Øko-salget eksploderer

NYHED: Salget af økologiske fødevarer er steget med 33 pct. på kun ét år. Nu rejses der krav om større indsats for omlægning af landbrug.
Salget af økologiske varer tordner opad i alle varegrupper - men produktionen har svært ved at følge med.
Salget af økologiske varer tordner opad i alle varegrupper - men produktionen har svært ved at følge med. Foto: www.colourbox.com
Niels Th. Dahl
Kilde: Økologisk Landsforening. Opgørelsen er baseret på målinger fra GFK’s husstandspaneler. Fra 2005 er disse korrigeret i forhold til målinger fra Danmarks Statistik.
Kilde: Økologisk Landsforening. Opgørelsen er baseret på målinger fra GFK’s husstandspaneler. Fra 2005 er disse korrigeret i forhold til målinger fra Danmarks Statistik. Foto:

Det er gået væsentligt bedre, end vi havde regnet med.

Thomas Juul Buchholt
Indkøbschef i Netto

Fremgangen for de økologiske produkter vil tilsyneladende ingen ende tage.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser nu, at salget af økologiske fødevarer er steget med ikke mindre end 33 pct. i 2007, og at økologien dermed er vokset med hele 77 pct. siden 2004.

Tallene vækker ikke uventet begejstring blandt økologerne:

"Det er helt vildt godt, det her. Vores eget skøn lød kun på 25 pct., men der har været en god slutspurt i 2007 med mange gode tiltag i detailhandlen. Det har tilsyneladende løftet afsætningen - det er virkelig en god nyhed," siger direktør i Økologisk Landsforening Paul Holmbeck.

Stor indsats i detailhandlen
Paul Holmbeck peger som forklaring på den store stigning dels på børnefamilierne, der bliver mere bevidste om fødevareindkøbene og dermed driver øko-salget fremad.

Men derudover har de store detailhandelskæder også deres del af æren, mener han. De har ikke bare udvidet deres sortiment af økologiske produkter væsentligt, men har også gjort en stor indsats for at få varerne bredt ud til butikkerne i alle dele af landet.

"Det har betydet, at de økologiske varer pludselig også er tilgængelige i de mindre byer i provinsen - og det har gjort, at vi ser nogle meget pæne stigninger her. Der er et stærkt marked i f.eks. både Vest- og Nordjylland," siger Paul Holmbeck.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024