Eksperter: Ikke meget politik tilbage i ny udbudslov
UDBUD: Der bliver ikke meget at forhandle om, når Folketinget skal tage stilling til Danmarks kommende udbudslov. De nye EU-regler giver ifølge eksperter mere fleksibilitet, men sætter snævre grænser for danske politikeres påvirkning.
Kim Rosenkilde
RedaktørRammerne for reguleringen er i meget vidt omfang låst på forhånd. Det følger af, at der er talrige detaljerede bestemmelser i direktivet.
Steen Treumer
Professor i udbudsret
Efter godt og vel halvandet års forberedelse kunne regeringen i sidste uge præsentere sit udkast til en kommende udbudslov.
Loven skal implementere den større revision af EU's udbudsdirektiv, der blev endeligt vedtaget af EU's ministerråd i februar. Men allerede forrige sommer nedsatte regeringen sit såkaldte udbudslovsudvalg, der siden har arbejdet med at omsætte udbudsreglerne til dansk lovgivning.
Udkastet til den nye udbudslov er nu sendt i høring, og medmindre et valg kommer i vejen, forventes regeringen at fremsætte sit endelige lovforslag til februar.
Lovforslagets væsentligste ændringer er:
Ophævelse af sondringen mellem bilag IIA og IIB
- Udbudsdirektivet, som ligger til grund for udbudsloven, ophæver sondringen mellem udbudspligtige bilag IIA-tjenesteydelser og ikke-udbudspligtige bilag IIB-tjenesteydelser.
- Det betyder, at en række tjenesteydelser fremover helt bliver undtaget fra udbudspligten, mens andre tjenesteydelser vil blive fuldt udbudspligtige. Det bliver til gengæld efter lempeligere regler (såkaldt light regime).
- I praksis betyder det blandt andet, at en række juridiske tjenesteydelser undtages fra udbudslovens anvendelsesområde, mens eksempelvis sociale og sundhedsydelser inddrges under de nye lempeligere regler.
Annonceringspligten i tilbudsloven ophæves
- Det betyder, at ordregiver ikke længere vil være forpligtet til at annoncere kontrakter uden grænseoverskridende interesse.
Udvidet adgang til at anvende proceduren ”udbud med forhandling”
- Anvendelsesområdet for udbud med forhandling og konkurrencepræget dialog harmoniseres.
- Dermed bliver det nemmere at anvende proceduren udbud med forhandling. Udbudsproceduren vil for eksempel kunne anvendes, hvis ordregiver ikke er i stand til at fastlægge de krav, der kan opfylde dennes behov.
Forudgående pligt til at offentliggøre evalueringsmetoden i udbudsmaterialet
- Ordregiver får pligt til at fremlægge evalueringsmetoden allerede i udbudsmaterialet.
- Forslaget, der skal medvirke til at skabe en større grad af gennemsigtighed under udbuddet, indebærer, at metoden skal angives. Det skal samtidig beskrives, hvad der får betydning i vurderingen af de indkomne tilbud.
Tidspunktet for offentliggørelse af udbudsmaterialet
- Allerede når udbudsbekendtgørelsen offentliggøres, skal der være fuld, fri og elektronisk adgang til udbudsmaterialet.
- Det betyder, at en ordregiver, der anvender et begrænset udbud, ikke længere får mulighed for at udarbejde udbudsbetingelserne, under prækvalifikationen.
Egnethedskravet økonomisk formåen
- Fremover kan ordregiver maksimalt stille krav om, at tilbudsgivers omsætning er dobbelt så høj som kontraktværdien. Formålet med dette er at fremme små- og mellemstore virksomheders deltagelse i udbuddene.
- Kun undtagelsesvist, hvor der er særlige risici forbundet med arbejdet eller ydelsen, kan der kræves en højere omsætning.
Læs hele regeringens udkast til en udbudslov
Læs udbudslovsudvalgets rapport
Kilde: Bech-Bruun samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen