Nyt fra AAU: Nordjysk el-bil kører langt på literen

Dokumentation
html,body,p,td,li { font-size: 11px; font-family: Verdana, Arial, sans-serif } h1, h2 { font-size: 12px; font-family: Verdana, Arial, sans-serif; font-weight: bold } #signature { background-color: #fff; margin-top:50px; padding: 3px; border:dotted 1px #c0dcc0 } Kære abonnent Der er kommet en nyhed på aau.dk Nordjysk el-bil kører langt på literen Hvis el-biler skal afløse nutidens benzinslugere, skal de være nemme at lade op, have gode motorer, effektive batterier og en samlet optimal udnyttelse af energien herunder et godt samspil med elnettet. Med et samlet budget på 14 millioner kroner skal nyt forskningsprojekt på AAU"s Institut for Energiteknik bidrage til, at el-bilen bliver et attraktivt alternativ. Danske virksomheder har tradition for at være underleverandører til bilindustrien. Projektet ”Fremtidens højeffektive elbil integreret i elsystemet” fokuserer på de danske kernekompetencer inden for viden- og forskning. Ny viden og forskning skal bidrage til at få el-biler ud på de danske veje ved blandt andet at udvikle nye motorer, gear, styring og effektiv udnyttelse af batterierne.  - Vi håber, at vi ved at udvikle komponenter og teknologier til fremtidens el-bil kan være med til at fastholde Danmarks erhvervsmæssige potentiale på området og sikre, at Danmark i fremtiden bliver en vigtig underleverandør til en bilindustri i forandring, fortæller institutleder John K. Pedersen fra på Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet. De 14 millioner til projektet kommer blandt andet fra EU’s strukturfonde, Erhvervs- og Byggestyrelsen og fra de partnere, der bidrager med viden, timer og penge. Partnere i projektet er Institut for Energiteknik/Aalborg Universitet, Teknologisk Institut, Nordjysk Innovations- og Kompetencecenter for Vedvarende Energi, Danfoss Silicon Power, Dong, Lithium Balance, Serenergy, KK electronics, H2 Logic, Nyfors, Nordjysk Elhandel, Frederikshavn Kommune, Sintex, FJ Sintermetal, Renault. Projektet vil udvikle centrale komponenter og teknologier til fremtidens elbil. Det kunne for eksempel være løsninger inden for en række kerneteknologier som motorer, gear, effektstyring, batteriopladere samt metoder til optimal samspil med elnettet. For yderligere information kontakt:   Du modtager denne mail fordi du abonnerer på nyheder fra aau.dk. Du kan framelde denne service på websiden presse.aau.dk. Aalborg Universitet, Tor Bagger Elmegaard De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, Aalborg Universitet Niels Jernes Vej 10 9220 Aalborg Ø Telefon: 9940 9644 Email: [email protected]

Altinget logoForskning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forskning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Forskning

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024