Boligejere skal investere og tjene penge
Ida Skytte
JournalistStærke erhvervspartnere udbreder kampagnens budskaber
Lige fra starten har klimakampagnen "1 ton mindre" med succes samarbejdet med et stort antal partnere blandt danske erhvervsvirksomheder, kommuner og organisationer, som udbreder budskabet om, hvordan vi danskere hver især kan reducere vores CO2-udslip.
Denne nye og anderledes type partnerskab er også et bærende element i den nye udvikling af kampagnen, Energisparebolig.dk.
En række danske virksomheder og institutioner med en særligt stærk kontaktflade til de danske husejere opfordrer i den kommende tid deres kunder til at gøre brug af den nye portal - og gør samtidig brug af kampagnens indhold i en række forskellige, kunderettede informationsmaterialer. Takket være disse samarbejder kan kampagnen nå langt og målrettet ud blandt danskerne på kort tid.
Partnerne er virksomheder og institutioner, som har kontakt med danskerne, når de står over for at skulle foretage større forbedringer af deres hus, omlægge lån, eller når de køber nyt hus.
Blandt partnerne er Stark, Realkredit Danmark, Home, Danske Bank, ByggeCentrum, Rockwool og Bolius.
Bruger dit hus solceller, naturgas eller et gammelt oliefyr?
Det er blandt spørgsmålene i "Test dit hus" på Klima- og Energiministeriets nye portal energisparebolig.dk, hvor danske boligejere kan få hjælp til at gøre deres boliger mere klimavenlige.
Og tilmed tjene penge samtidig - ifølge ministeriet tusindvis af kroner hvert år.
Det skal ske ved at efterisolere forbedre vinduer eller gå over til vedvarende energi som f.eks. jordvarme eller solvarme.