Danske Havne: "Nu siger jeg det lige ud. Det er simpelthen ikke nok at tænke elbiler og ladestandere"
Hvis Danmark skal udnytte det fulde potentiale i havvind, skal politikerne i de kommende forhandlinger løfte blikket fra jernbanen og vejene og prioritere infrastrukturen til søs, siger Tine Kirk Pedersen, direktør i Danske Havne. Til gengæld forudser hun et femcifret antal arbejdspladser, massive CO2-besparelser og et potentielt nyt eksporteventyr.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/205182/78251.jpg)
![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørDer venter et slagsmål om milliarder af skattekroner, når der inden længe skal prioriteres mellem trafikale anlægsprojekter i en ny tiårig infrastrukturplan.
Her bliver det centralt, at partierne på Christiansborg løfter blikket op fra veje og jernbaner og ud imod infrastrukturen til søs.
Sådan siger Tine Kirk Pedersen, direktør i brancheorganisationen for erhvervshavnene, Danske Havne, forud for forhandlingerne.