Ballon-kampagne skal puste valgdeltagelsen op
![Kampagnen for at hæve valgdeltagelsen ved kommunalvalget blev kickstartet med balloner.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/129420/14238.jpg)
![Anne Marx Lorenzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/annemarx450-2-48.png)
Anne Marx Lorenzen
ResearcherVed kommunalvalget i 2009 var valgdeltagelsen den laveste i 35 år. Med en stemmeprocent på 65,8 procent var der tale om et fald på fire procentpoint i forhold til det seneste valg.
Det er baggrunden for den kampagne, som KL, Danske Regioner og Økonomi-og Indenrigsministeriet sammen har lanceret under navnet "Tænk dig om før du ikke stemmer", hvor der bl.a. sættes fokus på, at krydset ikke kun kan sættes 19. november.
Man har siden 19. august kunnet tage ned på det lokale borgerservicecenter med sit ID og afgive sin stemme.
Sofavælgerne skal til stemmeurnerne, lyder det samstemmende fra regeringen, KL og Danske Regioner. De har sluttet sig sammen om en kampagne, der særligt skal få flere unge til at stemme ved regions- og kommunalvalget i november.
Torsdag formiddag mødtes økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), Danske Regioners formand Bent Hansen (S) og KL’s formand Erik Nielsen (S) med overborgmester Frank Jensen (S) foran Københavns Rådhus for at kickstarte den nye kampagne ”Tænk dig om før du ikke stemmer”.
Præcist halv tolv slap borgmesteren og den demokratiske trojka 1000 balloner løs over en solskinsfyldt Rådhusplads, foran repræsentanter fra pressen.