Ø'et og Svanen hitter hos danskerne
Per Bang Thomsen
JournalistDet står der om forbrugermærket i regeringsgrundlaget:
Der er også behov for en kvalificering af mærkningen på forbrugerområdet. Ikke flere mærker, men en bedre mærkning.
Danskerne er glade for det røde økologimærke og den grønne Svane, og mange forventer, at mærkerne vil sprede sig til mange flere dagligvarer i de kommende år. Det viser en dugfrisk rundspørge fra Coop Analyse.
Detailhandelsvirksomheden har spurgt mere end 2.000 repræsentativt udvalgte danskere om, hvor ofte de køber dagligvarer med henholdsvis det røde Ø-mærke, Fairtrade-mærket, Svanemærket og Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse-mærket.
Rundspørgen viser, at især Ø-mærket og Svanemærket er populære blandt de adspurgte. 66,9 procent svarer, at de regelmæssigt køber Ø-mærkede varer, mens 52,9 procent af svarpersonerne regelmæssigt køber varer med det grønne miljøsvane på.