Orkla opgiver regnskovsskadelig palmeolie

KORT NYT: Fødevareproducenten Orkla har netop forpligtet sig til at stoppe brugen af palmeolie i deres fødevareproduktion.
Orkla har indgået regnskovsvenlig politisk aftale, som skal sikre regnskovens overlevelse.
Orkla har indgået regnskovsvenlig politisk aftale, som skal sikre regnskovens overlevelse.Foto: Colourbox

Der anvendes palmeolie i en lang række dagligvarer, og det er forkasteligt, når vi ved, at der er alternativer til at fælde regnskoven. Vi opfordrer kraftigt andre dagligvareproducenter til at gå samme vej som Orkla.

Birgitte Lesanner
Kampagnechef hos Greenpeace

Orkla, som står bag mange kendte mærker som blandt andet Beauvais, marmeladen fra Den Gamle Fabrik, K-Salat og sild fra Glyngøre, har netop forpligtet sig til ikke at købe palmeolie fra regnskovs- og tørvemoseområder. Målet skal være nået inden udgangen af 2017. Det skriver Greenpeace. 

Aftalen er indgået efter forhandlinger med Greenpeace, som glæder sig over aftalen:

"Det er en glædelig nyhed, at Orkla nu snart kan love forbrugerne madvarer uden en kedelig bismag af, at produktionen har kostet ødelagte regnskovsområder. I Indonesien ser vi lige nu, at bl.a. Procter & Gamble køber palmeolie fra plantager, der er direkte ansvarlige for, at de truede Sumatra-tigre og orangutanger mister sine levesteder i regnskoven," siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace på deres hjemmeside og fortsætter:

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024