Kurser

Påvirk politik på alle platforme

Tre dages kursus med Benjamin Rud Elberth og Peter Mose, rådgiverne og forfatterne bag den aktuelle bog, ´Påvirk politik på alle platforme´, om, hvordan du sætter dagsordenen på Christiansborg, i ministerierne og over for offentligheden i et stadig mere fragmenteret og stakåndet beslutningsbillede. Og hvordan du bruger kunstig intelligens til at effektivisere påvirkningsarbejdet og gør AI til din nye kollega, uanset om du er en mindre NGO eller interesseorganisation.

Om kurset


LokationAltinget, Ny Kongensgade 10, 1472 København K.

Opstartsdatoer
Efterår 202429. november 2024
Ledige pladser

Altinget udbyder for første gang et kursusforløb, der går i dybden og bredden med moderne lobbyisme og tager det bedste inden for såvel klassiske som digitale påvirkningsmetoder. Et intenst forløb, der fylder værktøjskassen op på både et strategisk og lavpraktisk niveau.  Og gør det på tværs af alle platforme – uanset om det gælder det fysiske møde eller den virtuelle kontakt med den beslutningstager, I vil påvirke.  

Tre dages kursus med Benjamin Rud Elberth og Peter Mose, rådgiverne og forfatterne bag den aktuelle bog, ´Påvirk politik på alle platforme´, om, hvordan du sætter dagsordenen på Christiansborg, i ministerierne og over for offentligheden i et stadig mere fragmenteret og stakåndet beslutningsbillede. Og hvordan du bruger kunstig intelligens til at effektivisere påvirkningsarbejdet og gør AI til din nye kollega, uanset om du er en mindre NGO eller interesseorganisation. 

Undervisere 
Benjamin Rud Elberth er digital direktør hos forandringsbureauet Operate og Peter Mose partner i kommunikationsbureauet HEGELUND & MOSE. De har begge årelang erfaring med at rådgive organisationer, ministerier, regioner, kommuner og virksomheder om politisk gennemslagskraft i det nye mediebillede og bag de lukkede døre.  
Tilsammen dækker underviserparret alle relevante tværfaglige, tværmedielle og ledelsesmæssige aspekter af nutidig interessevaretagelse; den ene er blandt de førende herhjemme inden for digitale metoder; den anden tilbyder en tung værktøjskasse med klassiske redskaber. 

 
Benjamin har inden forfattermakkerskabet med Peter skrevet bøgerne Digital Interessevaretagelse, Fra modtager til medtager og Valgkamp for politikere. Peter står sammen med Susanne Hegelund bag den anmelderroste magttrilogi, Håndbog for Statsministre, Javel, hr. minister og Lobbyistens Lommebog. Samt værktøjsbog Flyt Magten. 

Målgruppe 
Kurset er for dig, der typisk sidder i en politisk stab, en kommunikationsafdeling eller et ledelsessekretariat, og vil opdateres på de nyeste tværfaglige, tværmedielle og ledelsesmæssige metoder til at skabe politisk gennemslagskraft.  Du kan være chef eller nøglemedarbejder i et team, der har behov for at få flere kompetencer i spil på såvel strategisk som lavpraktisk niveau. For eksempel i en interesseorganisation, NGO eller virksomhed, der vil navigere politisk. Du kan også være den enlige blæksprutte i en mindre NGO, der selv skal mestre flere discipliner.

Dit udbytte
Dygtigt påvirkningsarbejde handler ikke alene om at have mange ressourcer til rådighed. Den lille spiller har mange muligheder, hvis kortene blandes rigtigt. På dette kursus tilbydes du det kompetenceløft, der er afgørende for at lykkes med moderne interessevaretagelse:        

  • Når du har gennemført forløbet har du en strategisk og eksekverbar plan der tager udgangspunkt i jeres sag. 
  • Du ved, hvordan du kombinerer klassiske metoder med digitale på en måde der fremmer dit påvirkningsarbejde 
  • Du kan tilrettelægge en tværmediel og tværfaglig kampagneindsats med respekt for jeres ressourcer, ambitioner og muligheder 
  • Du ved, hvordan du sikrer dig at jeres påvirkningsindsats opfattes professionel af beslutningstagere, samarbejdspartnere og konkurrenter  

Som en del af kursuspensum modtager du Benjamin og Petes bog ”Påvirk politik på alle platforme” 

 

Kursusleder

Peter MoseKommunikationsrådgiver, Hegelund & Mose

Peter Mose er partner i kommunikationsbureauet HEGELUND & MOSE. Han har rådgivet mere end 200 organisationer, virksomheder og offentlige myndigheder – med en tung værktøjskasse inden for politisk kommunikation og interessevaretagelse. Peter har foruden sin lange rådgiverkarriere skrevet en række bøger sammen med Susanne Hegelund. Blandt andet den anmelderroste magttrilogi, Håndbog for Statsministre, Javel, hr. minister og Lobbyistens Lommebog. Samt værktøjsbogen Flyt Magten.

Benjamin Rud ElberthDigital direktør, Operate

Benjamin Rud Elberth er digital direktør hos forandringsbureauet Operate. Han har mange års erfaring med rådgivning af både offentlige og private organisationer og er blandt de førende herhjemme inden for digitale metoder. Sammen med Peter Mose har han skrevet redskabsbogen Påvirk politik på alle platforme. Benjamin har inden forfattermakkerskabet med Peter skrevet bøgerne Digital Interessevaretagelse, Fra modtager til medtager og Valgkamp for politikere.

Program

Undervisningen
Undervisningsforløbet er baseret på de væsentligste kapitler i vores bog, Påvirk politik på alle platforme.

  • Oplæg  
  • Deltageraktivering 
  • Øvelser og cases 

Kursisterne får udleveret en handleplan, de skal udfylde undervejs i kurset. Hver deltager får som en del af kursusprisen et eksemplar af bogen.

1. ModulFundamentet, tre sorte bundlinjer, mærkesagen og mediernes manuskript 29. november 2024 kl. 09.00 - 16.00

På kursets første dag arbejder vi med følgende:

Fundamentet  
Meningsdannelsen langt mere fragmenteret end tidligere.  

- Larm i gaderne eller det stille kaffemøde? Twitterrevolutionen i 2007. 
- Den fysiske kontakt og den virtuelle relation, hvad er vigtigst? Et håndtryk eller 100 retweets?  

 
Mediernes manus: skurke, udfordrere, ofre og eksperter 
- Vær bevidste om, hvordan I ønsker at blive fremstillet i offentligheden.  
- Syv roller i mediernes manuskript.  
- Hvordan en mindre organisation kan snuppe udfordrerrollen.  
- Helterollen: ”I need ammunition – not a ride.  
- Drømmen om at blive opfattet som eksperten.  
- Gerne lidt patos, men respektér fakta. 

Tre sorte bundlinjer  
- Et dårligt image koster, få styr på bundlinjerne. 
- Den strategiske rejse mod større indflydelse.  
- Virkelighedstesten med en interessentanalyse.  
- Tydeliggør jeres grundfortælling.   
- Grundfortællingen skal helt frem på de virtuelle hylder. 

Mærkesagen 
- Undgå at ville alt for meget.  
- Se altid jeres mærkesag fra to andre sider end jeres.  
- Det skarpe notat forklarer på to sider mærkesagen.  
- Mærkesagerne skal være lette at spotte og huske.  
- Gør mærkesagen klar til digital distribution. 

 

2. ModulNetværket, dokumentationen, primingen og framingens kunst, talspersonen, drømmeholdet og organiseringen 4. december 2024 kl. 09.00 - 16.00

Netværket 
- Map mindst det politiske landskab årligt.  
- Arbejd systematisk med magtkort.   
- Digital kortlægning giver en ekstra dimension.  
- Fordel kontaktopgaverne mellem jer.  

Dokumentationen 
- Undgå det letbenede.  
- Analyser kan bruges i tre politiske faser.  
- Sådan skaffer I jer analytisk viden.  
- Lav en analysemanual.  
- Viden skal frem på den virtuelle bakke.  
- Skab digitale hvidbogsformater.  
- Online-fakta som værn mod shitstorm.

Primingen og framingens kunst 
- Kampen om dagsordenen, de overordnede greb bag primingmetoden. 
- Framingens fornemme forførelseskunst.  
- Når framingen kikser – og man lærer af det.  
- At skabe, påvirke og eje framingen gennem nøgleord.  

Talspersonen, drømmeholdet og organiseringen 
- Mennesker bliver AI-fremtidens svar på vinylplader.  
- Voksende omverdensforventninger til topchefen.  
- Det personlige brand åbner døre - Den tværmediale topleder.  
- Talgrundlaget skal være i top 
- Den digitale rådgiver genbruger historierne.  
- Twitter kan være genvejen til tv-interviewet. 
- Lobbyistens nyhedsproducerende newsroom. 
- Det digitale medie skal passe til din personlighed. DNA-hjulet kan hjælpe med din digitale afklaring. Husk stringens, tonalitet og dosering. Få struktur på ideudviklingen.

 

3. ModulVærktøjskassen – den analoge og digitale. Mål succes – selvom det er metodisk svært. Next level: Robotterne kommer. 11. december 2024 kl. 09.00 - 16.00

Vi runder forløbet af med at gennemgå de hhv. 10 vigtigste redskaber i jeres nye analoge værktøjskasse og jeres nye digitale værktøjskasse. Herunder selvfølgelig, hvordan de kombineres. 

 
Mål succes, selvom det et metodisk svært 
Overvej et 2030-mål for jeres mærkesag. Frontrunnerne måler deres digitale tryk og modtrykket fra konkurrenter. De mulige konverteringstrin frem mod mødet med en politiker.  

 
Next level: Robotterne kommer 
- En next-levels-interessevaretagers mange AI-muligheder. 
- Risikoen for manipulation af beslutningstagere og opinion.  
- Talspersoner skal fortsat være af kød og blod.  

 

Tilmelding

Pris pr. person.
19.995kr. ekskl. moms
Vi kontakter dig inden for 2-3 hverdage.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

29. november 2024
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024