Smagen er afgørende
Niels Th. Dahl
JournalistTålmodigheden med et nyt produkt kan være kortvarigt anderledes, hvis det præsenterer sig med en god historie, er fra et bestemt sted – men det er på kort sigt. Jeg tror ikke, den holder i længden.
Ole Linnet Juul
Branchedirektør i FødevareIndustrien
Altinget beder hver deltager i kvalitetsstafetten om at sætte ord på hans eller hendes personlige opfattelse af fødevarekvalitet. Her er en oversigt over de foreløbige interviewdeltageres bud:
Ole Linnet Juul:
"Kvalitet er for mig et produkt eller en fødevare, som jeg selv ville købe og spise eller drikke og gerne sammen med min familie - og servere den for andre. Det er mit udgangspunkt - og så er det klart, at smag er helt centralt for mig."
Torben Hansen:
"For mig er kvalitet det, der er bedre end alt det andet. Kvalitet er noget, der er bedre end det, man almindeligvis møder på markedet."
Den moderne forbruger vil gerne have fødevarer med en god "historie" og kende både deres oprindelsessted og produktionsforhold.
Men når alt kommer til alt, er det smagen og genkendeligheden, der er altafgørende for langt de fleste forbrugere. Det mener branchedirektør i FødevareIndustrien Ole Linnet Juul.
"Tålmodigheden med et nyt produkt kan være kortvarigt anderledes, hvis det præsenterer sig med en god historie er fra et bestemt sted - men det er på kort sigt. Jeg tror ikke, den holder i længden. Det handler om, at forbrugerne gerne vil have genkendelighed, og at der ikke er meget store variationer i smag. Den gode historie kan ikke stå alene," siger Ole Linnet Juul.