VIVE: Ingen ved, hvor meget specialundervisning koster
INKLUSION: Inklusion er ikke nødvendigvis en spareøvelse – for ingen ved, hvad specialundervisning reelt koster. Det fortæller projektchef Bo Panduro fra VIVE, der står bag ny undersøgelse med fokus på økonomistyring i specialundervisning.
Benjamin Holst
Journalist“Derfor anbefaler vi også, at man i højere begynder at benytte de allerede tilgængelige data, så man netop kan se, om behovet eksempelvis er stigende eller faldende, og at man bringer konklusionerne videre til de politiske beslutningstagere. Det er jo også fornuftigt i forhold til økonomistyringen.”
Bo Panduro
Projektchef hos VIVE
En rummelig skole og inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning. Det lyder som en rigtig sympatisk idé.
Alligevel har mantraet om rummelighed ofte fået kritik for at være en spareøvelse i fåreklæder. Men kan man overhovedet sige noget om, hvorvidt det er dyrere eller billigere at inkludere?
“Nej, det kan man ikke,” fortæller Bo Panduro, projektchef hos Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, der har været pennefører på et nyt studie af kommuners økonomistyring i forbindelse med specialundervisning i folkeskolen.