1. december 2006 kl. 10.54
Veterinærforhold og dyrevelfærd nr. 7, 2006
Dokumentation
30/11-2006 Landbrugsraadet - Axeltorv 3 - 1609 København V
Telefon 33 39 40 00 - Fax: 33 39 41 41 - e-mail:
[email protected]
Veterinærforhold og dyrevelfærd
Læs i dette nummer:
* Konference om EU s fremtidige husdyrsundhedspolitik 7. november
2006
* Panel 1 - Udfordringer i fremtidens dyresundhedspolitik
* Panel 2 - Forebyggende foranstaltninger (biosikkerhed)
* Panel 3 - Finansiering
Konference om EU s fremtidige husdyrsundhedspolitik 7. november 2006
Tirsdag den 7. november 2006 afholdtes konference om EU s fremtidige
husdyrsundhedspolitik, Animal Health Strategy 2007-2013, i Bruxelles.
Konferencen havde ca. 350 deltagere fra Kommissionen og fra nationale og
europæiske myndigheder og interesseorganisationer.
Konferencen tog afsæt i den omfattende evaluering af EU s
dyresundhedspolitik, Community Animal Health Policy (CAHP) 1994-2005,
udført af et selvstændigt evalueringskonsortium gennem de seneste 2 år.
Den 600 siders lange rapport, evalueringsgruppen har udarbejdet, blev
offentliggjort i sommer og præsenteret på konferencen.
Evalueringsrapporten beskriver dels de generelle politikker, dels et
studium af eksisterende og mulige fremtidige finansieringsmodeller.
Fælles er, at de eksisterende rammer er evalueret og fejl, mangler og
positive sider identificeret. Endvidere indeholder rapporten bud på
fremtidige tiltag på området.
Kommissær for dyresundhed, Markus Kyprianou, indledte konferencen med at
fastslå, at en ny europæisk dyresundhedspolitik skal bygge på princippet
om, at forebyggelse er bedre end helbredelse. En ny politik på området
skal skabe incitamenter for landmænd til aktivt at forebygge
introduktion og spredning af smitsomme husdyrsygdomme. Endvidere skal en
ny politik på området være mere gennemsigtig, simpel og mindre
bureaukratisk end hidtil og gøre Europa mere konkurrencedygtig i en
globaliseret verden i samarbejde med lande uden for EU.
Konferencen var, udover præsentationerne, koncentreret om tre
hovedemner, som blev drøftet i tre paneler med deltagelse af europæiske
myndigheder og interesseorganisationer:
1. Udfordringer i fremtidens dyresundhedspolitik
2. Forebyggende foranstaltninger
3. Finansiering
I det følgende refereres der fra de tre paneldiskussioner.
På Kommissionens officielle hjemmeside fra konferencen
kan man finde de indlæg der var på konferencen samt
Kommissionens opsamling på paneldiskussionerne.
top
Panel 1 - Udfordringer i fremtidens dyresundhedspolitik
Debatten i panel 1 tog udgangspunkt i evalueringsrapportens anbefalinger
til en fremtidig europæisk dyresundhedspolitik. Af centrale punkter fra
debatten kan fremhæves:
Vaccinationspolitik
Efter de seneste omfattende sygdomsudbrud af mund- og klovsyge,
svinepest og fugleinfluenza ønsker efterhånden flere lande, med Holland
som fortaler, at vaccination - i større omfang end i dag - anvendes
forebyggende mod nye sygdomme og i bekæmpelsen af sygdomme, hvor der er
en ikke-vaccinationspolitik.
Især Kommissionen fremførte nogle af de forhold, som er centrale for
tilbageholdenhed med vaccination, herunder tilgængelighed af vacciner,
risikoen for maskering af udbrud (vaccinerede dyr kan være såkaldte
bærere af sygdommen uden at vise symptomer, og det kan også være
vanskeligt at afgøre, om et dyrs antistoffer mod en given sygdom skyldes
infektion eller vaccination) samt at omkostningerne til
vaccinationsprogrammer er så høje, at det kan være en dyrere strategi
end den nuværende strategi.
Det blev fremhævet, at spørgsmålet om vaccination ikke kan drøftes
entydigt for alle sygdomme, men at man er nødt til at tage stilling
hertil for hver enkelt sygdom afhængig af en lang række faktorer.
Transport af dyr
Transporten af levende dyr i Europa er stigende og evalueringsgruppen
har peget på, at dette bidrager til øget risiko for sygdomsintroduktion
og -spredning. Evalueringsrapporten anbefaler, at transporten af levende
dyr i Europa i fremtiden bringes ned på et minimum.
Kommunikation
Evalueringsrapporten peger på, at en ny europæisk dyresundhedspolitik
bør ledsages af en kommunikationsstrategi. Dette fandt bred opbakning
blandt panelets deltagere, da der kan nævnes flere eksempler på følger
af sygdomsudbrud, som kunne være undgået, hvis kommunikationen til både
forbrugere og interessenter havde været koordineret. Seneste eksempel er
sidste års udbrud af fugleinfluenza i Europa, hvor flere lande oplevede
et markant fald i forbruget af fjerkrækød. Dette fik store konsekvenser
for fjerkræsektoren i hele Europa.
top
Panel 2 - Forebyggende foranstaltninger (biosikkerhed)
Debatten i panel 2 tog udgangspunkt i evalueringsrapportens anbefalinger
og oplæg til at fokusere en kommende europæisk dyresundhedspolitik på
forebyggelse. Af centrale punkter fra debatten kan fremhæves:
Europas nuværende dyresundhedspolitik er præget af knopskydning og
lovgivning udstedt på baggrund af udbrud af smitsomme sygdomme. Den
bærer ikke præg af en overordnet målsætning og skaber i følge
evalueringsgruppen ikke incitament til at forebygge sygdomme på
europæisk, nationalt eller bedriftsniveau. På denne baggrund foreslås
det, at en politik på området skal fokusere langt mere på forebyggelse.
Grænsekontrol
Der var enighed om, at EU s grænser er vigtige i forbindelse med at
undgå introduktion af smitsomme sygdomme. I fremtiden bør
grænsekontrollen effektiviseres, og ressourcerne bør udnyttes optimalt.
I dag arbejder told- og veterinærmyndigheder side om side, hvor det
kunne være ønskeligt i fremtiden at se et samarbejde. Uddannelse skal i
fremtiden prioriteres, således at personalet og myndighederne altid har
den nyeste viden at agere efter.
På besætningsniveau
Debatten handlede i høj grad om, hvorvidt landmandens smittebeskyttende
foranstaltninger på egen bedrift kan indarbejdes i en kommende politik.
Evalueringsgruppen foreslår, at de kan integreres således, at landmanden
kompenseres ved udbrud afhængig af, hvordan han har ageret. Hvis han
ikke har overholdt reglerne for smittebeskyttelse eller anmeldt
mistanker hurtigt, vil han miste en del eller hele kompensationen. Til
dette hører, at landmanden endvidere skal bidrage økonomisk til
budgettet via en omkostningsdelingsmodel. Dette beskrives nærmere under
debatten i panel 3.
De fleste er enige om, at landmanden skal bidrage i fremtiden.
Landmanden bidrager allerede i dag ved at indføre smittebeskyttende
foranstaltninger og rutiner. Den europæiske landbrugsorganisation COPA
påpegede, at evalueringsgruppen ikke har medtaget dette i evalueringen,
og at man bør vurdere, om det ikke handler mere om synliggørelse og en
strukturering af allerede eksisterende initiativer, end egentlig nye
initiativer på dette område.
Holland pegede endvidere på, at der i en ny politik bør skelnes mellem
hobby- og erhvervslandbrug på grund af forskellene i adfærd,
transportmønstre og andet. Dette synspunkt står de lidt alene med, da
mange er af den opfattelse, at det er vigtigt, at lovgivningen omfatter
hele sektoren på lige vilkår, da introduktion af en sygdom i en
hobbybesætning også har meget stor betydning for erhvervssektoren i form
af eksempelvis restriktioner, zonedannelse og eksportforbud.
top
Panel 3 - Finansiering
Debatten i panel 3 tog udgangspunkt i evalueringsgruppens studie af
mulighederne for at finansieringen i fremtiden bliver håndteret som
harmoniseret omkostningsdeling. Af centrale punkter fra debatten kan
fremhæves:
Deltagelse af landmanden
På nuværende tidspunkt er finansieringen af omkostninger i forbindelse
med sygdomsudbrud delt mellem EU og medlemsstaterne - for de fleste
sygdomme med 50 pct. til hver. Den europæiske finansiering af både
bekæmpelse af sygdomsudbrud og udryddelsesprogrammer sker gennem den
såkaldte EU-Veterinærfond. I den senere år har enkelte lande (UK og NL)
modtaget meget store beløb i kompensation, ligesom medlemslandenes
bidrag finansieres forskelligt. I nogle lande finansierer de nationale
myndigheder det hele, mens landmændene helt eller delvist finansierer
den nationale del i andre. Disse forhold fremdrager evalueringsgruppen
som værende konkurrenceforvridende og samtidig peger den på, at der er
et manglende incitament for den enkelte landmand til at undgå smitte.
Især parlamentsmedlemmer peger på behovet for nytænkning, da der er en
konstant fare for overskridelse af budgettet ved den nuværende løsning.
Dette er ikke bæredygtigt, og finansieringen bør fremover sikres med
involvering af andre parter. DG landbrug udtaler meget klart, at de
finder et behov for en fortsat finansiering fra offentlig side herunder
EU, både på grund af det offentliges ansvar, men også af hensyn til
sikring af et konkurrencedygtigt erhverv.
Der lægges op til, at politikken på området i fremtiden skal have en
finansieringsmodel, hvor omkostningsdeling er helt central. COPA
påpegede, at man ønsker, at EU s Veterinærfond fortsat skal eksistere,
men i en modificeret udgave, der tager hensyn til de påpegede mangler.
Endvidere skal den nationale finansiering i fremtiden ske på lige vilkår
i alle medlemslande. Der peges også på, at bidragsyderne kan være andre
i fødevaresektoren end blot landmanden. Sikre fødevarer er et fælles
ansvar.
top
Landbrugsraadet udgiver følgende nyhedsbreve:
Dagens bladuddrag , Konkurrenceret, andelsforhold og skat , Energi,
virksomhedsmiljø og transport , International Horisont -
landbrugspolitiske nyheder fra EU, WTO m.v. , EksportNyt , Fødevarer,
kost og ernæring , Veterinærforhold og dyrevelfærd , Uddannelse og
debataktiviteter , Projektstøtteordninger og innovationsprojekter ,
Nyt fra Folketinget
Tilmeld dig på Landbrugsraadets hjemmeside
Afmeld nyhedsbrev
Nyhedsbrev arkiv
Ændring af abonnement
Fødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer