Nyhedsoverblik: Virksomheder markedsfører sig på falsk bæredygtighed
Kristian Andersen
RedaktionschefByggevirksomheder, der gør sig grønnere, end de egentlig er, er et stigende problem. I takt med at bæredygtighed er blevet et markedsføringredskab, er brugen af såkaldt greenwashing, hvor firmaer gør sig grønnere, end de er, blevet et stigende problem. Dansk Byggeri kan genkende problemet, og Bygherreforeningen efterlyser klar stillingtagen. Det skriver Byggeriets Dagblad Licitationen.
Greenwashing er en tendens og et stigende problem i jagten på ordrer, lyder det i rapporten Bæredygtighedscertificering af Byggeri i Praksis - en specialerapport af bygningskonstruktør og Niras-medarbejder Jarle Stubager.
"Der er mange begreber i spil, når man skal definere bæredygtighed. Ofte ses projekter, der omtales som bæredygtige, men som kun i begrænset omfang har implementeret bæredygtige elementer," siger Jarle Stubager til Licitationen.