Debat

Dansk Kulturinstitut i Edinburgh: Cool Denmark

DEBAT: For første gang siden anden verdenskrig er det cool at være dansk i Storbritannien, lyder meldingen fra Kim Minke, leder af Det Danske Kulturinstitut i Edinburgh. Han vurderer, at det blandt andet skyldes dansk TV.
Som så mange andre lande søger  briterne også inspiration fra Norden til en levedygtig model for fremtidens velfærdssamfund, lyder det fra Kim Minke, leder af Det Danske Kulturinstitut i Edinburgh.
Som så mange andre lande søger briterne også inspiration fra Norden til en levedygtig model for fremtidens velfærdssamfund, lyder det fra Kim Minke, leder af Det Danske Kulturinstitut i Edinburgh. Foto: Colourbox
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er tv, som har gjort det. I forhold til både den brede offentlige opinion, men også i forhold til specialiserede publikummer, er der intet der kommer op på siden af TV's indflydelse.

Kim Minke
Institutleder af Det Danske Kulturinstitut i Edinburgh
Fakta
Kulturdebatten har til formål at styrke den kulturpolitiske debat. Altinget | Kultur sætter de næste par måneder fokus på kultureksport.

Vi inviterer derfor forskellige kulturpolitiske stemmer til at deltage i debatten omkring, hvordan kultur kan bidrage til at skabe vækst og beskæftigelse.

Du er altid velkommen til at deltage i debatten - hvad enten det er med et indlæg eller med kommentarer til andre debattørers indlæg.

Send dit indlæg til [email protected]


Af Kim Minke
Leder af Det Danske Kulturinstitut i Edinburgh

Briterne elsker at se danske tv-serier som Forbrydelsen, Borgen og Broen, som sendes på BBC4 med undertekster. Veluddannede briter lærer sig et par fraser dansk fra tv og låner lidt prestige fra de populære serier.

Samtidig er der øget interesse for nyt nordisk køkken, skandinavisk design og arkitektur, og dansk film. Og mens briterne som så mange andre lande leder efter en levedygtig model for fremtidens velfærdssamfund, søger de inspiration fra Norden.

De får øje på høje skatteprocenter, tillid mellem mennesker og til det offentlige, sammenhængskraft, det repræsentative valgsystem og koalitionsregeringer, det politiske engagement og stemmeprocenterne ved valg, bæredygtig energipolitik og cyklisme, børnepasningsordninger, der er til at betale for almindelige mennesker, og en arbejdsmarkedspolitik, der tillader begge forældre at være i job.

Men de får også øje på integrationsproblemer, usikkerheden om velfærdssamfundets fremtidige økonomi, mere liberalistiske løsninger på udbuddet af offentlig service, og meget andet.

Øget forkus på den nordiske samfundsmodel
Efterspørgslen efter nuanceret og dybtgående information om Danmark og det øvrige Norden er steget markant i de seneste to år, og billedet af den nordiske samfundsmodel tegnes ikke længere så sort-hvidt som tidligere. Senest har dog Channel4 herovre leveret et skønmaleri af Danmark i et afsnit af serien Scandimania.

Det er tv, som har gjort det. I forhold til både den brede offentlige opinion, men også i forhold til specialiserede publikummer, er der intet, der kommer op på siden af tv’s indflydelse. Men andre dele af kultureksporten kan ride på ryggen af det, som briterne kan se på tv.

Folk sidder og lægger mærke til dansk design i Borgens kontorer og lejligheder. Når den populære tv-kok, Hugh Fearnley-Whittingstall, snakker med arkitekt, Bjarke Ingels, og går rundt på og i Ottetalshuset med ham, så kommer der flere mennesker, når vi laver et arrangement med dansk arkitektur og byplanlægning næste gang - mange flere. Succes avler succes, og positiv omtale genererer mere positiv omtale. 

Det hele er selvfølgelig skrøbeligt, og den offentlige opinion er ikke altid velfunderet eller præget af intellektuel skarphed. I skrivende stund modtager vi telefoniske opkald fra mennesker, der vil klage over aflivningen af giraffen Marius. Der trues med boykot af alt dansk. 

Vores beredskab til at reagere på negative nyhedshistorier om Danmark er ikke ret udviklet, ved jeg fra tidligere. De fleste gange dukker vi os og håber, det driver over. Ikke desto mindre kan værdien, også den negative værdi, af blot én nyhedshistorie med negativ ladning, der går verden rundt, opgøres til mange gange Danmarks årlige aktive investering i positiv branding af landet. Tavshed er ikke guld i det tilfælde.

For tiden kan vi dog heldigvis mest glæde os over positiv omtale.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024