Selvcensur i fødevareindustrien virker

NYHED: Antallet af reklamer for usunde fødevarer rettet mod børn er faldende, viser ny opgørelse.
Niels Th. Dahl

Tallene viser, at problemet ikke er så stort, som nogen gerne vil gøre det til. Vi håber, at flere fødevareproducenter tager det frivillige kodeks til sig.

Marianne Pittelkow
Chef for TV 2 Reklame-jura

Fødevareindustriens egen målsætning om ikke at reklamere for usunde fødevarer over for børn og unge bærer nu frugt.

Det viser en ny opgørelse fra TV 2 | Reklame i bladet TV 2 | Medienyt.

I 2003 blev der således vist 2.649 reklamer for usunde fødevarer målrettet børn og unge ud af i alt 124.000 reklamer - det er ca. 2,1 pct. I 2004 var det imidlertid faldet til 1.584 reklamer ud af i alt 138.000 svarende til ca. 1,1 pct. Dermed er andelen af de usunde reklamer altså næsten halveret.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024