Minister angriber tunnelsyn i kvalitetsdebat
Mads Bang
JournalistVi skal ikke ud og måle, at der mangler ti ingeniører et sted, og så skruer vi op for ingeniørstudiet. Vi skal have noget dynamik i den udveksling, der er mellem uddannelse og arbejdsmarked.
Sofie Carsten Nielsen (R)
Uddannelsesminister
Udvalget for kvalitet og relevans
I oktober nedsatte regeringen en udvalg for kvalitet og relevans i de videregående uddannelser. Udvalget skal fokusere på tre emner: Kvalitet i uddannelserne, relevans for arbejdsmarkedet og sammenhæng.
Uddannelsesministeren holder i forbindelse med udvalget en møderække med undervisere fra de vidergående uddannelser om god undervisning. Udbyttet af møderne afleveres til udvalget og indgår i arbejdet.
Udvalget afleverer de første anbefalinger i løbet af marts og de endelige anbefalinger i oktober. Anbefalinger om ændringer af finansieringen af uddannelserne og taxameteret kommer i oktober.
Formand for udvalget er økonomen Jørgen Søndergaard.
Ministeren er ved at afslutte en række rundbordssamtaler med undervisere fra de forskellige videregående uddannelser. Emnet er kvalitet i undervisningen. Mens debatten om kvalitet og relevans i de videregående uddannelser i høj grad er kommet til at handle om de studerendes muligheder for job efter uddannelsen, så er sigtet med kvalitetsudvalget ifølge ministeren bredere.
"Jeg vil gerne holde debatten åben nu, og der kommer ikke til at være en panikreaktion herfra. Så længe aktørerne, rektorer, universiteter, studerende og erhvervsliv spiller ind," siger Sofie Carsten Nielsen, som kritiserer erhvervsvirksomhederne for at være for fastlåste i deres forslag.
"Jeg synes, at der også har været tendens til en automatreaktion, hvor erhvervslivet siger: Det er ikke godt nok, vi vil have dimensionering ,og vi vil bare have nogle flere ingeniører. Det er for let," siger Sofie Carsten Nielsen, som peger på, at enkelte røster har været fremme med konstruktive input i debatten.