Næste stop: Det sydkinesiske hav

Flere europæiske flåder har fornylig været i Det sydkinesiske hav for at hævde retten til fri sejlads i et område, der har stor betydning for danske rederier. Danske krigsskibe kan også være på vej dertil inden for få år. Det kan gavne både Søværnet og dansk erhvervsliv, mener ekspert.

Søfolk på den japanske destroyer Yuugiri hilser på den tyske fregat Bayern syd for Japan.
Søfolk på den japanske destroyer Yuugiri hilser på den tyske fregat Bayern syd for Japan.Foto: Den japanske flåde
Andreas Krog

Den tyske fregat Bayern er der nu, og den hollandske fregat HNLMS Evertsen og det britiske hangarskib Queen Elizabeth har lige været der. I Det sydkinesiske hav mellem Kina, Vietnam og Filippinerne.

Og de er langt fra de eneste skibe fra vestlige lande, som har sejlet eller kommer til at sejle i farvandet i den nære fremtid.

“USA og amerikanske allierede som Storbritannien, Frankrig og Tyskland optrapper deres flådetilstedeværelse i Det sydkinesiske hav. Det skyldes, at Kina i stadigt stigende grad med stadig stigende magtanvendelse gør krav på territorium i farvandet,” forklarer Ole Kværnø, der er dansk forsvarsattaché til Kina, Japan og Sydkorea samt tidligere dekan på Forsvarsakademiet.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Forsvar

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024