Supermarkeder skubber ansvar fra sig

NYHED: Det er en myte, at forbrugerne har magten til at bestemme, hvilke fødevarer der sælges fra supermarkedernes hylder. Detailhandlen må tage ansvar for at vende discountbølgen, som giver usunde og ens fødevarer, lyder det fra forskere og forbrugerråd.

Magten ligger ikke hos forbrugeren, det er en myte, supermarkedskæderne er interesserede i at beholde.

Katherine O’Doherty Jensen
Lektor ved Institut for Human Ernæring, KVL
Danske forbrugere svømmer i discount-fødevarer. Se seneste år er der hvert år blevet etableret over 100 nye discountbutikker på dansk jord.

Forbrugerne får, hvad de ønsker, lyder det fra detailhandlen.

Men det er for let købt, mener Forbrugerrådet og en række forskere: Detailhandlen har magten til at bestemme hvilke fødevarer, de danske forbrugere kan købe.

I sidste uge slog de på en stor konference om fødevarer til lyds for, at det er på tide, at detailhandlen derfor også tager sin del af ansvaret på sig ved at give forbrugerne alternativer til discount-bølgen.

Dokumentation

'Magtudredning i fødevarekæden - hvem bestemmer, hvad vi skal spise' var arrangeret af Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) og blev afholdt på Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL) torsdag den 12. januar 2006.

Oplægsholderne talte blandt andre professor Tim Lang, Food Policy, City University, London, adm. direktør Henning Bahr, Stockmann Research, professor Hans Skytte, Institut for Marketing og Statistik og lektor Katherine O’Doherty Jensen, Institut for Human Ernæring, Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole.

Læs mere om konferencen på atv.dk


Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024