Marlene Harpsøe
svarer
Pernille Rosenkrantz-Theil

Marlene Harpsøe (DD) spørger social- og boligministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, om baggrunden for, at ministeriet har fastlagt refusionsperioden for ophold på herberger til henholdsvis 120 dage og fra 1. april 2026 90 dage

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 64, Spørgsmål 27
Vil ministeren redegøre for, hvad der er baggrunden for, at ministeriet har fastlagt refusionsperioden for ophold på herberger til henholdsvis 120 dage og fra 1. april 2026 90 dage – herunder specifikt redegøre for hvilken socialfaglig begrundelse, der ligger til grund for den valgte refusionsperiode med tanke på, at en socialfaglig indsats med hjemløse borgere ofte kræver meget tid og socialfaglig dybde for at lykkes? Der henvises til L64 vedr. omlægning af indsatsen mod hjemløshed, udvidelse af ordning om udslusningsboliger og indretning af bofællesskaber m.v.).

Svar fra onsdag den 19. april 2023
Vil ministeren redegøre for, hvad der er baggrunden for, at ministeriet har fastlagt refusionsperioden for ophold på herberger til henholdsvis 120 dage og fra 1. april 2026 90 dage – herunder specifikt redegøre for hvilken socialfaglig begrundelse, der ligger til grund for den valgte refusionsperiode med tanke på, at en socialfaglig indsats med hjemløse borgere ofte kræver meget tid og socialfaglig dybde for at lykkes? Der henvises til L64 vedr. omlægning af indsatsen mod hjemløshed, udvidelse af ordning om udslusningsboliger og indretning af bofællesskaber m.v.).

Svar:

De 90 dage skal ses i lyset af, at den gennemsnitlige opholdstid har været stigende gennem de seneste år, hvor det gennemsnitlige antal overnatninger pr. bruger af herberger er steget fra 113 dage i 2015 til 131 dage i 2021. Den udvikling skal vendes. Herbergsophold skal være midlertidigt. Ved at ændre de økonomiske incitamenter bliver der skubbet på for, at kommunerne hurtigere finder en varig løsning for den enkelte borger. Den nye refusionsperiode skal være lang nok til, at det er realistisk, at kommunen i samarbejde med borgeren kan påbegynde handleplansarbejdet og iværksættelsen af den fremadrettede støtte og boligløsning.

Som det fremgår af lovforslaget, foreslås ændringerne i refusionsreglerne indfaset, således at der i 2023, 2024, 2025 og frem til den 31. marts 2026 gives statsrefusion for udgifterne til ophold på boformer efter § 110 i serviceloven i 120 dage pr. løbende år, mens der fra 1. april 2026 og derefter gives i 90 dage pr. løbende år. Indfasning af refusionsgrænsen sker netop under hensynstagen til den omlægningsopgave, som sektoren og kommunerne står overfor.

Derudover vil jeg gerne fremhæve, at det Nationale Partnerskab mod Hjemløshed, som består af centrale aktører på området, også skal følge og understøtte omlægningen. Det Nationale Partnerskab vil særskilt følge refusionsomlægningen herunder de forskellige forudsætninger. Det Nationale Partnerskab skal en gang årligt afrapportere til det politiske niveau så vi får deres perspektiv på implementeringen.

Som det også fremgår af lovforslaget, vil der skulle følges op på, om forudsætningerne for ændringen i refusionsordningen er til stede, og på 1 baggrund heraf vil der i anden halvdel af 2025 være en politisk drøftelse af, om der er behov for at forlænge indfasningen af refusionsomlægningen.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024