Orkla opgiver regnskovsskadelig palmeolie
Anne Hauge
Der anvendes palmeolie i en lang række dagligvarer, og det er forkasteligt, når vi ved, at der er alternativer til at fælde regnskoven. Vi opfordrer kraftigt andre dagligvareproducenter til at gå samme vej som Orkla.
Birgitte Lesanner
Kampagnechef hos Greenpeace
Orkla, som står bag mange kendte mærker som blandt andet Beauvais, marmeladen fra Den Gamle Fabrik, K-Salat og sild fra Glyngøre, har netop forpligtet sig til ikke at købe palmeolie fra regnskovs- og tørvemoseområder. Målet skal være nået inden udgangen af 2017. Det skriver Greenpeace.
Aftalen er indgået efter forhandlinger med Greenpeace, som glæder sig over aftalen:
"Det er en glædelig nyhed, at Orkla nu snart kan love forbrugerne madvarer uden en kedelig bismag af, at produktionen har kostet ødelagte regnskovsområder. I Indonesien ser vi lige nu, at bl.a. Procter & Gamble køber palmeolie fra plantager, der er direkte ansvarlige for, at de truede Sumatra-tigre og orangutanger mister sine levesteder i regnskoven," siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace på deres hjemmeside og fortsætter: