S: Nemmere at indberette fødevaresjusk
Niels Th. Dahl
JournalistVil de virkelig slå op i telefonbogen og finde deres fødevareregion? Et bud på en løsning på problemet kunne være at informere borgerne mere om, at de har mulighed for at ringe til fødevareregionen, ligesom vi har fugleinfluenzahotlinen.
Mette Gjerskov
Forbrugerordfører for Socialdemokraterne
Der er i dag ingen faste regler for, hvordan fødevareregionerne skal behandle borgerhenvendelser, men hver henvendelse vurderes individuelt.
Der er også stor forskel på, hvor lang tid behandlingen af borgerklagerne tager. Fødevarestyrelsen har netop i et svar til Folketingets fødevareudvalg opgjort behandlingstiderne således:
Færdigbehandlet inden for to dage: 21 pct.
Færdigbehandlet inden for syv dage: 33 pct.
Færdigbehandlet inden for 14 dage: 47 pct.
Færdigbehandlet inden for tre måneder: 82 pct.
Færdigbehandlet inden for seks måneder: 91 pct.
Færdigbehandlet på over seks måneder: 9 pct.
35 sager blev ikke afsluttet, før der var gået mere end 500 dage - næsten halvandet år.
Hvor går man hen, hvis restauranten, man spiser på, er møgbeskidt? Eller hvis kødet i det lokale supermarked er fordærvet eller alt for gammelt?
Svaret er, at man skal ringe til sin lokale fødevareregion. Men det er der bare alt for få danskere, der ved, mener Socialdemokraterne - og derfor vil partiet have det drøftet i de politiske forhandlinger om fødevarekontrollens fremtid, hvordan man kan oplyse forbrugerne bedre om muligheder for at klage, hvis man opdager et sted, hvor reglerne ikke er overholdt.
"Det er ikke min vurdering, at borgerne ved, hvad de skal gøre, hvis de kommer ind i en restaurant og ser skidt i krogene. Vil de virkelig slå op i telefonbogen og finde deres fødevareregion? Et bud på en løsning på problemet kunne være at informere borgerne mere om, at de har mulighed for at ringe til fødevareregionen, ligesom vi har fugleinfluenzahotlinen," siger Socialdemokraternes forbrugerordfører Mette Gjerskov, der også sidder i Folketingets fødevareudvalg.