Nyt fra AAU: Historier skal lokke turister til Norden

Dokumentation
html,body,p,td,li { font-size: 11px; font-family: Verdana, Arial, sans-serif } h1, h2 { font-size: 12px; font-family: Verdana, Arial, sans-serif; font-weight: bold } #signature { background-color: #fff; margin-top:50px; padding: 3px; border:dotted 1px #c0dcc0 } Kære abonnent Der er kommet en nyhed på aau.dk Historier skal lokke turister til Norden Storytelling har inden for mange organisationer og erhverv udviklet sig til at være et særdeles populært redskab i forbindelse med markedsføring og branding. Nu skal et toårigt forskningsprojekt under overskriften ”Storytelling og destinationsudvikling” undersøge, hvorvidt historier kan bruges til at opbygge og markedsføre nordiske turistdestinationer og dermed være med til at gøre dem mere attraktive på det internationale turistmarked. På flere danske destinationer benyttes historiefortællere som en moderne udgave af den klassiske turistguide, hvorved den gode historie er med til at forbedre turistens oplevelse. Et eksempel på brugen af storytelling ses i ”Limfjordsfortællinger”, hvor en række turistudbydere på destinationerne omkring Limfjorden fortæller historier, der alle relaterer sig til nogle af områdets særegne karaktertræk. Historier kan imidlertid bruges på mange forskellige måder, og med udgangspunkt i 5 forskellige casestudier fra hvert af de nordiske lande – hvor Limfjordsfortællingerne udgør det danske bidrag – vil forskningsprojektet forsøge at skabe en større forståelse for mulighederne for at benytte storytelling til at udvikle attraktive turistdestinationer i Norden. Derfor vil man blandt andet kigge nærmere på, hvorvidt storytelling kan udgøre fundament for et samarbejde på tværs af destinationsaktører, samt om dramaturgiske og digitale redskaber kan være med til at engagere turisten. Projektet vil med andre ord begive sig ud på en søgen efter ”den gode historie”, der kan give muligheden for mindeværdige turistoplevelser, som er værd at fortælle andre om. Forskningsprojektet er finansieret af Nordisk Innovations Center, som hermed for første gang støtter turisme- og markedsføringsrelateret forskning. Forskergruppen bag projektet består af en gruppe nordiske turismeforskere fra Aalborg Universitet, Danmark; Hanken Svenska Handelshøgskolan i Vasa, Finland; Handelshögskolan BI, Oslo, Norge; Icelandic Tourism Research Centre, Akureyri, Island samt University West, Trollhättan, Sverige. For yderligere information:   Du modtager denne mail fordi du abonnerer på nyheder fra aau.dk. Du kan framelde denne service på websiden presse.aau.dk. Aalborg Universitet, Morten Johansen Informationsmedarbejder, Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet Kroghstræde 3, rum 5.107 9220 Aalborg Øst Telefon: 9940 9182 (Mobil: 2546 9808) Email: [email protected]  

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Forskning

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024