Vi vil betale dyrt for den gode øko-historie
Niels Th. Dahl
JournalistHer opfatter de økologiske forbrugere helheden som større end summen af de enkelte elementer. De tillægger producenterne større tillid og tænker: "Når de gør noget, der er godt, så gør de nok meget, der er godt".
Tove Christensen
Seniorforsker ved Fødevareøkonomisk Institut
Udpluk af undersøgelsens resultater:
Økologiske forbrugere er villige til at betale
40 kroner mere for en kylling, der har levet udendørs i forhold til den, der har levet indendørs
30 kroner mere for en campylobacterfri kylling
80 kroner mere for en kylling, der opfylder begge kriterier
Ikke-økologiske forbrugere er villige til at betale
5 kroner mere for en kylling, der har levet udendørs
15 kroner mere for en kylling, der er campylobacterfri
20 kroner mere for en kylling, der opfylder begge kriterier
Det er dyrt at producere kyllinger, der både har haft det godt, og som er fri for sygdomsfremkaldende bakterier.
Men faktisk er danske forbrugere villige til at betale en endog meget høj ekstrapris for velfærdskyllingerne. En ny undersøgelse fra Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet viser, at visse forbrugergrupper er villige til at betale op til 80 kroner mere for en kylling, der har levet udendørs, og som er fri for campylobacter-bakterien.
"Vi var lidt overraskede over de høje betalingsviljer. Selvfølgelig skal man tænke på, at vi har undersøgt en simuleret købsadfærd og ikke de faktiske indkøb, men ikke desto mindre er tendensen klar," siger seniorforsker ved Fødevareøkonomisk Institut Tove Christensen, der har været med til at lave undersøgelsen.