S: Konkurrenceloven er ikke god nok mod Arla

Hvordan sikres konkurrenceforholdene i Danmark på eksempelvis mejeriområdet, når Arla er en mindre spiller globalt og skal konkurrere med udenlandske mejerigiganter? Spørgsmålet var genstand for paneldebat til Landbrugsraadets årsmøde. Jan Trøjborg (S) var gæst i løvens hule.
Lars Igum Rasmussen

Arla har en forpligtelse til ikke at benytte sig af sin position på det danske marked. Men man kan hurtigt kvæle en god dansk virksomhed, hvis man vil. Alternativet til de store andelsselskaber er ikke fuglekvidder. Alternativet er store udenlandske virksomheder. Det er der ingen, der ønsker sig. Derfor skal vi ikke stramme konkurrenceloven, men se på de instrumenter, vi allerede har i dag.

Colette Brix
Erhvervspolitiske ordfører for Dansk Folkeparti
Det store danske andelsmejeri Arla sidder stort set på hele det hjemlige marked for mejeriprodukter.

Det har fået kritikere til at kalde mælkegigantens dominerende position for konkurrenceforvridende. Men den skal kæmpe på et globalt marked, hvor Arla ikke tilhører mælketoppen, ligesom store udenlandske mejerier forsøger at få fodfæste på det danske marked.

Derfor var den danske konkurrencelov i forhold til de store andelsselskaber til paneldebat på Landbrugsraadets årsmøde, der blev afholdt i sidste uge. Titlen var: ”Store virksomheder lokalt men små globalt”.

Landbrugsraadets adm. direktør Klaus Bustrup indledte debatten med at fremhæve, at det forgangene år har sat fokus på de store andelsselskaber som Danish Crown og Arla – både politisk og mediemæssigt.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024