Skoler hjælper unge med særlige behov i arbejde
Hovedparten af eleverne har fået fleksjob, enkelte har fået job på ordinære vilkår og succesraten har været høj
Poul Erik Clausen
Forstander, Det ny Havredal
Altinget | Kommunal sætter med en såkaldt kommunalstafet fokus på alle de gode eksempler fra landets 98 kommuner, der effektiviserer eller forbedrer servicen i den kommunale sektor.
Det gode eksempel kan spænde mellem alt fra bedre udnyttelse af plejehjælperes tid til en mere effektiv administration.
Foreløbige modtagere af stafetten:
Af Poul Erik Clausen
Forstander af Det ny Havredal
”Det ny Havredal” er fra 1. august 2013 en fusion af Havredal Praktiske Landbrugsskole og Havredal gl. Skole. Begge skoler har i henholdvis 20 og 16 år arbejdet med at hjælpe unge med særlige behov til en fremtid med job og egen bolig. Hovedparten af eleverne har fået fleksjob, enkelte har fået job på ordinære vilkår, og succesraten har været høj.
Skolen har lige nu 66 elever med boglige og indlæringsmæssige vanskeligheder, herunder kognitive og abstraktionsmæssige udfordringer samt for nogle psykiske problemer. Eleverne tilhører den procentdel, der vanskeligt kan gennemføre ordinær erhvervsuddannelse – unge, som gennem folkeskoletiden har fulgt specialundervisning - unge, som efter al sandsynlighed ikke ville kunne bestå dansk- og matematikkrav for optagelse på en erhvervsskole i fremtiden.