Udenlandske butiksejere har svært ved smileyerne

NYHED: Der er særligt mange problemer med fødevarekontrollen for de udenlandske butiksejere. Nu efterlyses mere rådgivning.
Butikker ejet af indvandrere har vanskeligt ved at forstå lovgivningen og får ofte sure smileyer af fødevarekontrollen
Butikker ejet af indvandrere har vanskeligt ved at forstå lovgivningen og får ofte sure smileyer af fødevarekontrollen
Niels Th. Dahl

I de fleste tilfælde har de slet ikke forstået, hvorfor de får en anmærkning.

Shahriar Shams Ili
Projektleder i EVU

Egenkontrol, kontrolrapporter, hygiejneregler, mærkningsforordninger og administrative godkendelser - der er bunkevis af regler, der skal overholdes, for at en butiksejer skal gøre sig håb om at få en glad smiley ved det næste besøg af fødevarekontrollen.

Men mange af de forhandlere af fødevarer, der har en udenlandsk baggrund, har svært ved at forstå og overholde de mange krav, der stilles - og de risikerer derfor flere sure smileyer end deres danske kolleger.

"Det er både et sprogligt og et mentalt problem. Mange er ikke opmærksomme på, at Danmark er et land, hvor der findes lovgivning om alt - et virkeligt højreguleret samfund. I de fleste tilfælde har de slet ikke forstået, hvorfor de får en anmærkning," siger Shahriar Shams Ili, der er projektleder i Erhvervscenter for Etablering, Vækst og Udvikling (EVU), og arbejder med at rådgive erhvervsdrivende med anden etnisk oprindelse end dansk.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024