Ø'et og Svanen hitter hos danskerne

MÆRKER: Det røde Ø og den grønne miljøsvane er populære blandt danske forbrugere, viser ny undersøgelse fra Coop Analyse. Mange forbrugere forventer også, at de vil pryde langt flere dagligvarer fremover.
Foto: Julie Charlotte Christensen/ Altinget
Per Bang Thomsen
Fakta

Det står der om forbrugermærket i regeringsgrundlaget:

Der er også behov for en kvalificering af mærkningen på forbrugerområdet. Ikke flere mærker, men en bedre mærkning.


Kilde: Regeringsgrundlaget

Danskerne er glade for det røde økologimærke og den grønne Svane, og mange forventer, at mærkerne vil sprede sig til mange flere dagligvarer i de kommende år. Det viser en dugfrisk rundspørge fra Coop Analyse.

Detailhandelsvirksomheden har spurgt mere end 2.000 repræsentativt udvalgte danskere om, hvor ofte de køber dagligvarer med henholdsvis det røde Ø-mærke, Fairtrade-mærket, Svanemærket og Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse-mærket.

Rundspørgen viser, at især Ø-mærket og Svanemærket er populære blandt de adspurgte. 66,9 procent svarer, at de regelmæssigt køber Ø-mærkede varer, mens 52,9 procent af svarpersonerne regelmæssigt køber varer med det grønne miljøsvane på.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024