Her er aftalen om lavere færgetakster

DOKUMENTATION: Som en del af regeringens nye vækstplan er der indgået aftale om lavere færgetakster for biler og passagerer til og fra øer. Med aftalen afsættes 48 millioner kroner i 2016 og herefter 95 millioner kroner årligt til initiativet.

Foto: Social- og Indenrigsministeriet
Kim Rosenkilde

Regeringen og de øvrige borgerlige partier er med aftalen om ”Vækst og udvikling i hele Danmark” blevet enige om at afsætte midler til at sænke færgetaksterne for biler og passagerer til og fra øer. 

Initiativet er særligt målrettet den turistmæssige lavsæson om foråret og efteråret, hvor der er et potentiale for at øge turismen på de danske øer. Det vil udvide turistsæsonen til en større del af året og dermed fremme bosætningen gennem øget aktivitet.

Initiativet bygger oven på ordningen på godsområdet, hvor der allerede i dag ydes tilskud til en væsentlig nedsættelse af færgetaksterne for gods til og fra en række øer.

Initiativet om lavere færgetakster for passager og biler omfatter følgende øer: Bornholm, Læsø, Samsø, Fanø, Ærø, Sejerø, Nekselø, Orø, Agersø, Omø, Askø, Femø, Fejø, Baagø, Avernakø, Lyø, Bjørnø, Birkholm, Strynø, Drejø, Skarø, Hjortø, Aarø, Barsø, Endelave, Hjarnø, Venø, Anholt, Tunø, Fur og Egholm.

”Med vækstaftalen har vi fundet finansiering til at tage et stort skridt i retning af et landevejsprincip. Vi prioriterer lavere færgetakster højt, fordi det vil give et løft til turisterhvervet og styrke bosætningen på øerne. Jeg vil nu indkalde de politiske partier til en drøftelse af den konkrete udformning af ordningen," siger social- og indenrigsminister Karen Ellemann (V) i en pressemeddelelse.

Dokumentation

Fakta om færgeaftalen

Initiativet vil betyde lavere billetpriser i forårs- og efterårsperioden. Hvor meget billetpriserne vil falde, vil blandt andet afhænge af sejlafstanden, prisstrukturen og det nuværende prisniveau på de enkelte færgeruter. Ordningen kan virke fra efteråret 2016.

Tilskuddet kommer oveni godsordningen på 77 millioner kroner, ø-kortordningen på ni millioner kroner, generelle tilskud til en lang række kommuner på 234 millioner kroner årligt, som særligt er begrundet i færgeudgifterne. Hertil kommer statens tilskud til de statslige ruter til Bornholm og Samsø.

For de statslige ruter til Bornholm og Samsø vil nedsættelse af færgetakster ske på en måde, der er i overensstemmelse med de eksisterende billetstrukturer på disse ruter. Det betyder, at prisreduktionerne ikke nødvendigvis vil kunne øremærkes til bestemte perioder af året.

Gennemførelsen af takstnedsættelserne vil desuden i forhold til de eksisterende kontrakter bero på en konkret forhandling med operatøren på ruterne.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Kommunal

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024