Debat

Fiskeri- og maritimbranchen: Danske havne bør tilhøre maritime virksomheder

De danske havne kommer til at spille en nøglerolle i den grønne omstilling, hvor der bliver kamp om arealerne på grund af flere aktiviteter. Havnearealerne bør derfor være forbeholdt de virksomheder, der er afhængige af beliggenheden ved vandet, skriver Danske Maritime og Danmarks Fiskeriforening.

De mange forskellige, vigtige aktiviteter på landets havne betyder, at der er blevet rift om havnearealerne – og at kampen om kvadratmeter kommer til at vokse.
De mange forskellige, vigtige aktiviteter på landets havne betyder, at der er blevet rift om havnearealerne – og at kampen om kvadratmeter kommer til at vokse.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jenny N. Braat
Kenn Skau Fischer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De fleste danskere kan sikkert genkende, at det altid er en spændende oplevelse at gå en tur på de danske havne. Det har sin helt egen charme – ikke mindst på erhvervshavnene.

Der er altid gang i den, og det vidner om, at havnene og de mange typer af virksomheder, som ligger der, bidrager med vigtige aktiviteter og mange typer af arbejdspladser. Sådan skal det også være i fremtiden.

I Danmarks Fiskeriforening og i Danske Maritime nyder vi godt af samspillet på havnene. Vi er bevidste om, at fiskeriet, havnene og de maritime virksomheder er hinandens forudsætninger.

Læs også

For hvad skulle fiskerne gøre, hvis ikke de havde mulighed for at sende deres fiskefartøjer på værft? Hvad skulle de mange skibe gøre, hvis ikke de har mulighed for at tanke brændstof i havnene?

Hvordan skal fiskeriet komme i mål med den grønne omstilling uden den maritime industri, som arbejder fokuseret på at udvikle morgendagens bæredygtige teknologier til fremtidens klimaneutrale skibsfart?

Hvor skal fiskerne gå hen, hvis ikke der er en auktionshal, hvor de kan sælge deres fisk? Og sådan kan man blive ved. Vi har et stærkt og givende samarbejde på kryds og tværs af alle de maritime erhverv.

Havnen er forbeholdt virksomhederne

De mange forskellige, vigtige aktiviteter på landets havne betyder, at der er blevet rift om havnearealerne – og at kampen om kvadratmeter kommer til at vokse.

For de danske havne kommer til at spille en nøglerolle i den grønne omstilling, og når havvindseventyret skal have ben at gå på, kommer vindmøllerne til at fylde rigtig meget på havnene.

På den ene side kan den grønne omstilling blive en gigantisk erhvervssucces for Danmark, hvilket vi naturligvis bakker helhjertet op om. På den anden side skal der værnes om fiskeri, værfter og andre maritime erhverv af stor betydning.

Jenny N. Braat & Kenn Skau Fischer
Adm. direktør i hhv. Danske Maritime og Danmarks Fiskeriforening

Der skal også udskibes og lagres COi undergrunden, og nu begynder de første anlæg med power-to-x at skyde op på havnene. Samtidig bliver en del af fremtidens klima- og miljøvenlige skibe større end de nuværende, hvilket kræver god plads på værfterne ved både nybygninger, vedligeholdelse og opgraderinger.

Så når alle de traditionelle erhverv nu møder de mange nye bæredygtige tiltag, er der ingen tvivl om, at det kommer til at kræve store arealer og stille endnu større krav til faciliteterne.

I den sammenhæng kan det ikke understreges nok, at havnearealerne skal være forbeholdt de virksomheder, der er afhængige af beliggenheden ved vandet.

Opgaven med at fordele arealerne bliver vanskelig. Havnene kan synes store, men de er ikke store nok i forhold til det, vi står overfor, og det er meget svært – for ikke at sige næsten umuligt – at udvide.

Derfor skal man lokalt også sikre, at arealprisen ikke presses op, så stærke investorer kan skubbe andre erhverv til side. Vi efterspørger en generel debat om, hvor energiproduktionen skal foregå.

Politikerne bør værne om maritime erhverv

På den ene side kan den grønne omstilling blive en gigantisk erhvervssucces for Danmark, hvilket vi naturligvis bakker helhjertet op om. På den anden side skal der værnes om fiskeri, værfter og andre maritime erhverv af stor betydning.

I industrien står vi aktuelt også overfor at skulle bygge nyt til det danske søværn, så vi har et stærkt dansk forsvar og kan leve op til vores forpligtelser i NATO-sammenhæng. Denne vigtige opgave vil også kræve en opgradering af produktionsfaciliteterne.

Vi opfordrer til, at politikerne sikre fortsat plads til alle de erhverv, som er helt afhængige af beliggenheden på havnen.

Læs også

Selvom den grønne omstilling kommer til at skabe masser af aktivitet, så er der stadig behov for fødevarer fra havet, for værfter, der kan bygge og vedligeholde de mange skibe og for virksomheder, der kan udvikle fremtidens bæredygtige martime løsninger. 

Havnene skal forblive mangfoldige og løse en bred vifte af opgaver – og de skal kunne udvikle sig. Det er godt for den grønne omstilling, for beskæftigelsen og for sammenhængskraften i Danmark.

Det er det hovedbudskab, som Danske Maritime og Danmarks Fiskeriforening i fællesskab bærer til bordet, når regeringens Havnepartnerskab diskuterer, hvordan den kommende havnestrategi bedst kan fremtidssikre de danske havne

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024