Smiley er oppe i butikker og på restauranter

Claus Iversen
Dokumentation
I sidste uge kontrollerede Fødevaredirektoratet 1.577 detailvirksomheder landet over i en hurtigt igangsat kampagne. Kontrolkampagnen viste, at kun 11 % af butikkerne og restauranterne ikke havde rapporten med smiley'er på plads. Heraf havde 6 % slet ikke fået den op, og 5% havde placeret rapporten, så deres kunder ikke kunne se eller læse den

Butikker og restauranter, som sælger mad- og drikkevarer til forbrugerne, skal altid have deres seneste rapport hængende fremme, så kunderne både kan se smiley'en og læse, hvad der er skrevet på rapporten. Så kan de bruge den til at vælge, hvor de vil gøre deres indkøb.

"Medierne har fremført, at mange butikker m.v. ikke havde rapporten hængende. Derfor bad jeg Fødevaredirektoratet om at foretage en kontrol af ophængningen", siger fødevareminister Mariann Fischer Boel.

I sidste uge blev 1.577 detailvirksomheder landet over kontrolleret i en hurtigt igangsat kampagne. Langt de fleste af kontrollerne skete ved de løbende ordinære tilsyn. I 128 tilfælde blev det alene tjekket, om rapporten var på plads. 181 virksomheder, svarende til 11 %, måtte indkassere en bøde eller indskærpelse.

6 % havde slet ikke rapporten hængende, hvilket typisk blev takseret til en bøde på 2.000 kr. plus en sur smiley, som skal blive hængende, til der er foretaget fire nye tilsyn.

5 % havde anbragt rapporten, så kunderne ikke uden videre kunne få øje på den, hvilket resulterede i en indskærpelse; den ikke helt glade smiley.

I Sønderjylland var der færrest overtrædelser - to bøder og to indskærpelser (4 %). Flest g(l)emsomme blev noteret i hovedstadsområdet med 19 % af de kontrollerede i København. Her vankede der bøder til 14 % og indskærpelser til 5 %.

Mange af de g(l)emsomme havde egentlig ikke noget at skjule. Faktisk sad der et stort smil på hver tredje og et lille smil på hver anden af de rapporter, der manglede eller var gemt væk. Kun på hver tiende rapport var smiley'en sur.

"Ordningen er kun halvandet år gammel, og alt er ikke på plads endnu. Kampagnen har givetvis fået en del rapporter frem. Men de skal hænge, så forbrugerne har glæde af dem", siger Mariann Fischer Boel.

"Kampagnen er slut for denne gang. Men kontrollen fortsætter ved hvert eneste af de mange ordinære tilsyn af virksomhederne. Forbrugere, som ikke kan få øje på rapporten i en restaurant eller en butik, er velkomne til at rette henvendelse til den lokale fødevareregion", slutter Mariann Fischer Boel. Mere detaljerede resultater fra kampagnen kan ses på Fødevaredirektoratets hjemmeside.

Flere oplysninger Henrik G. Jensen, vicedirektør i Fødevaredirektoretet, tlf. 33 95 60 06, mobil: 21 80 44 96 eller Hanne Larsen, kontorchef i kontrolstyringskontoret, tlf. 33 95 60 08, mobil: 22 11 50 63.

Man kan også kontakte fødevarecheferne i de 11 fødevareregioner. Information om smiley-ordningen findes på Fødevaredirektoratets hjemmeside.


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024