S: Konkurrenceloven er ikke god nok mod Arla
Lars Igum Rasmussen
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Det store danske andelsmejeri Arla sidder stort set på hele det hjemlige marked for mejeriprodukter.Arla har en forpligtelse til ikke at benytte sig af sin position på det danske marked. Men man kan hurtigt kvæle en god dansk virksomhed, hvis man vil. Alternativet til de store andelsselskaber er ikke fuglekvidder. Alternativet er store udenlandske virksomheder. Det er der ingen, der ønsker sig. Derfor skal vi ikke stramme konkurrenceloven, men se på de instrumenter, vi allerede har i dag.
Colette Brix
Erhvervspolitiske ordfører for Dansk Folkeparti
Det har fået kritikere til at kalde mælkegigantens dominerende position for konkurrenceforvridende. Men den skal kæmpe på et globalt marked, hvor Arla ikke tilhører mælketoppen, ligesom store udenlandske mejerier forsøger at få fodfæste på det danske marked.
Derfor var den danske konkurrencelov i forhold til de store andelsselskaber til paneldebat på Landbrugsraadets årsmøde, der blev afholdt i sidste uge. Titlen var: ”Store virksomheder lokalt men små globalt”.
Landbrugsraadets adm. direktør Klaus Bustrup indledte debatten med at fremhæve, at det forgangene år har sat fokus på de store andelsselskaber som Danish Crown og Arla – både politisk og mediemæssigt.