Eksperter: For lidt udbetalt er også en fejl

FEJLUDBETALING: Regeringen har netop tilsluttet sig anbefalingerne i en ny rapport om begrænsning af fejlagtigt udbetalte sociale ydelser. Men man bør ikke kun se på dem, der får for meget, men også dem, der får for lidt udbetalt, påpeger eksperter. (OPDATERET)
Ny rapport vurderer de potentielle gevinster ved kontrol baseret på sammenkøring af registre og systematisk advisering om ændringer i blandt andet indkomst som langt større end kommunernes opsøgende kontrolindsats.
Ny rapport vurderer de potentielle gevinster ved kontrol baseret på sammenkøring af registre og systematisk advisering om ændringer i blandt andet indkomst som langt større end kommunernes opsøgende kontrolindsats.Foto: Colourbox
Kim Rosenkilde

Hvis man støder på sager, hvor en borger har ret til noget mere, end der fejlagtigt er udbetalt, er der slet ingen tvivl om, at man er forpligtiget til at udbetale det, der er udbetalt for lidt.

John Klausen
Lektor i socialret ved Aalborg Universitet
Fakta

Deloitte anslår, at der kan spares samlet 1,5 milliarder kroner på mere systematisk kontrol baseret på samkøring af registre og løbende opfølgninger på sagerne.

940 millioner kan der spares ved at udvikle og optimere brugen af 'adviser'. Altså små beskeder, der dukker op på sagsbehandlerens skærm, når en borgers forhold ændrer sig.

Over 500 millioner kroner kan der ifølge Deloitte spares på at etablere en 'fællesoffentlig udsøgnings- og risikoscoringsløsning', som kan gøre det lettere at finde frem til de borgere, hvor der er størst risiko for fejludbetaling eller egentlig snyd.  

 

*Artiklen er opdateret 10/12-2013 med svar fra Social-, Børne- og Integrationsministeriet. Jf. artiklens bund.


Kilde: Social-, Børne-, og Integrationsministeriet
"Borgere skal have præcis det, de har ret til – ikke mere, ikke mindre."

Sådan lød budskabet fra social-, børne- og integrationsminister Anette Vilhelmsen (SF) i en pressemeddelser, da hun mandag offentliggjorde en ny rapport fra konsulentvirksomheden Deloitte om fejludbetalinger og socialt snyd, hvis anbefalinger regeringen har valgt at tilslutte sig.

Rapporten er udarbejdet for Digitaliseringsstyrelsen og peger på en række initiativer, der bør arbejdes videre med for at minimere udbetaling af sociale ydelser til borgere, der ikke er berettiget til at modtage dem.

Ifølge Deloitte kan staten og kommunerne gennem systematisk digital kontrol spare op mod 1,5 milliarder kroner om året på områder som pension, boligsikring, sygedagpenge og fripladser i dagsinstitutioner ved stoppe udbetalingen af uberettigede ydelser.

Dokumentation

Rapportens fem løsninger til at sikre en mere effektiv sagsbehandling og kontrol

 

1. Optimering af advisehåndtering

Løsningsmodellen omhandler implementering af en mere effektiv opsætning og behandling af digitale underretninger (adviser).

Formålet med initiativet er at sikre, at løbende ændringer i borgernes forhold håndteres hurtigt, effektivt og korrekt, så borgerne så vidt muligt kun får udbetalt berettigede ydelser.


2. Øget automatisering af sagsbehandlingen

Løsningsmodellen omfatter mulighed for anvendelse af eIndkomst og andre relevante registeroplysninger direkte i sagsbehandlingen.

Formålet med initiativet er at opnå større effektivitet ved øget automatisering af sagsbehandlingen og derigennem mindske antallet af sagsbehandlingsfejl og frigøre administrative ressourcer.

Løsningsmodellen omfatter, at oplysninger fra eIndkomst og andre relevante registre såsom CPR og huslejeregistret kan anvendes til at understøtte og automatisere sagsbehandlingen.

3. Fællesoffentlig kontrol

Løsningsmodellen omfatter en mere effektiv udsøgning af kontrolsager, herunder mulighed for en fællesoffentlig systemunderstøttelse af central udsøgning og risikoscoring.

Formålet med initiativet er at fokusere sagsbehandlings- og kontrolarbejdet ved at segmentere borgerne og fokusere de manuelle sagsbehandlingsressourcer på de sager, hvor der er høj risiko for snyd og fejl.

4. Bedre adgang til aktuelle formueoplysninger

Løsningsmodellen omfatter mulighed for bedre adgang til aktuelle formueoplysninger i forbindelse med ansøgning, løbende sagsbehandling og kontrol.

Formålet med løsningen er at reducere mulighederne for, at borgere uberettiget kan modtage sociale ydelser i tilfælde af, at de pågældende har en uoplyst formue, der har betydning for retten til ydelsen.

5. Effektiv kontrol af ægteskabs- og bopælsdata

Formålet med løsningen er at reducere mulighederne for, at borgerne gennem urigtige oplysninger i CPR uberettiget kan modtage sociale ydelser.

 

Kilde: Rapporten 'Effektiv sagsbehandling og kontrol'


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Kommunal

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024