Vi vil betale dyrt for den gode øko-historie

NYHED: Økologiske forbrugere er villige til at betale høje merpriser for den gode økologiske historie, viser ny undersøgelse.
Hvis man er til økologi, vil man betale ekstra meget for produktets "gode historie", viser ny undersøgelse.
Hvis man er til økologi, vil man betale ekstra meget for produktets "gode historie", viser ny undersøgelse.
Niels Th. Dahl

Her opfatter de økologiske forbrugere helheden som større end summen af de enkelte elementer. De tillægger producenterne større tillid og tænker: "Når de gør noget, der er godt, så gør de nok meget, der er godt".

Tove Christensen
Seniorforsker ved Fødevareøkonomisk Institut
Fakta

Udpluk af undersøgelsens resultater:

Økologiske forbrugere er villige til at betale

40 kroner mere for en kylling, der har levet udendørs i forhold til den, der har levet indendørs

30 kroner mere for en campylobacterfri kylling

80 kroner mere for en kylling, der opfylder begge kriterier

Ikke-økologiske forbrugere er villige til at betale

5 kroner mere for en kylling, der har levet udendørs

15 kroner mere for en kylling, der er campylobacterfri

20 kroner mere for en kylling, der opfylder begge kriterier

Det er dyrt at producere kyllinger, der både har haft det godt, og som er fri for sygdomsfremkaldende bakterier.

Men faktisk er danske forbrugere villige til at betale en endog meget høj ekstrapris for velfærdskyllingerne. En ny undersøgelse fra Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet viser, at visse forbrugergrupper er villige til at betale op til 80 kroner mere for en kylling, der har levet udendørs, og som er fri for campylobacter-bakterien.

"Vi var lidt overraskede over de høje betalingsviljer. Selvfølgelig skal man tænke på, at vi har undersøgt en simuleret købsadfærd og ikke de faktiske indkøb, men ikke desto mindre er tendensen klar," siger seniorforsker ved Fødevareøkonomisk Institut Tove Christensen, der har været med til at lave undersøgelsen.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024