, at drægtige køer, som er nærmere på forventet kælvningstidspunkt end 4 uger, ikke transporteres og slagtes?"
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet følgende udtalelse fra min kollega, justitsministeren, der er ressortansvarlig for dyrevelfærd:
"For så vidt angår kommercielle transporter over en afstand af mindst 50 km finder bestemmelserne i Rådets direktiv 91/628/EØF om beskyttelse af dyr under transport (som ændret ved direktiv 95/29/EF) anvendelse. Direktivet er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af dyr under transport (med senere ændringer).
Dyrs transportegnethed er generelt reguleret i direktivets artikel 3, stk. 1, litra b, hvoraf det fremgår, at dyr kun må transporteres, hvis de kan tåle det, og hvis der er sørget for pasning af dem under forsendelsen og ved ankomsten til bestemmelsesstedet. Syge eller tilskadekomne dyr betragtes ikke som egnede til transport, men lettere tilskadekomne eller syge dyr må dog transporteres, hvis dyrene ikke påføres unødig lidelse på grund af transporten. Denne bestemmelse er gennemført i § 13 i ovennævnte bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport.
Udover denne generelle bestemmelse om dyrs transportegnethed er der i bilaget til direktivet, kapitel I, A, pkt. 1, fastsat nærmere krav til beskyttelse af bl.a. drægtige dyr. Det fremgår af denne bestemmelse, at drægtige dyr, der "påregnes at skulle føde under transporten", ikke anses for transportegnede. Bestemmelsen genfindes næsten ordret i § 5 i ovennævnte bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport.
En nærmere regulering af transport af drægtige dyr i dansk ret må ske inden for rammerne af de ovennævnte direktivbestemmelser, der i vidt omfang er udtryk for en fuldstændig harmonisering af EU-reglerne på området. Et eventuelt forbud mod transport af drægtige dyr må derfor bl.a. afhænge af en fortolkning af direktivets ordlyd om, hvornår dyr "påregnes at skulle føde under transporten".
Højdrægtige dyr, der er meget tæt på det forventede fødselstidspunkt, må påregnes at skulle føde under transporten, og disse dyr er derfor omfattet af direktivets transportforbud. Herudover har Fødevaredirektoratet over for Justitsministeriet oplyst, at drægtige dyr, der er inden for de sidste 10 % af deres drægtighedsperiode, men endnu ikke tæt på det forventede fødselstidspunkt, efter Fødevaredirektoratets vurdering alene kan påregnes at skulle føde under transporten, hvis der er tale om en længerevarende transport. Baggrunden herfor er, at i det omfang, drægtigheden forløber uden problemer, er det kun længerevarende transporter, der vurderes at udgøre en større belastning af dyret og dermed en risiko for, at fødslen går i gang under transporten.
Justitsministeriet har derfor foreslået, at transport af drægtige heste, kvæg, får, geder og svin over en afstand af mere end 50 km forbydes i de sidste 10 % af dyrenes drægtighedsperiode, hvis den samlede transporttid varer over 8 timer. Forslaget er indarbejdet i det udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af dyr under transport, som Justitsministeriet har sendt i høring den 17. december 2002.
For så vidt angår transport af drægtige dyr over en afstand af højst 50 km – det vil sige transporter, der falder uden for direktivets anvendelsesområde, og hvor der således kan fastsættes nærmere regler, der går videre end direktivets ordlyd – har Justitsministeriet foreslået, at transport af alle drægtige dyr (og ikke kun heste, kvæg, får, geder og svin) forbydes i de sidste 10 % af dyrenes drægtighedsperiode uanset varigheden af transporten. Dette forslag er indarbejdet i det udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr, som Justitsministeriet har sendt i høring den 17. december 2002.
Tilbage står imidlertid transporter over en afstand af mere end 50 km, men med en varighed på under 8 timer, hvor direktivets bestemmelser efter Justitsministeriets opfattelse ikke umiddelbart åbner mulighed for et forbud. Til brug for Justitsministeriets videre overvejelser om transport af højdrægtige dyr på dette område har ministeriet den 18. december 2002 anmodet Det Veterinære Sundhedsråd om en udtalelse om, hvorvidt det er dyreværnsmæssigt forsvarligt at transportere højdrægtige dyr.
Justitsministeriet har tillige anmodet Det Veterinære Sundhedsråd om en udtalelse om, hvorvidt det er dyreværnsmæssigt forsvarligt at slagte eller aflive højdrægtige dyr, idet et eventuelt forbud mod slagtning eller aflivning af højdrægtige dyr også indgår i ministeriets overvejelser.
Justitsministeriet finder det rettest at afvente Det Veterinære Sundhedsråds udtalelse, inden ministeriet tager endelig stilling til spørgsmålet om transport og slagtning af højdrægtige køer og andre højdrægtige dyr."
Spørgsmål nr. 72:
"Vil ministeren sende udvalget kvartalsindberetninger for 1., 2. og 3. kvartal 2002 for så vidt angår dyrevelfærdskontrol?"
Svar:
Til besvarelse af dette spørgsmål har jeg indhentet vedlagte materiale fra Fødevaredirektoratet, hvilket jeg henholder mig til.
Det fremgår af opgørelsen, at antallet af gennemførte tilsyn i de første 3 kvartaler i 2002 er lavere end forventet. Fødevaredirektoratet begrunder dette med, at der i juli og august 2002 har været konstateret udbrud af Newcastle Disease i fødevareregionerne Sønderjylland, Vejle, Nordjylland, Herning, Århus, Viborg, Ringsted og Esbjerg. Dette har influeret negativt på tilsynet med kalve- og svinebesætninger i disse regioner.
Fødevaredirektoratet har oplyst, at der i forbindelse med udbruddet har været et ressourceforbrug svarende til ca. 29 årsværk til varetagelse af faglige, administrative og praktiske opgaver. Dette har medført en tilsvarende nedjustering af andre af direktoratets opgaver.
Det er præciseret over for direktoratet, at kontrolmålet skal opnås i 2003.
Mariann Fischer Boel
T
il kvartalsrapportens pkt. 5:Fødevaredirektoratet
Den 21. nov. 2002
Ref: -/AEW
J.nr. 3.6232-78
Opgørelse af resultaterne vedr. resultatkontrakt 2002-05
for perioden 1/1-30/9 2002.
I det følgende foretages der en samlet afrapportering for målene i Resultatkontrakt 2002-05 for Fødevaredirektoratet.
Der er lavet en status for målene i kontrakten. Denne status indgår i direktoratets kvartalsrapportering, der omfatter perioden 1/1-30/9 2002, til drøftelse med departementet.
Særlig opmærksomhed bør rettes mod følgende mål:
Resumè: |
Status: |
||||
Mål 3: Tilsyn Newcastle disease har influeret negativt på målet om tilsyn. Notat herom vedlægges kvartals- rapporten.
|
1. Fødevareområdet: |
1/1-30/9 2002 |
Forventes i 2002 |
||
Detailvirksomheder: Gruppe A, B, X, Y Gruppe C
Engrosvirksomheder m. tilvirkning: Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 4 |
Der er udført 62,1 % af alle tilsyn. 68,3 %. 56,3 %
40,5 % 63,4 % 59,9 % 78,0 % |
Målet forventes kun opfyldt ca. 84 % (ca. 55.000 tilsyn)
Engrosvirksomheder har 1. prioritet |
|||
2. Veterinærområdet: |
1/1-30/9 2002 |
Forventes i 2002 |
|||
Mælkeproducerende besætninger: Velfærdstilsyn: Kontrol med dyrlægepraksis: Medicinforbrug: |
64,2 % 58 %
17,3 % 113 % |
94 % 75 %
50 % 76 |
|||
Mål 5. Egenkontrol |
Målopfyldelsen forventes efter ND kun at blive ca. 60 %. For detailhandel og 75 % for engros, jfr. notatet/bilag. |
||||
Mål 7. Beredskabsplaner og øvelser |
ND-udbruddet har bevirket en yderligere forsinkelse i opdateringen af beredskabsplanen for mund- og klovesyge, således at færdiggørelsen forventes tidligst medio 2003. Afventer yderligere et nyt EU-retsgrundlag. Bekæmpelsen af Newcastle Disease har givet mange erfaringer, der samles op og bruges til ND-beredskabsplanen. |
||||
Mål 8. Centralt koordinerede prøver |
Forsinkelse af et projekt vedr. reduktionseffekt på Campylobacter ved dampbehandling af kyllinger – afsluttes primo 2003. |
||||
Mål 13. Fødevaresikkerhed – overvågningsprogr. for levnedsmidler |
Projekter vedr. sporelementer er udskudt til gennemførelse i 2003. Næste overvågningsperiode er udskudt til 2004-08. |
||||
Mål 14. Ernæring - kostundersøgelser |
Publiceringen af undersøgelsen "Udvikling i danskernes kost – forbrug, indkøb og vaner" forventes først i 1. kvartal 2003. |
||||
Mål 16. Kompetenceudvikling og stillingsstruktur |
Udarbejdelse af en oversigt over udviklingsmål vedr. stillingsstruktur er forsinket pga. bemandingsarbejde med ND. |
Bilag 1:
Kvartalsrapport for Fødevaredirektoratets Resultatkontrakt 2002-05 for perioden 1/1 – 30/9 2002. Bilag 2: Opgørelse af resultaterne vedr. målene i de regionale resultatkontrakter for per. 1/1 – 30/9 2002.BILAG 1: Kvartalsrapport for Fødevaredirektoratets Resultatkontrakt 2002-05, Perioden 1/1 – 30/9 2002.
Resultatmål |
Status pr. 30/9-02 |
Ö /(Ö )¸ |
Bemærkninger/vurdering |
|
Resultatmål 1: Indflydelse
a - ibrugtagning af nyt intranet senest 1. apr. b - indførsel elektronisk nyhedsbrev c - klar rolle og opgavebeskrivelse for kommunikationsmedarbejdere i regioner beskrevet senest 1.apr. d - Projekt Vores Direktorat.
. |
1. Arbejde igangsat 2. Arbejdet med ny hjemmeside igangsat. Har ligget stille i 2 mdr pga Altomkost. Men ny hjemmeside gennemføres før jul 3. Er sket 4. Er igangsat og gennemført før jul 5.a. er sket b. er sket c. er sket d. Der er afviklet en række initiativer i regi afProjekt Vores Direktorat, herunder: - Afholdelse af en workshop, hvor fælles værdier for Fødevaredirektoratet er behandlet. På baggrund af ovennævnte værdier samt de lokale samarbejdsudvalgs bemærkninger har en arbejdsgruppe udarbejdet udkast til fælles værdier for hele Fødevaredirektoratet. HSU vedtog udkastet til fælles værdier for Fødevaredirektoratet den 24. april 2002. Værdierne skal forankres og efterleves i praksis. Der er derfor afholdt endnu en workshop den 15. maj 2002, hvor de fælles værdier blev præsenteret og forankring heraf diskuteret. Herefter skal værdiarbejdsgruppen udarbejde en handlingsplan til forankring af de fælles værdier, som forventes forelagt HSU til godkendelse medio november 2002. - Nedsættelse af en arbejdsgruppe med henblik på udarbejdelse af et lederevalueringskoncept til anvendelse i Fødevaredirektoratet. - Afholdelse af møder i styregruppen. Mødekadencen er sat ned i forbindelse med, at Ementors deltagelse i Projekt Vores Direktorat er afsluttet. - Ingen særlig informationsindsats p.t. 6 Er sket 7. Pjecer i gang hjemmeside under udarbejdelse 8. Er sket |
Ö Ö
Ö
Ö Ö Ö Ö Ö
Ö Ö Ö |
1. Tilfredstillende 2. Tilfredstillende 3. Tilfredstillende
4. Tilfredstillende 5. a. Tilfredstillende b. Tilfredstillende c. Tilfredstillende d. Tilfredstillende
6. Tilfredstillende 7. Tilfredstillende 8. Tilfredstillende |
|
Resultatmål 2: EU-formandskab.
2. Fødevaredirektoratet skal senest 1. marts 20021 fremsende en redegørelse til departementet for, hvordan direktoratet organisatorisk og proceduremæssigt er gjort parat til at varetage opgaverne i f.t. EU-formandskabet . (Mørkhøj, INTS). |
Der er udarbejdet en bruttoliste med forslag, der forventes/ønskes behandlet under det danske formandskab. Planen er udarbejdet på basis af de foreliggende oplysninger om, hvilke forslag der kan forventes at være disponible for behandling i Rådsregi, og vægtning af mødeaktivitet baseres på en prioritering af, hvilke sager der lægges størst vægt på at fremme under formandskabet.
Fødevaredirektoratet har fremsendt notat om forberedelse af det danske EU formandskab af 28. februar 2002 pr. e-post til Departementets 2 kontor, att. Kontorchef Tage Siboni
|
Ö
Ö |
Vurdering: TilfredsstillendeDer er tale om en dynamisk proces, hvor planerne løbende justeres i henhold til indsamlede oplysninger om forslagenes status, og under hensyntagen til mulighederne for at få mødelokaler i Bruxelles. Der afholdes løbende – ugentligt, såfremt begge parter kan - møder mellem departementet og direktoratet, hvor justeringer af planen aftales, og relevante drøftelser gennemføres, typisk på baggrund af statusnotater udarbejdet i direktoratet vedr. verserende sager. Alle verserende forslag er i behandling på forskellige niveauer, og der er generelt gjort betydelige fremskridt.
Nogle forslag, optaget i de oprindelige planer for formandskabet, er ikke i proces, hvilket alene skyldes, at forslagene ikke er fremsat af Kommissionen.
Arbejdet i direktoratet og samarbejdet med departementet om den samlede proces er forløbet helt tilfredsstillende. |
|
Resultatmål 3: Tilsyn – fødevareområdet. 1. Autoriserede virksomheder efter fødevareloven: nb) Gruppering forklares i tilsynsvejledningen-bilag. 2. Øvrige virksomheder efter fødevareloven: 3. Virksomheder efter økologiloven – 1 kontrolårsrapport pr. virksomhed.4. Alle fødevaretilsyn – excl. aut. virk. Gr. 3 – uden kødvirksomheder og uden økologitilsyn Primærproducenter:: 5. Samhandel: Kontrol med levende produktionsdyr til udførsel og eksport. EU-dir. 64/432, 64/433 og 97/78.6. Kontrol ved indsyning af dyr på samlesteder (national omsætning) . EU-dir. 64/432, 64/433 og 97/78.7. Kontrol af mælkeproducerende besætninger efter fødevareloven. – 8118 besætningerbesøg . Adm best.8. Buranlæg efter dyreværnsloven :Resultatmålet om tilsyn vedr. buranlæg er fastsat pbg. hhv. Rådsdirektiv 88/166/EØF. 9. Kalve og svin efter dyreværnsloven Resultatmålet om tilsyn vedr. kalve og svin er fastsat pbg. hhv. direktiv 91/629/EØF og 91/630/EØF og 98/58/EF. - - tilsyn ved 2 % svinebesætninger - 393 tilsyn |
(Til fortolkning af nedenstående: Hvis produktionen får et liniert forløb over året, skulle der være nået det 50 % af målet efter 1. halvår) 1. Status er: 2. Status er: 3. Ifølge cirkulæret om økologikontrol skal der inden for kalenderåret føres kontrol inden for en række områder. Først når alle områder er blevet kontrolleret er der udført "fuld kontrol". 4. For alle fødevaretilsyn er målopfyld. gns. 62%5 . Der er fast dyrlægetilsyn ved indgangen til samlestederne.6. Der er fast dyrlægetilsyn ved indgangen til samlestederne.
7. Vedr. mælkeproducerende besætninger efter fødevareloven. – gns. min. 0,5 tilsyn besøg p.a.à 64,2 %
8. 76 tilsyn er udført i alt = 56,7 % af årets målTilsynene er ujævnt fordelt gennem året.
9 . 494 tilsyn på kalvebesætn. = 60,2% af årets mål *)Tilsynene er ujævnt fordelt gennem året. For kalvebesætninger gælder, at visse besætninger ikke besøges, fordi de ikke huser dyr, der er omfattet af bestemmelserne (i.e. kalve op til 6 måneder). 226 tilsyn på svinebesætninger = 57,5% af årets mål. *)Tilsynene er ujævnt fordelt gennem året. |
(Ö )
(Ö )
(Ö )
Ö Ö
(Ö ) (Ö )
(Ö )
(Ö ) |
Vurdering: 1 . Ikke helt tilfredsstillende – pga. Newcast Disease-udbruddets negative effekt.
2. 1. Ikke helt tilfredsstillende – pga. Newcast Disease-udbruddets negative effekt.
3. Indrapportering foretages kun halvårsvis.Efter 1. halvår 2002 var målopfyldelsen 5,4 %. Resultatet giver ikke anledning til særlig bekymring. Efter 1. halvår 2001 var målopfyldelsen ligeledes 5 % og det samlede resultat for 2001 blev 89 %. 4. Målet forventes kun opfyldt ca. 84 % 5. Målet er opfyldt. En væsentlig øgning i eksporten har krævet ressourcer fra andre opgaver.
6 . Målet er opfyldt7. Målopfyldelsen for de store mælkeproducerende regioner er rimelig tilfredsstillende set i lyset af, at der har måttet alokeres ressourcer til bekæmpelse af Newcastle Disease. Ikke alle regioner fordeler besætningsbesøgene ligeligt over de 2 år. 8 . Kontrolindsatsen skal øges noget for at nå årsmålet. Resultatet giver dog ikke anledning til alvorlig bekymring.9. *) Af de udpegede kalve- og svinebesætninger vil en vis del være ophørt i løbet af perioden fra udpegning til besøg. Det antal besætninger, der kan kontrolleres, vil således altid være lavere end antallet af udpegede besætninger. Resultaterne vedrørende kalvebesætninger giver anledning til nogen bekymring i 4 af regionerne, og for svinebesætninger i 5 af regionerne. I disse regioner skal kontrolintensiteten øges ganske betragteligt, hvis målet skal nås. For de øvrige regioner er resultatet tilfredsstillende, og nogle har allerede nået årsmålet. |
|
Resultatmål 3 fortsat: 10. Kontrol med primærprod. medicinforb rugAdministrativt bestemt kontrolfrekvens: 202 kontrol- besøg påregnes udført i løbet af 2002. 12. Kontrol med dyrlægepraksis: Kontrol på dyrlægepraksis efter dyrlægeloven vedr. medicin. (283 stordyrs/blandede praksis) Administrativt bestemt og gælder i resultatkontrakten alene dyrlægepraksis med produktionsdyr, der alle skal kontrolleres 1 gang årligt..
|
10. 228 kontrolbesøg er udført, svarende til 112,9 % af årets mål.
11. Der er gennemført 100 % kontrol
12. 49 tilsyn er udført i alt = 17,3 % af årets mål Det bemærkes at målsætningen er under revision, idet det er besluttet, at basisfrekvensen fremtidigt skal nedsættes, men at de dermed frigjorte ressourcer til gengæld anvendes på hyppigere og mere omfattende kontrol i praksis, der er udvalgt på basis af relevante risikoindikatorer |
(Ö )
Ö
(Ö ) |
10. På landsbasis er målet nået, men fordelingen er meget uensartet på regionerne. I enkelte regioner giver resultatet anledning til nogen bekymring, da antallet af udførte besøg er meget lavt i forhold til målsætningen for regionen. I andre regioner er der udført flere kontrolbesøg end minimumskravetMålopfyldelsen er tilfredsstillende
12. Kun få praksiskontroller er gennemførte, der skal ske en væsentligt øget aktivitet, hvis målet skal nås. Resultatet må give anledning til betænkelighed |
|
Resultatmål 4: Kvalitet i tilsynet med Fødevarevirksom- heder: Ensartethed. |
||||
|
1. a) Elektronisk blanket til ansøgning mv. ved autorisation, godkendelse, registrering og anmeldelse på fødevareområdet er under udarbejdelse. Filer og bilag forventes lagt på Fødevaredirektoratets hjemmeside og på www.indberetning.dk ca. 14.12.2002. b) Paradigmer til udstedte autorisationer og godkendelser behandles i skabelonudvalget. Direktionen har tiltrådt, at afslutningen af dette udvalgsarbejde udskydes fra 1-12-2002 til 1-2-2003.
2. Der har været holdt 1-2 møder i alle erfa-grupper
3. Der er udgivet 7 numre af Kontrol-Nyt og der forventes 10 numre i 2002. 4. Supervisionsbesøg aflægges i alle regioner i oktober og november 2002.
5. Der er udført en foranalyse og udarbejdet et udkast til strategi for kvalitetsudvikling i kontrolarbejdet. Der holdes en temadag om rapporten i fødevarechefgruppen den 23. oktober. |
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö |
Vurdering: 1 . Tilfredsstillende
2. Tilfredsstillende
3. Tilfredsstillende.
4. Tilfredsstillende. (Der er pr. 21. oktober gennemført 5 besøg)
5. Tilfredsstillende
|
|
Resultatmål 5: Egenkontrol
Implementering af egenkontrol 2001 2002 2003 2004 2005
1 . Detailhandel, godkendte + registrerede egenkontrolprogrammer.Mål
10/20% 30% 80% 95%
Resultat 1,7%
2 . Engrosvirksomhed, der skal have godkendt egenkontrolprogram.Mål -- 75% 95% 95% 95%
Resultat 48%
3 . Engrosvirksomhed, der skal have registreret egenkontrolprogramMål -- 25% 75% 95% 95%
Resultat 21%
4. Primærproducent, der skal have godkendt egenkontrolprogram: Mælk (stalddørssalg)Mål -- 20% 50% 75% 95%
Resultat 0%
5 . Primærproducent, der skal have registreret egenkontrolprogram (Slagtefjerkræ)Mål -- 95% 95% 95% 95%
Resultat 0%
|
1. Status efter 3 kvartaler: 7 %
2. Status efter 3 kvartaler: 73,1 %
3. Status efter 3 kvartaler: 19,3 %
4. Status efter 3 kvartaler: 0 %
5. Status efter 3 kvartaler: 68,7 % |
Ö |
Status vurderes tilfredsstillende.
Udviklingen i antallet af virksomheder med implementeret egenkontrol er indenfor alle detail og en gros områder positiv. Status for primærproducenter, Mælk: Der er iværksat em kampagne, der er målrettet mod disse producenter. Kampagnen katalyserer til udarbejdelse af egenkontrolprogrammer.
|
|
Resultatmål 6: Offentliggørelse af tilsynsrapporter.
|
1. Foretages
2. Evalueringsrapport blev udarbejdet i løbet af 1. og 2. kvartal.
3. Alle er udført til tiden |
Ö
Ö
Ö |
Vurdering: 1. Tilfredsstillende
2. Tilfredsstillende.(Ny bekendtgørelse træder i kraft 1. nov. 2002. Samme dato tages ny kontrolrapport i brug).
3. Tilfredsstillende. |
|
Resultatmål 78: Beredskabsplaner og øvelser :Alarmering: |
Der har endvidere i 3. kvartal op imod 100 alameringer pga. mistanke om ND. Disse har været besøgt samme dag eller senest dagen efter. Der er under ND udbruddet foretage opsporing af op imod 400 kontaktfjerkræflokke til smittede besætninger. Erhvervsbesætninger blev besøgt senest dagen efter. Hobbyflokke har oftest været besøgt indenfor 1. uge, ellers op til 3 uger efter anmeldelse. Der har under ND udbruddet været foretaget mere end 3.500 besøg i fjerkræflokke beliggende i zoner ND: Beredskabsplanen for ND foreskriver, at der for alle besøg skal udarbejdes en rapport. I 4. kvartal 2002 vil det blive sikret at de foreligger i alle tilfælde. |
(Ö )
Ö
Ö
Ö |
Delvis tilfredsstillende. I betragtning af omfanget af udbruddet af ND, de afledte opgaver for ND resten af året, arbejdet med omorganisering af det administrative arbejde i Veterinærafdelingen i Mørkhøj samt behovet for at overflytte medarbejdere i Veterinærafdelingen i Mørkhøj til særfinancierede opgaver for resten af året af økonomiske grunde Tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Tilfredsstillende.
|
|
Resultatmål 8: Centralt koordinerede prøver
Mikrobiologiske prøver: For det mikrobiologiske laboratorium i Ringsted i f.t. hovedformål 2:
(Analyseres for bakteriehæmmende stoffer, der er kemiske stoffer, der analyseres med mikrobiologiske metoder)
Kemiske prøver
3. Øvrige prøver vedr. øvrige kemiske stoffer, excl. dir. 96/23 ( tilsætningsstoffer, næringsstoffer, sporelementer, organiske miljøforureninger, biotoksiner, kød- og mejeriprodukter mv.) – 2.5004. Resultaterne vedr. dir 96/23/EF for 2001 skal være indrapporteret til EU senest 31. marts 2002. |
1. Status er 2941 – en målopfyldelse på 77,4 %
2. Måltallet er reduceret til 11.355. Prøver vedr. projektet om Camphylobacter ved dampbehandling af kyllinger er udsat til 2003. BILAG vedlagt. Status 9085 prøver = 80 % af det reducerede målOg = 73,5 % af årets oprindelige mål1. Status 8337 prøver = 70 % af årets mål
2. Målet er sat ned til 2000 prøver som følge af besparelser på området. Status 1621 prøver = 81% af årets mål
3. Status 1553 prøver = 62 % af årets mål
4. Resultaterne for 2001 blev indberettet 2. maj 2002. |
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö |
1. Tilfredsstillende
2. Tilfredsstillende
1. Tilfredsstillende. Målet forventes at blive nået.
2. Tilfredsstillende. Målet forventes at blive nået.
3. Tilfredsstillende. Målet forventes at blive nået.
4 . Der skete forsinket udtagning af prøver til verifikation i regionerne. Direktionen reagerede med en opstramning af procedurerne. |
|
Resultatmål 9: Udvikling af metoder til effektmåling . (Direktionen). |
Arbejdet med effektmålinger i Danmark er en del af et fælles nordisk projekt på området. Projektbeskrivelsen vedhæftes. Milepælene for projektet er følgende:
|
Ö |
Vurdering: Tilfredsstillende
Målet forventes nået |
|
Forskning og forskningsbaseret myndighedsudøvelse |
||||
Resultatmål 10: Oprettelse af institut for Fødevaresikkerhed og Ernæring. 1. Der er nedsat et strukturudvalg med direktoratets vicedirektør for IFSE som formand senest 1. februar 2002. 2. Indstilling til departementet om afdelingsstrukturen for IFSE foreligger senest den 1. juli 2002. 3. Den nye afdelingsstruktur er implementeret senest 3 måneder efter departementets endelige godkendelse.
|
1. Strukturudvalget nedsat ultimo 2001 med vicedirektør Hans Peter Jensen som formand. 2. Rapport med indstilling til departementet indsendt 28. juni 2002. 3. Departementets stilling afventes; dele af implementeringen forberedes. |
Ö
Ö
Ö |
Vurdering: Tilfredsstillende
1. Tilfredsstillende
2. Tilfredsstillende
3. Tilfredsstillende |
|
Resultatmål 11: Forskning om Fødevaresikkerhed og Ernæring.
|
IFES har 54.1 forskningsårsværk, som har publiceret 42 videnskabelige artikler = 0.78 videnskabelig artikel/forskningsårsværkMålet er 0,75 videnskabelig artikel pr. forskningsårsværk og resultatet er lig en målopfyldelse på 104 % af årets mål.
Instituttet har 25. september 2002 haft akkrediteringsbesøg af DANAK efter ISO-norm 17.025 på det kemiske område. Besøget forløb fuldt tilfredsstillende. På det mikrobiologiske prøvningsområde er akkreditering efter 17.025 stillet i bero.
|
Ö
Ö |
Samlet vurdering: Tilfredsstillende
|
|
Resultatmål 12: Fødevaresikkerhed - risikovurderinger |
En samlet opgørelse over antallet af deltagelse i sagsafgørelser og risikovurderinger pr. sagsbehandlerårsværk (som er aktive inden for risikovurderikgsområdet på IFSE) vil blive udarbejdet i forbindelse med afrapporteringen af 4. kvartal 2002. |
Ö |
Vurdering: Tilfredsstillende Det skønnes, at målet bliver opfyldt. |
|
Resultatmål 13: Fødevaresikkerhed – overvågningsprogrammet for levnedsmidler
|
1. Overvågningsprojekter (centralt koordinerede laboratorieprojekter) for 2002 er i gang. På området sporelementer er projekter, der af ressourcemæssige årsager ikke har kunnet udføres i perioden 1998-2002, reduceret efter en faglig vurdering og planlagt til gennemførelse i 2003.
2. Der er ikke taget nogle initiativer p.t. |
(Ö )
¸ |
Vurdering: Mindre tilfredsstillende
1. Vurderes som delvis tilfredsstillende. Udskydelsen af projekter til 2003 giver en mere presset tidsplan for rapporteringen.
2. Næste overvågningsperiode er udskudt et år, hvilket betyder at der i 2003 skal udarbejdes et overvågningsprogram for 2004-08. |
|
Resultatmål 14: Ernæring – kostundersøgelser
|
Alle kostskemaer er indscannede og beregningsproceduren påbegyndt. Skabelonen til publikationen er færdiggjort. Resultatet, som var planlagt færdigt til december 2002, er blevet forsinket, da hele afdelingen har deltaget i færdiggørelse af projekt "altomkost". Resultatet kan derfor først nås i første kvartal af 2003. |
(Ö ) |
Vurdering: Resultatet er tilfredsstillende , taget i betragtning den nødvendige udskydelse som følge af færdiggørelsen af projekt "altomkost". |
|
Resultatmål 15: Medarbejdertilfredshed i FDIR
2001 2002 Generel tilfredshed Mål - > 2001
Resultat 4,61 point - Samarbejde Mål - > 2001
Resultat 4,11 point - Ledelsesstil Mål - > 2001
Resultat 4,13 point - Engagement og udvikling Mål - > 2001
Resultat 4,28 - Værdier Mål - -
Resultat Måles ikke i 2001 Måles
|
Der er udarbejdet en evaluering af forløbet af den gennemførte medarbejdertilfredshedsmåling i 2001. Evalueringen, som skal give en bedre gennemførsel af den planlagte måling ultimo 2002, har været behandlet i styregruppen for Projekt Vores Direktorat. Der er udarbejdet handlingsplaner med forslag til initiativer til opfølgning af resultaterne af målingen. Der er endvidere lokalt og centralt iværksat arbejder med henblik på opnåelse af et bedre målresultat ved målingen i 2002. Initiativerne er behandlet i de lokale samarbejdsudvalg m.v. |
Ö |
Vurdering: Tilfredsstillende
Næste måling gennemføres i december 2002 og resultat for 2002 foreligger derfor først primo 2003. Når direktoratet har flere erfaringer med målingen vil der blive sat præcise tal på resultatmålene om medarbejdertilfredshed for 2003 og frem. |
|
Resultatmål 16: Kompetenceudvikling og stillingsstruktur 1. Nedsættelse af et efteruddannelsessekretariatet i PersonalekontoretUD, der skal afklare det konkrete efteruddannelsesbehov mht. administrative kompetencer. (PersonalekontoretUD). |
Ad 1. Der er oprettet et efteruddannelsessekretariat, som har iværksat afklaringen af det konkrete efteruddannelsesbehov mht. administrative kompetencer. Ad 2. Behovsanalyse med henblik på udarbejdelse af kursusplan og –katalog er iværksat. Det videre arbejde forventes at vare året ud, idet et endeligt katalog for 2003 skal foreligge ultimo 2002. Ad 3. Der afholdes yderligere 2 kurser i november 2002. Et fælles kursuskatalog er under udarbejdelse for FA, VA og PERS. PERS har påtaget sig det administrative arbejde for kursusafholdelse for VA i regionerne og Mørkhøj i 2003. Planen for efteruddannelse har været forelagt den veterinære styregruppe. Ad 4. Der er holdt 36 kurser, heraf 4 ekstrakurser. og 6 kurser, de er bestilt af én region til at blive holdt lokalt. 4 kurser er aflyst. Ad 5. Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal følge op på turnusgennemgangens kompetenceudviklingselement. Ad 6. Der er iværksat et arbejde med henblik på at klarlægge status for tidligere indsats på stillingsstrukturområdet, herunder i særlig grad i relation til den faglige personalesammensætning i Veterinærafdelingen i Mørkhøj. Arbejdet hermed, hvor resultatmålet er planlagt iværksat, blev udsat i 3. kvartal p.g.a. Newcastle Disease. |
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö
(Ö ) |
Tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Forsinket pga Newcastle Disease
|
|
Resultatmål 17: IT-udvikling.
IT-sekretariatet (ITS) har gennemført en række udviklingsprojekter, som tilvejebringer værktøjer og grundlag for en forbedret styring af udvikling og ressourceforbrug på IT-området samt for en yderligere professionalisering af håndteringen af både projekt- og driftsopgaverne. Værktøjerne, der efterfølgende anvendes i den rullende planlægning og styring, er sikkerhedshåndbog, IT-strategi og –budget samt
2001 2002 1. ½-år 2002 2. ½-år Udarbejdelse af Sikkerhedspolitik X
Udgivelse af sikkerhedshåndbog og –pamfletter X
Udarbejdelse af IT-strategi og budget X X
Udarbejdelse af projektskabelon X
Udarbejdelse af projektkatalog X X
Laboratoriedatasystem i produktion
X Journal- og sagssystem i produktion
X Al journalisering og sagsbehandling er digitaliseret
X Foranalyse til offentliggørelse af kontrolresultater
X Offentliggørelse af kontrolresultater
Foranalyse vedr. offentlighedens skal have adgang til flere og bedre rådgivningsværktøjer via Internettet
X
|
1. Er udarbejdet 2. Godkendelse af pilotdrift er afvist to gange p.g.a. mangelfuld driftsstabilitet af systemet. Fejlretning er igangsat, og der vil blive udrullet til øvrige enheder i.h.t. den reviderede tidsplan med endelig overtagelse medio december. Der forventes dog visse justeringer i udrulningen s.f.a. ændringer i antallet af laboratorier. 3. Journal- og sagssystemet er overtaget fra leverandøren og er i fuld produktion. Arbejdsgruppe er nedsat m.h.p. at behandle ønsker til tilpasning af ScanJour. Arbejdsgruppe er nedsat m.h.p. udarbejdelse af fælles skabeloner for hele direktoratet. 4. Der er tilknyttet konsulentbistand. Projektplan og kravspecifikation udarbejdes i 4. kvartal og forventes klart ultimo 2002. |
Ö
(Ö )
Ö
Ö
|
Salmet vurdering: Delvis tilfredsstillende 1. Tilfredsstillende
2. Forsinket. Leverandørproblem. Endelig driftsprøve i 2003.
3. Tilfredsstillende
4. Tilfredsstillende
|
|
Resultatmål 17 – fortsat. Centralisering af Navision Stat (internt i Fdir) X X
Etablere infrastruktur m.v. til fælles drift af Navision Stat X
Fælles drift løsning for Navision, DFFE og Fdir (evt. incl. Departementet) X
|
||||
Resultatmål 18: Løn og lønstyring
|
1. Der udarbejdes månedlige opgørelser over forbrugte lønmidler og en fremskrivning heraf.
2. En samlet lønpolitik for Fødevaredirektoratet er godkendt af HSU. 3. Arbejdet er iværksat i juni 2002. Der er nedsat en intern arbejdsgruppe i Personalekontoret, som ser på procedurerne såvel internt i Personalekontoret/Mørkhøj som eksternt i forhold til regionerne. Arbejdet skal resultere i en lønhåndbog inden udgangen af 2002.
4. Der er ved udgangen af 3. kvartal endnu ikke iværksat et pilotprojekt, idet lønforhandlingerne i Mørkhøj har været planlagt afviklet ultimo 2002 . |
Ö
Ö
Ö
Ö |
Vurdering: Tilfredsstillende
Det er hensigten i 4. kvartal at iværksætte et pilotprojekt i Mørkhøj - FA5 – hvorefter lønforhandlinger for enhedens medarbejdere forhandles decentralt i stedet for hele Mørkhøj. Målet forventes nået. |
|
Resultatmål 19: 1. Likviditetsrenter: Mill.kr. 2000 2001 2002 Mål (maks) - - 2,5 Resultat 1,9 2,9 -3,2 * * Resultatet for 2002 er lineært fremskrevet på grundlag af årets første 10 mdr., hvor forbruget er 2,7 mill.kr. |
Rapporteres endeligt ved årets slutning |
|
|
|
2. Rammeredegørelsernes præcision ift. regnskab: (Målet gælder for såvel nettoregnskab, bruttoudgiftsregnskab og beuttoindtægtsregnskab (excl. kødkontrol) hver for sig.) Afvigelse fra resultat i % af regnskab 2000 2001 2002 RR1 Mål - - 8
Resultat 0,4 16,4 - RR2 Mål - - 6,5
Resultat 13,4 7,4 - RR3 Mål - - 4,5
Resultat 16,0 2,6 -
|
Rapporteres endeligt ved årets slutning
|
|
|
|
3. Nedbringelse af forpligtelser og tilgodehavender: Mill.kr .1999 2000 2001 2002 Mål - - - 50 Resultat 67,1 146,5 151,2 82 ** Jf. RRIII/2002 inkl. EU-markedsordninger mv.
|
Rapporteres endeligt ved årets slutning
|
|
|
|
Resultatmål 20: 1. Gebyrregulering
Gebyrtype 2000 2001 2002 Kontrol i h t Fødevareloven Mål - - +/-14 %
Resultat -33% - -
Øremærkning Mål - - +/-5%
Resultat +8% - - Restkoncentrationer Mål - - +/-12%
Resultat -26% - -
|
Rapporteres endeligt ved årets slutning
|
|
||
2. Enhedsomkostninger i kødkontrollen. (kr./slagteenhed)
Slagtetype 2000 2001 2002 Svineslagterier Mål
max 2001 niveau
Resultat 9,60 9,90 - Kreaturslagterier Mål
max 2001 niveau
Resultat 12,06 13,70 - Fjerkræslagterier Mål
max 2001 niveau
Resultat 2,54 2,62 - Opgørelsesmetoden er ændret. Derfor afviger enhedsomkostningerne for 2000 nu fra det i resultatkontrakten angivne. |
Rapporteres endeligt ved årets slutning |
|
||
Resultatmål 21: Det rummelige arbejdsmarked og etnisk ligestilling på arbejdsmarkedet. Direktoratet skal ved afslutningen af 2002 have ansat 55 personer fra det rummelige arbejdsmarked, jf. Personalestyrelsens definition. Direktoratet skal ved afslutningen af 2002 have ansat 55 personer, der er indvandrere fra 3. lande eller efterkommere heraf, jf. Personalestyrelsens definition.
2000 2001 2002 Antal medarb. Fra det rummelige arbejdsmarked, jf. Personalestyr. definition Mål - 39 55
Resultat 13 60 - Antal medarbejdere, der er indvandrere fra 3. lande eller efterkommere heraf, jf. Personalestyr definition Mål - - 55
Resultat 41 45 -
|
1. Det rummelige arbejdsmarked Pr. 30. september 2002 er der 68 ansatte registrerede under "Det rummelige arbejdsmarked". Det er med FL 2002 bestemt, at statens tilskud til det rummelige arbejdsmarked halveres. Dette sammenholdt med besparelserne og den stramme økonomi samt de gennemførte afskedigelser vurderes at kunne få forholdsvis stor negativ betydning for ansættelsen af yderligere personer i f.eks. flexjob. Personalekontoret har som følge af ændrede kriterier for personer omfattet af det rummelig arbejdsmarked udsendt nye retningslinjer for rapportering af medarbejdere på det rummelige arbejdsmarked. De nye og bredere kriterier vurderes samlet at kunne få en opvejende effekt på ovenfor nævnte negative forhold. 2. Etnisk ligestilling Finansministeriet har fastsat en målsætning om, at 3,5 pct. af statens ansatte ved udgangen af 2003 skal være indvandrere eller efterkommere fra tredjelande. Personalestyrelsen overvåger løbende ministeriernes målopfyldelse og stiller to gange årligt statistik til rådighed over udviklingen i antallet af indvandrere og efterkommere heraf. Fødevaredirektoratet havde ved målingen i 1. kvt. 2002 59 ansatte indvandrere fra 3. lande eller efterkommere heraf, hvilket svarer til 3,2 pct. af alle direktoratets ansatte. Der var ved udgangen af 3. kvartal ikke kommet nye tal fra Personalestyrelsen . |
Ö
Ö
|
Vurdering: Tilfredsstillende Justering i forhold til de ændrede kriterier er endnu ikke tilendebragt. Fødevaredirektoratet er imidlertid allerede på det ønskede niveau.
Tilfredsstillende |