Vismænd genopliver liberalisering af affald
![Der kan spares 350 millioner kroner årligt ved en liberalisering af den danske affaldssektor, argumenter Det Økonomiske Råd i ny rapport. Og meget tyder på, at der vil blive lyttet til anbefalingen i regeringens kommende ressourceplan.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/126891/12190.jpg)
![Klaus Ulrik Mortensen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4698-klaus-ulrik-mortensen-2-48.jpg)
Klaus Ulrik Mortensen
JournalistHvile-i-sig-selv-princippet bør afskaffes, og de kommunale forbrændingsanlæg bør gøres til selvstændige selskaber.
Hans Jørgen Whitta-Jacobsen
Overvismand, Det Økonomiske Råd
Oprettet i 2007, da det daværende Institut for Miljøvurdering blev fusioneret med Det Økonomiske Råd (oprettet i 1962). I dag er Det Miljøøkonomiske Råd og Det Økonomiske Råd samlet under De Økonomiske Råd.
De Økonomiske Råd har fire formænd, såkaldte vismænd, der står i spidsen for begge råd. De nuværende formænd er:
- Professor Hans Jørgen Whitta-Jacobsen (overvismand)
- Professor Michael Svarer
- Professor Eirik Schrøder Amundsen
- Professor Claus Thustrup Kreiner.
Det er ikke altid lige sjovt at være embedsmand.
Eksempelvis har mange embedsfolk oplevet at begrave sig i tidskrævende rapporter, som umiddelbart efter publicering er endt med at samle støv i et statsfinansieret reolsystem.
En skæbne, som også syntes at overgå det embedsmandsudvalg under Finansministeriet, som i 2010 efter bestilling fra VK-regeringen offentliggjorde en rapport med anbefalinger til øget privatisering og markedsudsættelse af affaldssektoren.
- Deponeringsanlæggene selskabsgøres
- Hvile-i-sig-selv-princippet erstattes med simpel prisloftregulering for at imødegå misbrug af en eventuel regional monopoldannelse. På sigt indføres et mere avanceret prisloft baseret på benchmarking
- Kommunene anvises til et eller flere anlæg i en såkaldt affaldsregion, som skal sikre en hensigtsmæssig geografisk spredning af deponeringsanlæggene
- Virksomhederne får frit valg af anlæg inden for regionen
- Kommunerne har fortsat ansvaret for at sikre tilstrækkelig kapacitet
- Fortsat offentligt ejerskab af anlæggene ud fra miljøhensyn, men med mulighed for at skabe konkurrence om driften af anlægget ved for eksempel udlicitering.