Universiteter bør være opsøgende
Uffe Laursen
JournalistI sidste uge lancerede Forsknings- og Innovationsstyrelsen to typer rabatkuponer, der skal give små og mellemstore virksomheder rabat på forskningssamarbejder med det offentlige.Vi har foreslået det flere gange til Videnskabsministeriet i det seneste år, og de er sympatiske over for tanken, men det koster jo penge, og de skal sælge det internt, så det er svært at få igennem.
Jannik Schack Linneman
Forskningspolitisk chef
Den slags initiativer er gode, men man kan ikke forvente, at de små virksomheder af sig selv opsøger universiteter og GTS-institutter for at indlede forskningssamarbejder, siger Jannik Schack Linnemann, forskningspolitisk chef i erhvervsorganisationen Danske Erhverv (DE) i en kommentar til en artikel om de nye ordninger, bragt på Altinget.dk i sidste uge.
"Virksomhederne skal selvfølgelig være opsøgende. Men vi må bare erkende, at mange ikke har kapaciteten. Så nogle må tage det første skridt. Og det bør være Videnskabsministeriet med en meget mere direkte kommunikation til de små virksomheder, end de har i dag, og universiteterne, der bør være mere opsøgende," siger Jannik Schack Linnemann.
Rejsehold af agenter
DE's forskningspolitiske chef mener, at Videnskabsministeriets kommunikation er for lidt fokuseret på modtagerne - de små og mellemstore virksomheder - og, at universiteterne bør lave et rejsehold af forandringsagenter, der tager rundt til de mindre virksomheder og sælger fordelene ved forskningssamarbejder til dem.