S vil kæmpe for mærkning i ny fødevarelov

Socialdemokraterne vil kæmpe for, at afsnittet om mærkning og markedsføring ikke pilles ud af den kommende fødevarelov. Venstre forstår bekymringen, men påpeger fornuften i den nye lov, der cementerer EUs betydning for dansk fødevarepolitik.
Lars Igum Rasmussen
Fakta

Bekendtgørelse:

  • Ministerielt fastsatte regler, der fx. udmønter det præcise indhold i en rammelovgivning. Reglerne er bindende for borgerne.

    Rammelovgivning:

  • Der vedtages efterhånden mange rammelovgivninger.
  • En rammelovgivning er udformet som en bemyndigelse til ministeren om at udfærdige de nærmere regler.
  • I praksis vil det sige, at ministerens eksperter ved udstedelse af bekendtgørelser udformer de nærmere regler for det pågældende område, selvom det naturligvis er ministerens ansvar.

  • Kilde: Samfundslex
    Socialdemokraterne vil kæmpe for, at afsnittet i den gældende fødevarelov om markedsføring og mærkning - der hårdt og præcist siger, hvad der er tilladt og forbudt - ikke bliver klippet ud af lovteksten.

    Og placeret i hænderne på Henriette Kjær, der med den kommende fødevarelov får bemyndigelse til at tilpasse loven, uden at Folketingets spørges til råds.

    "Vi stemmer ikke ubetinget for lovforslaget, som det foreligger. Vi vil blandt andet kæmpe for, at mærkning og markedsføring skal blive stående i fødevareloven sådan som Forbrugerrådet har gjort opmærksom på i deres høringssvar," siger det socialdemokratiske medlem i Fødevareudvalget Margot Torp, der er ordfører på sagen, og henviser til historien på Altinget tirsdag.

    Fredag skal den nye fødevarelov førstebehandles i Folketingssalen. Og her vil afsnittet om markedsføring og mærkning blive genstand for politiske kampe. Alligevel er der en vis forståelse hos Venstres fødevareordfører og ordfører på denne lov, Henrik Vestergaard:

    Dokumentation

    Uddrag om mærkning og markedsføring i den gældende fødevarelov:
    Kapitel 4 § 19. Fødevarer må ikke sælges under omstændigheder, der er egnet til at vildlede, især med hensyn til varens oprindelse, produktions- og fremstillingsmåde, fremstillingstidspunkt, beskaffenhed, art, identitet, mængde, sammenhæng, behandling, holdbarhed, egenskaber eller virkning.

    Stk. 2. Det er forbudt i forbindelse med markedsføring af fødevarer at give indtryk af, at en fødevare har særlige egenskaber, når alle lignende fødevarer har eller efter lovgivningen skal have tilsvarende egenskaber.

    § 20. Det er forbudt ved mærkning, reklamer m.v., jf. § 19, stk. 4, at anvende

    1) angivelser, der er egnet til at vække eller udnytte angstfølelser hos forbrugerne,

    2) angivelser om, at fødevarer er anbefalet af læger, eller at indtagelse af den pågældende vare kan forebygge, lindre eller have gavnlig virkning på sygdomme eller sygdomssymptomer,

    3) billeder af sundhedspersonel og lignende,

    4) angivelser om, at fødevarer ved hjælp af tilsætningsstoffer har opnået en øget eller særlig næringsværdi, og

    5) angivelser, der er egnet til at rejse tvivl om forsvarligheden af at anvende andre lignende fødevarer.

  • Uddrag om mærkning og markedsføring i forslaget til den kommende fødevarelov:
    Kapitel 5 § 14. Reklamer for fødevarer, mærkning og præsentation af fødevarer, herunder deres form, fremtræden eller indpakning, de anvendte indpakningsmaterialer, den måde hvorpå varerne er arrangeret og de omgivelser, hvori de udstilles, samt de informationer, der uanset medium, gives om varerne, må ikke vildlede eller være egnet til at vildlede.

    § 15. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte regler om mærkning, markedsføring eller reklame for fødevarer, herunder om:

    1) Angivelse af, at fødevarer har en særlig helbredende eller forebyggende effekt.

    2) Anvendelse af anprisninger om, at en fødevare ikke er i besiddelse af visse egenskaber.

    3) Anvendelse af anprisninger, der angiver, at en fødevare er særligt egnet for mennesker med behov for særlig kost på grund af sygdom, alder eller andre forhold, eller som angiver at virke forebyggende over for sygdom.

    Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om, at fødevarevirksomheder ved markedsføringen af et produkt ikke må omtale egenskaber ved produktet eller virksomheden, som generelt gælder for tilsvarende produkter eller virksomheder.

    § 16. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte regler om, at fødevarer skal mærkes med oplysninger, der er af betydning for forbrugerne, virksomhederne eller tilsynsmyndighederne.

    § 17. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte regler om anvendelse af varebetegnelser eller særlige mærker for fødevarer eller bestemte typer af fødevarer, som angiver, at varerne har været underkastet generel eller særlig kontrol, eller at varerne har en særlig kvalitet, sammensætning eller geografisk oprindelse eller har været underkastet en speciel behandling.


  • Altinget logoFødevarer
    Vil du læse artiklen?
    Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
    Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
    Seneste fra Fødevarer

    Altinget logo
    København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
    Politik har aldrig været vigtigere
    AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
    Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
    Copyright © Altinget, 2024